Första svetsade stålvagnen?
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07
Första svetsade stålvagnen?
Några år innan SJ gick in för svetsade stålvagnar, imponerade bland annat HNJ stålvagnar från Tyskland.
SJ 3863 blev ABo15 hos SJ. Var det bristen på bälgar som gjorde att vagnen inte blev ABo11a? Ur Staffan Wolters samling från ca 1960
SJ 3863 blev ABo15 hos SJ. Var det bristen på bälgar som gjorde att vagnen inte blev ABo11a? Ur Staffan Wolters samling från ca 1960
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35
Re: Första svetsade stålvagnen?
Jag vill minnas att vagnar med täckta övergångar/bälgar bara fanns hos SJ, GDG (BJ, GDJ, SDJ, DJ), SWB, TUN (UGJ och OKb), SäNJ och KJ samt TGOJ.
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Första svetsade stålvagnen?
Denna f.d. NOJ-vagn stämde inte med BCo11 utan med BCo5 i inredningen. De inbyggda plattformarna hade ingen betydelse. HNJs stålvagnar fick bälgar då de stämde med Co4b.
NOJs och HNJs stålvagnar hade svetsat underrede och svetsad korg sammanfogade med nitar. De var tillverkade i Tyskland och där svetsades vagnar från 1931.
SJs ACo2c tillverkade från samma år hade svetsat tak och korgstomme och därpå nitade sidoplåtar med nedslipade skallar. Resgodsvagnen F5 från 1937 hade samma konstruktion men med synliga skallar.
NOJs och HNJs stålvagnar hade svetsat underrede och svetsad korg sammanfogade med nitar. De var tillverkade i Tyskland och där svetsades vagnar från 1931.
SJs ACo2c tillverkade från samma år hade svetsat tak och korgstomme och därpå nitade sidoplåtar med nedslipade skallar. Resgodsvagnen F5 från 1937 hade samma konstruktion men med synliga skallar.
Re: Första svetsade stålvagnen?
Men nog var nitningen med försänkta skallar. Slipar man bort skallarna på en kullrig skalle trillar konstruktionen isär. Kanske var det så att de nitar som var något för långa fick en inte helt platt yta som efter nitningen slipades ner till att vara jämn med plåt?Thomas Tell skrev: ↑02 dec 2024, 20:29
SJs ACo2c tillverkade från samma år hade svetsat tak och korgstomme och därpå nitade sidoplåtar med nedslipade skallar. Resgodsvagnen F5 från 1937 hade samma konstruktion men med synliga skallar.
Re: Första svetsade stålvagnen?
Försänkta nitar var det. Syns tydligt på bilden nedan.
https://digitaltmuseum.se/021018043947/ ... reparation
https://digitaltmuseum.se/021018043947/ ... reparation
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Första svetsade stålvagnen?
SNJ Cox 16-19 var första svetsade vagnarna i Sverige och byggdes av Kockums, de kom året innan HNJ- och NOJ-vagnarna.
Re: Första svetsade stålvagnen?
Och boggierna var av Kockums typ och tillverkning.Micke Carlsson skrev: ↑08 dec 2024, 15:31 SNJ Cox 16-19 var första svetsade vagnarna i Sverige och byggdes av Kockums, de kom året innan HNJ- och NOJ-vagnarna.
Förmodligen konstruerade av Axel Carlquist. Han kan nog med rätta betecknas som "fadern" till lok litt A, Atlanticloket.
Hade vagnarna tak av plåt eller var det dukklätt trä?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Första svetsade stålvagnen?
Så vitt jag förstår så är en del av taket (i mitten) i trä, som man kan ana på bilderna. Jag läste om detta nyligen (var?) att man inte trodde att plåten skulle hålla formen om man gjort hela taket i plåt på de tidigaste stålvagnarna från 20-30-tal.Den farhågan ansågs så småningom överdriven. Eller om man fick någon ny ide om takspantens utformning kanske.
Re: Första svetsade stålvagnen?
På denna bild ser det ut som plåt, från tillverkningen (bildens Identifikationsnummer JvmKAGA00500)
https://digitaltmuseum.se/021018040359/ ... me-kockums
https://digitaltmuseum.se/021018040359/ ... me-kockums
Re: Första svetsade stålvagnen?
JohanLyr skrev: ↑17 dec 2024, 15:09 På denna bild ser det ut som plåt, från tillverkningen (bildens Identifikationsnummer JvmKAGA00500)
https://digitaltmuseum.se/021018040359/ ... me-kockums
Detaljförstorning av taket.
Det ser ut att vara en öppning i taket samt spantjärn. Antagligen lades brädor över spantjärnen.