Knorr broms EG
Knorr broms EG
På de förstatligade smalspåren lät SJ byta ut de olika tryckluftsbromsar som fanns på loktåg till Knorrs förenklade godstågsbroms EG.
Vet någon om denna betedde sig som en en- eller tvåkammarbroms? (Dvs. kunde man lossa den gradvis?)
Vet någon om denna betedde sig som en en- eller tvåkammarbroms? (Dvs. kunde man lossa den gradvis?)
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Knorr broms EG
Jag har inte sett någon beskrivning av den, men såvitt jag förstår är den inte gradvis lossbar. Den användes på de "moderna" Mas-vagnarna modell 52, som blandades friskt med de gamla Mas-vagnarna modell 08. De hade inte heller gradvis lossbara bromsar (av olika fabrikat, men alla fungerade tillsammans).
Det var nog bara en modernare utformning av de gamla bromsventilerna, kanske var kolv och slid ersatt av gummimembran resp. tallriksventiler. Jag vet inte.
Den som har beskrivning av denna broms får gärna dela med sig!
Berra
Det var nog bara en modernare utformning av de gamla bromsventilerna, kanske var kolv och slid ersatt av gummimembran resp. tallriksventiler. Jag vet inte.
Den som har beskrivning av denna broms får gärna dela med sig!
Berra
Re: Knorr broms EG
Den enda beskrivning jag hittat är denna, på tyska: https://www.jernbanearkivalier.dk/brems ... rzuege.pdf
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Knorr broms EG
Där ser man! TACK !
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Knorr broms EG
Den tyska beskrivningen ovan avser troligen en modernare variant av de äldre reglerventiler som jag sett på svenska vagnar. Jag har ett särtryck 213a från 1921 som behandlar "Kunze-Knorr-bromsen". Det finns KP och KG styrventiler för personvagnar och godsvagnar. De kunde kombineras med ett mellanstycke med tillsatsfunktion. NJ har minst två vagnar med denna typ av reglerventiler.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Knorr broms EG
Tillägg. De kallades nog för KKP och KKG.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Knorr broms EG
Bromsen typ EG är inte en modernare variant av "KK-bromsen". Broms Kunze-Knorr var gradvis lösbar, broms EG är en modernare variant av de enkelverkande (inte gradvis lösbara) ventilerna så som de satt på "brunlok" samt malmvagnar Mas av 1902 och 1908 års typ. EG var inte avsedd för tunga godståg på huvudlinjer, snarare för små lokalbanor och smalspårsfordon. Till skillnad från nämnda enkelverkande ventiler har EG överströmningskammare och "Mindestdruckventil", jag tror att svenska benämningen är "förstatryckventil". De äldre ventilerna satt antingen på bromscylindern eller på hjälpbehållaren, eller helt enkelt upphängd i rören. EG sitter istället på en konsol, där alla rör är anslutna; behöver ventilen bytas behöver man inte lossa något enda rör först.Per Ljungberg skrev: ↑02 nov 2024, 07:48 Den tyska beskrivningen ovan avser troligen en modernare variant av de äldre reglerventiler som jag sett på svenska vagnar. Jag har ett särtryck 213a från 1921 som behandlar "Kunze-Knorr-bromsen". Det finns KP och KG styrventiler för personvagnar och godsvagnar. De kunde kombineras med ett mellanstycke med tillsatsfunktion. NJ har minst två vagnar med denna typ av reglerventiler.
Jag trodde att EG-bromsen var en konstruktion från början av 50-talet eller så. Men beskrivningen är från "Knorr-Bremse, Berlin". Jaha - då är beskrivningen från sent 30-tal, tror jag! Knorr hade fabrik och huvudkontor i Berlin-Lichtenberg, nära S-Bahn Ostkreuz. Området hamnade i Östberlin och fabriken förstatligades i DDR, som "VEB Berliner Bremsenwerk" och fortsatte tillverka samma produkter som förut.
Som tur var hade Knorr en fabrik även i München, och dit förlades huvudkontor och utvecklingen av KE-bromsen och av förarventil D2/D3 osv. Det var tack vare sturska bayrare som Knorr hade en fabrik i München; i Bayern krävde man 1920 att de KK-bromsar som skulle monteras på bayerska vagnar och lok, även skulle vara tillverkad i Bayern!
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 20 dec 2023, 15:24
Re: Knorr broms EG
KK-bromsen som sitter under t.ex. gamla godsvagnar av typ Standard O & G, samt t.ex. träpersonvagnar, är enkel och är ej gradvis lossningsbara.
Jag hoppas verkligen inte att EG-bromsen var enkelverkande, för då verkade den bara bromsande eller lossande. Däremot så brukar bromsregulatorer vara enkelverkande eller dubbelverkande.
Jag hoppas verkligen inte att EG-bromsen var enkelverkande, för då verkade den bara bromsande eller lossande. Däremot så brukar bromsregulatorer vara enkelverkande eller dubbelverkande.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 10 jan 2024, 07:58
Re: Knorr broms EG
Bromsregulatorer typ KV är enkelverkande och D-regulatorer är dubbelverkande.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Knorr broms EG
Det verkar vara konfusion om vad vi skriver om...
Måhända har jag varit otydlig.
Bromsregulatorer reglerar "slaglängden", dvs spelet mellan bromscylinder och bromklossar. Mer eller mindre världsledande var SAB - Svenska Aktiebolaget Bromsregulator.
Knorr "KK", "KE" och "Knorr E" är tre olika styrventiler och generationer av Knorrs konstruktion (de kan vara tillverkade på licens av NAF - Nordiska Armaturfabriken, Lund; omedelbart söder om Lund C, vid den idag störande "armaturkurvan" - den hindrar fyrspårsutbyggnaden).
KK-bromsen (uttyds "Kunze-Knorr" efter konstruktören Kunze vid Knorr-fabriken) konstruerades och utprovades under första världskriget hos Knorr-fabriken i Berlin. 1920 godkändes den som internationell broms, eftersom den var gradvis lossbar. Det var den första broms, som var gradvis bromsbar; därför införde både SJ och Tyska Riksbanan Deutsche Reichsbahn denna omedelbart 1920, dessutom så småningom Ungern och Turkiet (samt kanske andra länder jag inte känner till).
Alltså - broms Kunze-Knorr ÄR gradvis lossbar! Däremot är den inte "uthållig" - den kan utmattas. Därför förbjöds den i internationell trafik omkring 1970. Då sålde SJ av många "standard-O" till D(D)R, där de användes som bangårdsvagnar; på tyska "Drehscheibe" finns det några inlägg om "okända vagnar" - som av foton visar sig vara SJ O! Jag har själv sett en fd SJ O i "Osthafen" i Östberlin 1970 - från sightseeingbussen!
Sedan har vi bromsar KE och Knorr E...
Broms KE är den i dag näst intill allenarådande bromsen på våra vagnar, inklusive våra grannländer. KE betyder "Knorr Einheitsbremse" - Knorr enhetsbroms. Det betyder att ventilen utan några särskilda anpassningar kan monteras på vilka vagnar som helst. Den har en reläventil som tar hand om olika cylinderstorlekar (som annars skulle ta olika långa tider för fyllning och tömning), den har möjlighet att addera olika ventiler för olika laster och olika hastighetsanpassningar. Ja - självklart är den gradvis lossbar, och den kan inte utmattas.
KE-G är en KE-broms enbart för godståg, införd 1954-1955. Idag finns KE-G inte kvar, det är (för godsvagnar) väl bara KE-P som finns kvar (sen finns varianterna för "resandetåg", inkl 200 km/h: KE-R, KE-S - jag själv vet inte mer).
Ja - då kommer vi till broms Knorr EG. Det uttyds "Knorr Enkel broms för Godståg! Observera att KE-G och K-EG är olika bromsventiler!!!
Knorr-EG är en "enkelverkande" styrventil: Knorr Einfach - Knorr "enkel", därmed menas att den INTE är gradvis lossbar. Den är gradvis tillsättningsbar, intill en viss gräns (utmattningsbar, precis som styrventilerna på gamla "brunlok"). Jag inser att jag nog varit otydlig i sammanhanget... Den är en modernisering av sådana styrventiler från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, som blivit obsoleta för läääänge sedan. Den sitter på en konsol, precis som hos KE-bromsen, man behöver inte lossa alla rör för att byta ventilen. Den är avsedd för t ex smalspårsbanor, men jag har ett svagt minne av att jag någon gång ca 1955 sett den på SJ:s grusvagnar Q32u / Qbe. I SJK:s tjänstevagnsbok står det på sidan 35, att de har broms KE-G. Jag har inte kollat, men KANSKE det ska vara K-EG!?
Måhända har jag varit otydlig.
Bromsregulatorer reglerar "slaglängden", dvs spelet mellan bromscylinder och bromklossar. Mer eller mindre världsledande var SAB - Svenska Aktiebolaget Bromsregulator.
Knorr "KK", "KE" och "Knorr E" är tre olika styrventiler och generationer av Knorrs konstruktion (de kan vara tillverkade på licens av NAF - Nordiska Armaturfabriken, Lund; omedelbart söder om Lund C, vid den idag störande "armaturkurvan" - den hindrar fyrspårsutbyggnaden).
KK-bromsen (uttyds "Kunze-Knorr" efter konstruktören Kunze vid Knorr-fabriken) konstruerades och utprovades under första världskriget hos Knorr-fabriken i Berlin. 1920 godkändes den som internationell broms, eftersom den var gradvis lossbar. Det var den första broms, som var gradvis bromsbar; därför införde både SJ och Tyska Riksbanan Deutsche Reichsbahn denna omedelbart 1920, dessutom så småningom Ungern och Turkiet (samt kanske andra länder jag inte känner till).
Alltså - broms Kunze-Knorr ÄR gradvis lossbar! Däremot är den inte "uthållig" - den kan utmattas. Därför förbjöds den i internationell trafik omkring 1970. Då sålde SJ av många "standard-O" till D(D)R, där de användes som bangårdsvagnar; på tyska "Drehscheibe" finns det några inlägg om "okända vagnar" - som av foton visar sig vara SJ O! Jag har själv sett en fd SJ O i "Osthafen" i Östberlin 1970 - från sightseeingbussen!
Sedan har vi bromsar KE och Knorr E...
Broms KE är den i dag näst intill allenarådande bromsen på våra vagnar, inklusive våra grannländer. KE betyder "Knorr Einheitsbremse" - Knorr enhetsbroms. Det betyder att ventilen utan några särskilda anpassningar kan monteras på vilka vagnar som helst. Den har en reläventil som tar hand om olika cylinderstorlekar (som annars skulle ta olika långa tider för fyllning och tömning), den har möjlighet att addera olika ventiler för olika laster och olika hastighetsanpassningar. Ja - självklart är den gradvis lossbar, och den kan inte utmattas.
KE-G är en KE-broms enbart för godståg, införd 1954-1955. Idag finns KE-G inte kvar, det är (för godsvagnar) väl bara KE-P som finns kvar (sen finns varianterna för "resandetåg", inkl 200 km/h: KE-R, KE-S - jag själv vet inte mer).
Ja - då kommer vi till broms Knorr EG. Det uttyds "Knorr Enkel broms för Godståg! Observera att KE-G och K-EG är olika bromsventiler!!!
Knorr-EG är en "enkelverkande" styrventil: Knorr Einfach - Knorr "enkel", därmed menas att den INTE är gradvis lossbar. Den är gradvis tillsättningsbar, intill en viss gräns (utmattningsbar, precis som styrventilerna på gamla "brunlok"). Jag inser att jag nog varit otydlig i sammanhanget... Den är en modernisering av sådana styrventiler från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, som blivit obsoleta för läääänge sedan. Den sitter på en konsol, precis som hos KE-bromsen, man behöver inte lossa alla rör för att byta ventilen. Den är avsedd för t ex smalspårsbanor, men jag har ett svagt minne av att jag någon gång ca 1955 sett den på SJ:s grusvagnar Q32u / Qbe. I SJK:s tjänstevagnsbok står det på sidan 35, att de har broms KE-G. Jag har inte kollat, men KANSKE det ska vara K-EG!?