Värnamo 1955. Eller inte..?

Bobo L
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Bobo L »

I länken nedan finns en bild till Järnvägsmuseii fotosamlingar. Bilden anges ha uppstått 1955, men flera detaljer såsom guubarnas klädsel, skyltningen på det därvarande stationshuset och kanske något mer ger mig dock vibbar av det efterföljande årtiondet eller till och med ännu ett snäpp senare. Det finns dock en detalj i bilden som gör mig tveksam till att det är 60-tal.

https://digitaltmuseum.se/021018104921/varnamo-station



Jämför för övrigt gärna med denna bild, vilken anges vara påträffad ca 1968-69.

https://digitaltmuseum.se/021018162958/ ... gd-ar-1898
Mikael Blom
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Mikael Blom »

Eldriften på Borås-Alvesta invigdes i maj 1962 så bilden bör väl inte vara från före detta datum. Jag skulle tro att bilden är tagen mellan 1964 och 1969 med tanke på trädet som syns i bakgrunden på den svartvita bilden och som saknas på färgbilden. Trädet kan man se på flygbilden från 1964 på kartbild.com.https://kartbild.com/#18/57.18620/14.03639/0x4.
Jonas Lind
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 okt 2024, 06:41

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Jonas Lind »

Bobo L skrev: 27 okt 2024, 21:28 Det finns dock en detalj i bilden som gör mig tveksam till att det är 60-tal.
Är detaljen månne brevlådan?
Brevlådan på hörnet av stationshuset är av en modell som kom på 1960-talet. Jag kollade på Postmuseums hemsida för säkerhets skull. De visade en liknande, men med bottentömning. Den ska ha modifierats något 1966 (ingen bild). Såvitt jag förstår, motsäger inte brevlådan att bilden är från 1960-talet, men liksom elektrifieringen utesluter den att bilden är från 1950-talet.
https://www.postmuseum.se/digital-utsta ... /#photo-34

En liknande modell men med ett utskjutande brevinkast för att kunna lägga i större brev, kom 1970 enligt samma hemsida. Betyder inget i det här sammanhanget, men kan kanske vara en bra detalj vid datering av andra bilder.
https://www.postmuseum.se/digital-utsta ... /#photo-37
Bobo L
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Bobo L »

Nej, inte det. På rälsbussen ser vi en mult-kabel. Hur länge användes de? Ersattes inte de av mult-lådan ovanpå koppelhuvudet före 1960-talet? Men hur var det, var det i norrland som man tidvis ändå använde mult-kabel länge än, kanske genom hela Y6-generationens användningstid? Kanske främst vintertid? Nån som vet bättre får skingra dimmorna för en förvirrad tyckare... :)
Ola Almquist
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Ola Almquist »

Bobo L skrev: 14 nov 2024, 15:38 Nej, inte det. På rälsbussen ser vi en mult-kabel. Hur länge användes de? Ersattes inte de av mult-lådan ovanpå koppelhuvudet före 1960-talet? Men hur var det, var det i norrland som man tidvis ändå använde mult-kabel länge än, kanske genom hela Y6-generationens användningstid? Kanske främst vintertid? Nån som vet bättre får skingra dimmorna för en förvirrad tyckare... :)
Var ser du multipelkabeln?
Nåväl, fordonet är inte ombyggt.

Enligt boken Svenska rälsbussar:
"I slutet av 1958 fattade SJ ett principbeslut om montage av elkopplingsdon på samtliga normalspåriga YBo-fordon. I slutet av 1959 provades med fast ledningsförläggning från elkopplet till fordonens ledningssystem. De enda problem som egentligen uppstod var de alltför stora variationer i koppelhöjd som förekom. I maj 1961 beslöt SJ att generellt förse normalspåriga YBo-fordonen med elkopplingsdon, ett arbete som kom att pågå under den första halvan av 1960-talet."
harald
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av harald »

Stora variationer i koppelhöjd var väl i lika hög grad ett problem för den mekaniska kopplingen.
Jonas Lind
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 okt 2024, 06:41

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Jonas Lind »

Bobo L skrev: 14 nov 2024, 15:38 Nej, inte det. På rälsbussen ser vi en mult-kabel. Hur länge användes de? Ersattes inte de av mult-lådan ovanpå koppelhuvudet före 1960-talet? Men hur var det, var det i norrland som man tidvis ändå använde mult-kabel länge än, kanske genom hela Y6-generationens användningstid? Kanske främst vintertid? Nån som vet bättre får skingra dimmorna för en förvirrad tyckare... :)
Om jag inte är alldeles snurrig i huvudet, så fanns mult-kablarna kvar under hela Y6-generationens livstid, även om de inte användes. Kopplingsdonen för kablarna gjorde det alldeles bestämt, det är bara att Googla fram en bild. Jag har t o m något dimmigt minne av att jag sett att dessa användes mellan två vagnar där dosan ovanpå kopplet trilskades (sent 1970-tal).
Multlådorna hade normalt diagonala gula ränder på locket, men jag vet inte om det var så från början och jag har sett bilder med svarta lock. Förstorar jag upp bilden ser det ut att vara något svart rektangulärt där, men inte så tydligt att jag kan svära på att det är en multipelkopplingslåda.
Bobo L
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Värnamo 1955. Eller inte..?

Inlägg av Bobo L »

Ola Almquist skrev: 15 nov 2024, 15:16
Var ser du multipelkabeln?

Haha, att skriva vad man menar och inte vad man tänker på... **muttrar** :)

Alltså, nej, jag ser ingen mult-kabel. Jag ser å andra sidan ingen mult-dosa heller.

Jag tolkar i alla fall herrskapets klokheter på så sätt att bildens datering kanske inte är helt precis, vilket ju var det jag grubblade över.
Skriv svar