Gränsskylt landskap, Uppland, Gästrikland, Hälsingland.

Martin84

Gränsskylt landskap, Uppland, Gästrikland, Hälsingland.

Inlägg av Martin84 »

Hej

Efter Ostkustbanan, vid gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland sitter denna gränsskylt.
Jag är rätt så säker på att jag sett foton av en gränsskylt mellan Uppland och Gästrikland också, vilken idag dock stod ute i spenaten efter "övergiven" banvall, där linjen är omlagd.

Minns jag rätt, kanske kan någon hjälpa mig med foton?
Även ytterligare info/historik om just dessa två gränsskyltar skulle intressera mig.

Tack på förhand
Mvh
Martin Andersson.
Bilagor
skylt hälsingland.jpg
skylt hälsingland.jpg (27.25 KiB) Visad 627 gånger
Ola Almquist

Re: Gränsskylt landskap, Uppland, Gästrikland, Hälsingland.

Inlägg av Ola Almquist »

denna sida finns en bild på en skylt som åtminstone före omläggningen fanns mellan Skutskär och Furuvik.
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Inget direkt svar på din fråga utan snarare en utvikning:

När trafiken på Lelångenbanan upphörde och banan revs för 60 år sedan lämnades skyltarna vid landskapsgränsen (en gång i tiden riksgräns mot Norge) kvar i skogen mellan Lane och Nättjebacka. Om inget hänt nyligen så står de fortfarande kvar. Senast jag passerade var de dock omgivna av betydligt mer grönska än på bilderna från mars 2013.
Bilagor
IMG_3948.jpg
IMG_3948.jpg (418.46 KiB) Visad 608 gånger
IMG_3952.jpg
IMG_3952.jpg (456.17 KiB) Visad 608 gånger
JakobE

Inlägg av JakobE »

I Gysinge utefter f.d. SGGJ finns en Gästrikland - Uppland som verkligen står mitt ute ute i spenaten

Bild

Ett riktigt myggnäste det där. Besöks med fördel tidig vår eller sen höst
klas blomberg

Inlägg av klas blomberg »

Anders Jansson skrev: 12 dec 2024, 13:18 Inget direkt svar på din fråga utan snarare en utvikning:

När trafiken på Lelångenbanan upphörde och banan revs för 60 år sedan lämnades skyltarna vid landskapsgränsen (en gång i tiden riksgräns mot Norge) kvar i skogen mellan Lane och Nättjebacka. Om inget hänt nyligen så står de fortfarande kvar. Senast jag passerade var de dock omgivna av betydligt mer grönska än på bilderna från mars 2013.
Skyltarna? Det stod alltså en skylt på vardera sidan spåret?
Det känns ganska så unikt
Skriv svar