SJ standard G

Carl-Johan

SJ standard G

Inlägg av Carl-Johan »

En mycket framsynt konstruktion som byggdes i över 3000 exemplar.
G vagn i Stadsgården.jpg
G vagn i Stadsgården.jpg (155.56 KiB) Visad 1641 gånger
Fotot taget av Staffan Wolter i Stockholms hamn (Stadsgården i början av 1960-talet).
BD-

Re: SJ standard G

Inlägg av BD- »

Ungefär vid samma tid såg jag i Sundsvall en TGOJ standard G, även den med en axel med stjärnekerhjul. Vad som väckte min uppmärksamhet var att vagnen hade glidlagerboxar.
Niels Munch

Inlägg av Niels Munch »

Hej,

Desværre ser man hverken hjul eller akselkasser på denne:

SJ G 41791 Østerport 11-03-1961 NM.jpg
SJ G 41791 Østerport 11-03-1961 NM.jpg (156.03 KiB) Visad 1389 gånger

Vognen ses afsporet i banegraven ved Østerport Station i København, sandsynligvis efter et hårdt møde med sporstopperen.

Men hvad er det for "knaster", vognen har på taget?

Bedste hilsener
Niels
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Troligen takgenomföringar för rökrör från kaminer vid trupptransport.

https://digitaltmuseum.org/021018169498 ... ptransport
PeO

Inlägg av PeO »

Är lådan vid dörren för nödstopphandtag inne i vagnen? Den som kom direktiv om att spikas för vid transport av elefanter, efter malören som renderade Alf Svensson utskällning av läraren, som tyckte Alfs förklaring om sen ankomst var alltför fantasifull.
Niels Munch

Inlägg av Niels Munch »

PeO skrev: 03 jan 2025, 17:21 Är lådan vid dörren för nödstopphandtag inne i vagnen? Den som kom direktiv om att spikas för vid transport av elefanter, efter malören som renderade Alf Svensson utskällning av läraren, som tyckte Alfs förklaring om sen ankomst var alltför fantasifull.
Hele historien: https://www.gd.se/2008-11-10/kommer-hen ... tta-om-alf .

eisenbahnstiftung.de Bildergalerie - Foto Alfred Volk 1963.jpg
eisenbahnstiftung.de Bildergalerie - Foto Alfred Volk 1963.jpg (206.2 KiB) Visad 1111 gånger

Bedste hilsener
Niels
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Tyvärr, den historien tycks vara en skröna. Åtminstone vad gäller följande beskrivning i tidningsartikeln:
Det var en vacker vårmorgon 1956 alldeles intill Vätterns sydöstra strand. Den unge studenten Alf Svensson var på väg med tåg från hemmet i Gränna till läroverket i Jönköping precis som de flesta andra morgnar.

Gränna har aldrig haft järnväg. Där var det busstrafiken Jönköping-Gränna-Ödeshög som gällde. En busslinje som min hustru frekventerade under sin uppväxt. Hennes syster likaså på väg till och från läroverket i Gränna med nämnde Alf Svensson som lärare.
Niels Munch

Inlägg av Niels Munch »

Fortællingen var dog god alligevel. Og "min elefant-godsvogn" var ej heller en "SJ standard G", men en tysk mellemkrigs standard "kurzer Oppeln".

M.v.h.
Niels
Olof W

Re: SJ standard G - skorsten

Inlägg av Olof W »

Anders Jansson skrev: 03 jan 2025, 15:07 Troligen takgenomföringar för rökrör från kaminer vid trupptransport.

https://digitaltmuseum.org/021018169498 ... ptransport
Var det inte så att kaminerna som ingick i truppinredningen till standard G hade skorstenar som gick ut genom dörröppningen?
I så fall skulle det inte behövas "knaster" på taket för att täcka skorstenshål.
(Den länkade bilden är från 1905 och visar inte en standard G.)
Mikael Blom

Inlägg av Mikael Blom »

Anders Jansson skrev: 04 jan 2025, 09:53 Tyvärr, den historien tycks vara en skröna. Åtminstone vad gäller följande beskrivning i tidningsartikeln:
Det var en vacker vårmorgon 1956 alldeles intill Vätterns sydöstra strand. Den unge studenten Alf Svensson var på väg med tåg från hemmet i Gränna till läroverket i Jönköping precis som de flesta andra morgnar.

Gränna har aldrig haft järnväg. Där var det busstrafiken Jönköping-Gränna-Ödeshög som gällde. En busslinje som min hustru frekventerade under sin uppväxt. Hennes syster likaså på väg till och från läroverket i Gränna med nämnde Alf Svensson som lärare.
Utan att veta helt säkert tror jag att Alf Svensson flyttade till Gränna först 1960. Vårmorgonen 1956 skulle han varit bosatt i Tenhult vilket höjer trovärdigheten i historien något. :)
Skriv svar