KHJ C 30
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 04 mar 2024, 15:19
KHJ C 30
Nu har vi på NBVJ hämtat hem vår allra äldsta vagnskorg som är byggd av W. S. Laycock i England år 1854. Den har stått utomhus i 20 år och innan dess var den en sommarstuga i minst 60 år efter att ha slopats som trafikvagn år 1913. Korgen är i ett relativt fint skick vad vi har märkt och det bådar gott för framtiden.
Senast redigerad av Konduktören den 07 okt 2024, 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:41
Re: KHJ Co 30
Oj! 1854, det var gammalt, kanske Sveriges äldsta relikt av en normalspårig vagn?
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: KHJ Co 30
Det ser inte ut som en tredjeklassvagn med den fönsterindelningen och kupéstorleken.
Snarare en förstaklassvagn. Men senare nerklassade och definitivt ingen boggievagn (Co).
Men ett viktigt fynd och man kan bara önska lycka till.
Snarare en förstaklassvagn. Men senare nerklassade och definitivt ingen boggievagn (Co).
Men ett viktigt fynd och man kan bara önska lycka till.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: KHJ Co 30
Den började sin bana som KHJ B med nått av numren 1-9 byggdes om till C vagn 1891 och slopades 1913Anders Sandgren skrev: ↑07 okt 2024, 19:26 Det ser inte ut som en tredjeklassvagn med den fönsterindelningen och kupéstorleken.
Snarare en förstaklassvagn. Men senare nerklassade och definitivt ingen boggievagn (Co).
Men ett viktigt fynd och man kan bara önska lycka till.
Att det står Co är vad jag tror ett rent skrivfel
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: KHJ Co 30
Sista bilden är på ett syskon till C 30 som vart ordentligt ombyggd till tjänstevagn. Den finns bevarad i Grängesberg i lokhusKonduktören skrev: ↑07 okt 2024, 15:59 Nu har vi på NBVJ hämtat hem vår allra äldsta vagnskorg som är byggd av W. S. Laycock i England år 1854. Den har stått utomhus i 20 år och innan dess var den en sommarstuga i minst 60 år efter att ha slopats som trafikvagn år 1913. Korgen är i ett relativt fint skick vad vi har märkt och det bådar gott för framtiden.IMG_0157.jpegIMG_0158.jpegIMG_0160.jpegIMG_0159.jpegIMG_0161.jpegIMG_0162.jpegIMG_9556.jpegIMG_9561.jpegIMG_9557.jpegIMG_9559.jpegIMG_9558.jpegIMG_9560.jpegIMG_9562.jpeg
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 04 mar 2024, 15:19
Re: KHJ C 30
Den var byggd som en andra klass vagn från början men byggdes om som Björn säger till en C vagn. Det var ett skrivfel bara men det är ändrat nu.Anders Sandgren skrev: ↑07 okt 2024, 19:26 Det ser inte ut som en tredjeklassvagn med den fönsterindelningen och kupéstorleken.
Snarare en förstaklassvagn. Men senare nerklassade och definitivt ingen boggievagn (Co).
Men ett viktigt fynd och man kan bara önska lycka till.
Senast redigerad av Konduktören den 08 okt 2024, 17:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 04 mar 2024, 15:19
Re: KHJ C 30
Det är mycket möjligt.Jöran Johansson skrev: ↑07 okt 2024, 19:12 Oj! 1854, det var gammalt, kanske Sveriges äldsta relikt av en normalspårig vagn?
Senast redigerad av Konduktören den 08 okt 2024, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: KHJ Co 30
Finns en jämngammal vagn på Järnvägsmuseet i Gävle som ingick i samma beställning Nämligen KHJ CD 40. Levererades som förstaklass vagn med littera A och nått av numren 1 - 6.Jöran Johansson skrev: ↑07 okt 2024, 19:12 Oj! 1854, det var gammalt, kanske Sveriges äldsta relikt av en normalspårig vagn?