NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 55
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

I senaste numret av Sidospår (nr 3/24) sid 13 står "Det finns förvånansvärt få bilder som visar malmtåg på NBJ....". Tack f.ö. Leif Wester för en mycket intressant skildring om Stribergs gruvor. Jag besökte NBJ 10-11 maj 1966 och hade fått tillstånd att medfölja lok i flera olika tåg under dessa dagar. Här följer några bilder som jag tog av malmtåg vid Striberg, Pershytte växel, Nora och Järle.
1) 10/5 1966. Gt 155 Nora stad - Gyttorp vid Pershytte växel. T-semafor. Lok T24.
2) 10/5 1966. Egt 904 Striberg. Stationshus. Lok T24.
3) 11/5 1966. Gt 104 Nora stad. Stationhus. Lok T25. Till vänster lokomotor nr 13.
4) 11/5 1966. Gt 104 Stora Mon (vy från loket). T-semafor. Lok T25.
5) 11/5 1966. Gt 104 Järle. Stationshus. Lok T25.
Bilagor
D19_17_red.jpg
D19_17_red.jpg (180.13 KiB) Visad 2257 gånger
D19_19_red.jpg
D19_19_red.jpg (179.7 KiB) Visad 2257 gånger
D19_33_red.jpg
D19_33_red.jpg (162.67 KiB) Visad 2257 gånger
D19_34_red.jpg
D19_34_red.jpg (189.17 KiB) Visad 2257 gånger
D19_35_red.jpg
D19_35_red.jpg (165.57 KiB) Visad 2257 gånger
Per Ljungberg
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Per Ljungberg »

De sista bilderna visar ett tåg med "riktiga" malmvagnar. Var dessa av TGOJ:s typ? Den första bilden verkar malmen vara lastad på NBJ:s 3 axliga malmvagnar och någon O-vagn (3 axlig?). Rätt?
Per Lind
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2023, 15:27

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Per Lind »

Hur lossades dessa malmvagnar?
Finns det någon film på Youtube?
-Per
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Per Lind skrev: 29 sep 2024, 20:48 Hur lossades dessa malmvagnar?
Finns det någon film på Youtube?
-Per
Och, vart transporterades malmen de sista åren?
Ola Almquist
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Ola Almquist »

Enligt Nora Bergslags Järnväg 125 år – en minnesskrift gick de sista årens malm från Striberg till Oxelösund, då tillräckligt stora båtar inte kunde gå till Otterbäcken. Dessa malmtåg bestod av TGOJ malmvagnar och gick över Gyttorp–Nora–Ervalla. TGOJ-lok tog över i Ervalla.
Carl-Johan
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Carl-Johan »

NBJ körde alla sina vagntyper i malmtågen (M, Mss, Mu, Iss, Isu, Os, Oss, Ou, Oau). De lossades med de stora portalkranarna i Otterbäcken. Skoporna gick hårt åt vagnarna och vi fick hela tid reparera vagnar som slagits sönder i den grova hanteringen. På vagnar med brädväggar fästes extra plankor vertikalt på utsidan. De två översta bilderna visar sådana tåg. 1962 drogs de ofta av två eller tre lokomotorer. Vagnarna fylldes utan att man riktigt kollade vikten. Ofta gick vagnarna med flera ton för mycket i lasten. Ibland kollade man att vagnen inte var stum, d v s att fjädrarna var så ihoptryckta att de tog i underredet. Men fick man igenom ett lastkort av papper mellan fjäderpaketet och ramverket var det OK. Men det fungerade. Men det gick inte fort. Malmtågen gick nog aldrig fortare än 40 km/t.

TGOJs M-vagnar kom senare när gruvorna stängts och man rensade lagren. De tågen kördes till Oxelösund.

Extra stationskarl i Otterbäcken sommaren 1962
Johan
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:24

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Johan »

Gruvan i Striberg stängdes 1967, som en påbörjan på avindustrialiseringen.
Leif Jakobsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 jun 2024, 22:53

Re: NBJ malmtåg - Sidospår 3/24

Inlägg av Leif Jakobsson »

Tack för dina fina NBJ bilder. De glädjer mig, uppväxt invid NBJ i Karlskoga mm!
Skriv svar