Nu fungerar forumets bilder igen

Användarens profilbild
jvmv_admin
Site Admin

Nu fungerar forumets bilder igen

Inlägg av jvmv_admin »

I samband med flytten till Loopia blev bilderna som ni användare har laddat upp fel. Det problemet är nu åtgärdat.

Om man har besökt en tråd nu på morgonen där bilderna inte visas och vill se bilderna kan man behöva tvinga webbläsaren att helt ladda om sidan. På en dator brukar man kunna trycka <Shift>+<Ctrl>+<R> för att göra det.

Med vänlig hälsning
Daniel

ps.
Ifall någon undrar varför bilderna blev fel så är svaret att textfiler behöver konverteras när de skickas mellan Windows, Linux och Mac, och FTP-programmet hanterar det korrekt. Men för filer utan filändelse blir FTP-programmet vilse och som standard antar FTP-programmet att filer utan filändelse är textfiler. Men forumet sparar bilagor, t ex bilder, som filer utan filändelse och därför måste dessa filer behandlas som binärfiler, inte textfiler, av FTP-programmet.
ds.
OlleThåström

Re: Nu fungerar forumets bilder igen (INTE ALLA?)

Inlägg av OlleThåström »

När jag söker i en gammal tråd som jag själv påbörjade så hittar jag bilder som ser ut så här:
(liten symbol)Bild

Kollar bildadressen och då är den download/file.php?id=94

Bilden visas inte, varför? Det hjälper ju inte att "refresha" eller F5 eller <Shift>+<Ctrl>+<R>.
Ser ju ut som bildadressen går till forum nr 2 (one.com) och då kan inte jag göra något åt det hela?

(Min tråd var följande:
Fotografier / Bildfrågor
Prov utan värde
07 jan 2024, 18:33)

Har inte kollat några fler (än).
torbjorn_forsman

Re: Nu fungerar forumets bilder igen

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ändra 2:an i domännamnet till en 3:a för hand, så fungerar länken.
Användarens profilbild
jvmv_admin
Site Admin

Re: Nu fungerar forumets bilder igen (INTE ALLA?)

Inlägg av jvmv_admin »

OlleThåström skrev: 29 nov 2024, 17:28 När jag söker i en gammal tråd som jag själv påbörjade så hittar jag bilder som ser ut så här:
(liten symbol)Bild

Kollar bildadressen och då är den https://jvmv2.se/phpbb/download/file.php?id=94
Tråden är den här.

Problemet är att länkarna i tråden hänvisar direkt till jvmv2.se och då klarar inte forumet av att hantera det korrekt.

Med vänlig hälsning
Daniel
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Ja, det hade väl varit bättre att flytta jvmv2.se i stället för att skapa en ny domän, men gjort är gjort. Dock går det att hantera: viewtopic.php?p=4604#p4604
Användarens profilbild
jvmv_admin
Site Admin

Inlägg av jvmv_admin »

Jag har gjort en liten ändring så nu verkar bilderna fungera igen.
harald skrev: 01 dec 2024, 19:39 Ja, det hade väl varit bättre att flytta jvmv2.se i stället för att skapa en ny domän, men gjort är gjort.
Den här gången gick det smidigt att flytta forumet men min erfarenhet av tidigare flyttar är att det kan vara mycket omständligt. I synnerhet om databasen är väldigt stor. På jvmv2.se har vi även gamla forumet och den har en mycket stor databas. Att flytta det forumet hade kanske varit svårt. Problemet är när man ska importera databasen till den nya servern. Om databasen är för stor kan det leda till stora problem.

Att skapa en ny domän har två stora fördelar:
  • Dels behöver vi inte flytta allt utan det räcker att flytta det nya forumet.
  • Dels kan jag ha kvar det nya forumet på gamla servern under tiden jag gör flytten. Det underlättar något enormt om det uppstår problem.
Med vänlig hälsning
Daniel
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Jag förstår, men då tycker jag att ni bör dirigera om jvmv2.se/phpbb/ till jvmv3/phpbb/ för som det nu är så kan man komma in på det förstnämnda via en länk eller ett bokmärke som går till något annat än första sidan och då får man inte veta att forumet är flyttat.
Skriv svar