Just idag för 60 år sedan (1964) blev breddningen av str. Åtvidaberg-Västervik till normalspår invigd med extratåg bestående av Y8 1008-1007-1009 och festligt mottaget i Gamleby framför den kraftigt förfallna stationen av en stor mängd innevånare efter 5 års arbete med medel från AMS Arbetsmarknadsstyrelsen och överförd till SJ. Själva invigningen sköttes av dåvarande Generaldirektören vid Statsbanan Erik Uppmark omgiven av höga honoraties bl.a båda landshövdingarna från resp. Kalmar och Östergötland. Efter invigningen fortsatte det utsmyckade tåget till Västervik där en stor folkmassa mötte upp vid tågets ankomst och där bjöds de resande politikerna och SJ:s Gd till lunch på Stadshotellet.
Jag var själv med som åskådare både i Gal. och Vk men åkte med min gamla Opel Rekord 58:a utmed linjen. Man kan säga att säcken nu blev knuten delvis då när gamla NVHJ blev förstatligad 1 juli 1949 så lovade Staten att båda linjerna även den södra till Hf skulle breddas men det blev endast str.
Åvg-Vk som blev förverkligad tyvärr. Det fanns ett förslag att lägga 3-skensspår str. Jenny-Vbä (Gunnebobruk) och via Verkebäcks hamn förbi gamla hamnkranen utmed sjökanten (Verkebäcksviken) fram till Gunnebobruk en str. på c:a 1 km emedan företaget var den största kunden på linjen då Ankarsrums jvg-transporter kraftigt avtog då tackjärnslasten nedlades och den sista Vuten nedlades maj 1978. Det hade varit väldigt behändigt att slippa överföringstrafiken och i stället växlat ut vagnarna med valstråd med normalspårslokomotor, men det förslaget förkastades och man fortsatte med det tunga slitet med stångkoppel fram till dödsstöten vid Rödsleövergången strax väster om Jy den 13 Januari 1985 då Vagnuttagningen denna förmiddag draget av Z4p 405-409 med överföringsvagnar lastade med trådrullar från Domnarvet spårade ur rejält orsakat av is i övergången. Man kan säga att efter detta så tog gummihjulsmaffian över trafiken istället. Palle