I f.m. registrering af disse fotos er vi i tvivl om, hvorvidt billedet er fra Anten eller Sjövik, hvor foreningen vistnok havde sit materiel i starten. Hvad mener Forum?
2 rätt!
Även bild 1 är Sollebrunn. Fotografen står med ryggen mot cykelaffären, till höger först Centralföreningen, sedan bussgarage, lastkaj, godsmagasin, stationshuset skymt bakom magasinet, sedan "Böggens" (Byggmästare Anderssons) snickerifabrik, verksamheten hade några år tidigare flyttat till nybyggd fabrik till vänster om granarna, den skymtar till höger på bild 2, där bakom ytterligare en träbyggnad, som stod tom vid fototillfället. Infartssemaforen från söder skymtar i bakgrunden.
På bild 2 står fotografen mittemot missionshuset, vid vägen ner till Harrys radioaffär och kommunalkontoret, som varit ålderdomshem tills det nya öppnades -65, men byggdes som sanatorium. Stationshuset skymtar till vänster bakom jordkällaren. Bortom bilden går linjen svagt neråt till en högerkurva, bro över Mellbyån och sedan motlut en bit mot St. Mellby. Man kan bara ana skylten som varnar för att bangården lutar mot linjen tvärsemot bussgaraget, den syns tydligare på bild 1.
Bil 3 som sagt norrut från Gräfsnäs. Här byggdes väg 190 på banvallen 1971. Karlstadlunde finns kvar i bakgrunden, gruset är borta idag, liksom cementgjuteriet. Det lär ha funnits en grusås till en gång i tiden, ungefär vid elstolpen till höger. Den ska ha körts med häst och vagn på Gustav Wasas tid och blivit halvön som Gräfsnäs slottsruin står på. Gräfsnäs hade fått semaforerna utbytta mot ljussignaler inför avbemanningen, liksom vevbommarna blivit automatiska ljussignaler.
Gamla vägen finns delvis kvar som cykelbana fram till Bergsgården, sedan gick järnvägen så nära vägen sista kilometern mot Sollebrunn att det som blev kvar av vägen grävdes bort, där byggdes ny cykelbana för ett antal år sedan.