Granbo olyckan 1956.
Enligt boken: Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar. Del IV 1940-1965 av Kenneth Landgren
Så var det en Fo4 vagn med i tåget, men numret som anges är 25896 och det tillhörde en F5 vagn.
Vad fel?
Granbo olyckan
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 01 nov 2024, 19:19
Re: Granbo olyckan
SJ kanske har blandat ihop vagnsnumren? Två SJ-dokument om urspåringen där Fo4 25896 nämns:
https://ekeving.se/acc/1956/Granbo_19560329_15ts.pdf (vissa personuppgifter bortfiltrerade)
https://ekeving.se/acc/1956/Granbo_1956 ... ningar.pdf
https://ekeving.se/acc/1956/Granbo_19560329_15ts.pdf (vissa personuppgifter bortfiltrerade)
https://ekeving.se/acc/1956/Granbo_1956 ... ningar.pdf
Re: Granbo olyckan
Tack för dessa dokument. Dessa har jag mycket stort bruk av.
Tydligen så sitter numret 25896 så etsat att man inte kan göra om och rätt!
Tydligen så sitter numret 25896 så etsat att man inte kan göra om och rätt!
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Granbo olyckan
Intressant tråd detta!
Enligt STR420:2 1956 (året för olyckan) fanns det 7 st Fo4 med numren 25865-71.
25896 tillhörde mycket riktigt en F5 i serien 25872-25899 (obruten nummerserie).
Vagnen i Granbo torde ha varit Fo4 25869.
Eller, var det F5 25896 som faktiskt gick i tåget?
Intressant iaf att man lyckats skriva fel i två separata dokument.
Om man läser vagnanmärkningarna i dokument 2 framgår det att passagerare klagat på dålig gång och oljud. Kandidater till urspårningen får väl sökas i kronologisk ordning från vagn 2 och bakåt, givet att urspårningen förorsakats av vagn nr 2 eller efterföljande. Med tanke på de upptäckta skrivfelen kan undras om den angivna vagnsföljden och numren i övrigt är korrekta.
ACo5 4426 som enligt vagnsföljden var den första vagnen (vagn 2) som separerade från tåget hade 24/3 1956, fyra dagar innan olyckan, fått tre axlar utbytta pga lösa hjulringar.
Noterar att samtliga vagnar trots beskrivningen "svårt urspårade och fyra voro omkullvräkta" är förtecknade i särtrycket 1958, två år senare.
BCo7a 2472 försvinner i och med STR420:2 1959, noterad som [ABo 1956]. Enligt "Personvagnar med träkorg 1909-1936" slopad och skrotad. Övriga får nya littera enligt reformerna och återfinns i särtrycket 1959.
Framgår det i "Olyckor och missöden.." i vilken vagn de förolyckade befann sig?
Enligt STR420:2 1956 (året för olyckan) fanns det 7 st Fo4 med numren 25865-71.
25896 tillhörde mycket riktigt en F5 i serien 25872-25899 (obruten nummerserie).
Vagnen i Granbo torde ha varit Fo4 25869.
Eller, var det F5 25896 som faktiskt gick i tåget?
Intressant iaf att man lyckats skriva fel i två separata dokument.
Om man läser vagnanmärkningarna i dokument 2 framgår det att passagerare klagat på dålig gång och oljud. Kandidater till urspårningen får väl sökas i kronologisk ordning från vagn 2 och bakåt, givet att urspårningen förorsakats av vagn nr 2 eller efterföljande. Med tanke på de upptäckta skrivfelen kan undras om den angivna vagnsföljden och numren i övrigt är korrekta.
ACo5 4426 som enligt vagnsföljden var den första vagnen (vagn 2) som separerade från tåget hade 24/3 1956, fyra dagar innan olyckan, fått tre axlar utbytta pga lösa hjulringar.
Noterar att samtliga vagnar trots beskrivningen "svårt urspårade och fyra voro omkullvräkta" är förtecknade i särtrycket 1958, två år senare.
BCo7a 2472 försvinner i och med STR420:2 1959, noterad som [ABo 1956]. Enligt "Personvagnar med träkorg 1909-1936" slopad och skrotad. Övriga får nya littera enligt reformerna och återfinns i särtrycket 1959.
Framgår det i "Olyckor och missöden.." i vilken vagn de förolyckade befann sig?
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15
Re: Granbo olyckan
I andra dokumentet med vagnsanmärkningar står för Fo4 att "Undersök hjulsatserna under boggien..." Detta torde väl tyda på att det verkligen var en boggivagn.Hans Larsson skrev: ↑12 dec 2024, 09:46 Intressant tråd detta!
Enligt STR420:2 1956 (året för olyckan) fanns det 7 st Fo4 med numren 25865-71.
25896 tillhörde mycket riktigt en F5 i serien 25872-25899 (obruten nummerserie).
Vagnen i Granbo torde ha varit Fo4 25869.
Eller, var det F5 25896 som faktiskt gick i tåget?
Intressant iaf att man lyckats skriva fel i två separata dokument.
Om man läser vagnanmärkningarna i dokument 2 framgår det att passagerare klagat på dålig gång och oljud. Kandidater till urspårningen får väl sökas i kronologisk ordning från vagn 2 och bakåt, givet att urspårningen förorsakats av vagn nr 2 eller efterföljande. Med tanke på de upptäckta skrivfelen kan undras om den angivna vagnsföljden och numren i övrigt är korrekta.
ACo5 4426 som enligt vagnsföljden var den första vagnen (vagn 2) som separerade från tåget hade 24/3 1956, fyra dagar innan olyckan, fått tre axlar utbytta pga lösa hjulringar.
Noterar att samtliga vagnar trots beskrivningen "svårt urspårade och fyra voro omkullvräkta" är förtecknade i särtrycket 1958, två år senare.
BCo7a 2472 försvinner i och med STR420:2 1959, noterad som [ABo 1956]. Enligt "Personvagnar med träkorg 1909-1936" slopad och skrotad. Övriga får nya littera enligt reformerna och återfinns i särtrycket 1959.
Framgår det i "Olyckor och missöden.." i vilken vagn de förolyckade befann sig?
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Granbo olyckan
Det fanns fler, sammanlagt 29 stycken. Det skulle också kunna vara Fo4 25986.Hans Larsson skrev: ↑12 dec 2024, 09:46 Intressant tråd detta!
Enligt STR420:2 1956 (året för olyckan) fanns det 7 st Fo4 med numren 25865-71.
25896 tillhörde mycket riktigt en F5 i serien 25872-25899 (obruten nummerserie).
Vagnen i Granbo torde ha varit Fo4 25869.
Det finns gott om bilder från olyckan på Digitalt museum, inklusive närbilder på BCo7a 2472, men resgods- och postvagnarna hittar jag inte.
EDIT. Jag ser att en sådan sökning också kan ge träffar från urspåringen i Undersvik mellan Simeå och Karsjö två dagar tidigare. Här finns bilder från denna.