Hej
Går det på något sätt att få tag på tidtabeller från Småland - gärna specifikt Reftele - under 1940 - helst 1945?
Stort tack för all hjälp på förhand...
Tidtabeller Småland 1940-tal
- Molin_(HQJ)
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:55
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Grafiska tidtabeller 1943-1946 finns tillgängliga på Svenska Järnvägsklubbens hemsida (dock endast för medlemmar i SJK).
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
På Gunnar Ekevings sida finns graferna för bl a åren 1943 och 1945.
https://ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html
https://ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Hej Mairbobo!
Jag vet inte hur van du är att läsa grafiska tidtabeller men jag tar mig friheten att ge några läsanvisningar, utifall de kan vara till någon nytta.
Via länken i Cargomans inlägg hittar vi kartan där vi ser att Halmstad - Nässjö via Reftele har tabellnummer 69 och Reftele - Gislaved - Hestra finns i tabell 71.
Första tabell 69:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/69.pdf
I tabellhuvuidet läser vi "SJ" och "32Trafiksektionen (fr. o. m. 1 juli 1945)", det var då Halmstad - Nässjö Järnvägar förtatligades och uppgick i SJ. Det framgår också att denna tidtabell gäller fr. o. m. 10 sept. 1945. Det stora årliga tidtabellskiftet var tradionellt kring 1 juni (numera mitten på december) så antagligen var det bara mindre justeringar inför hösten, men det är ju också tänkbart att SJ gjorde större ändringar på sin nyövertagna bana. Den som vet får gärna komplettera!
Där hittar vi Reftele som en vågrätt linje mitt å tabellen och klockslagen 0-24 på lodrätta linjer. Det första som händer i Reftele är att tåg 4302 passerar klockan 6:09 på sin väg från Landeryd (05:20) till Värnamo (07:08). Ovanför tågnumret finns ett plustecken med fyra punkter. det är en hänvisning till anmärkningarna längts upp till höger på bladet där det står "4302. Soh och pso", d v s tåget går bara Sön- och helgdag samt på särskild order. Skulle det istället vara en vardag så går istället 7202 som ankommer Reftelse 07:04 och avgår först 07.22. Båda dessa tåg visas med tunna linjer som inte riktigt når stationslinjen, det visar att de är godståg. De 18 minuter som 7202 har i Reftele är alltså till för att växla godsvagnar till och från godsmagasin, lastspår och ev. industrispår. 7202 har motsvarande långa uppehåll på all stationer mellan Landeryd och Värnamo. Ett godståg med växling på småstationerna brukar kallas lokalgodståg (lgt). Tilläggas bör kanske att "Vard." ska utläsas som måndag - lördag. Om ett tåg bara gick måndag - fredag så skrevs det som "VuL" d.v.s. Vardag utom Lördag eller "VuDfSoH" d.v.s. Vardag utom Dag före Sön- och Helgdag.
Persontågen har lite kraftigare linjer som når ända fram till stationslinjen och dagens första persontåg är 2502 som ankommer Reftele 08:04 och avgår 08:07. Tåget har startat från Halmstad 05:55 och kommer att ankomma Nässjö 10:53. På väg mot Nässjö möter det tåg 2501 i Forsheda kl 08:34. Tåg 2501 blir sedan första södergående tåg i Reftele med uppehåll 08:50-08:52 och ankomst till Halmstad 10:23. Tågen 2501 och 2502 har inga daganmärkningar och går alltså dagligen under hela tidtabellsperioden.
Så forrtsätter dagen med person- och godståg. De snabbaste persontågen är tåg 85 och 86 är de snabbaste tågen med uppehåll bara på större stationer. Tvåsiffrigt nummer tyder på att de annonserades som snälltåg (Snt) och hade säkert goda anslutningar med snälltåg till/från Stockholm . Ungefär en kvart ínnan tåg 86 går ett streckat tåg 2518 som jag tolkar som ett förstärkningståg som kördes om det behövdes (pso) fler vagnar än tåg 86 kunde medföra. Troligen kördes tåg 85 och 86 med HNJ:s "snabbvagnar" och bestod i så fall av bara en enda motorvagn.
Om det är resandetågen du är intresserad av, kan jag bara hoppas att någon med tillgång till Sveriges Kommunikationer från den tiden kan komplettera!
Tågen från Reftele norrut mot Gislaved hittar vi på blad 71:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/71.pdf
Av tågnumren kan vi se att det inte går några genomgående tåg I Gislaved, utan alla tåg vänder tillbaka mot Reftele resp. Hestra med mer eller mindre bra anslutningar. Det hade nog till stor del historiska förklaringar: Hestra - Gislaved byggdes av Borås - Alvesta Järnväg som i och för sig hade förstatligades redan 1940 men det var ju först, som vi sett, från 1 jul 1945 som både banorna tillhörde samma förvaltning (SJ). Persontågen på den linjen hade "Y" eller "Yr" efter tågnumret. "Y" betyder att de kördes med rälsbuss, d v s en mindre lättare motorvagn. "Yr" har jag faktiskt inte sett förut men jag funderar om det kan ha betytt att de medförde resgods trots att de var rälsbusståg? Någon tidtabellsexpert som vet?
Karta HNJ:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmstad% ... -(HNJ).gif
Om HNJ:
https://www.historiskt.nu/normalsp/hnj/hnj_inneh.htm
Om HNJ:s snabbvagnar:
https://www.jarnvag.net/banguide/halmstad-nassjo
Ja, kanske allt detta var självklarheter men annars är du välkommen att ställa mer detaljerade frågor så kanske jag eller någon annna kan svara.
/Leif
Jag vet inte hur van du är att läsa grafiska tidtabeller men jag tar mig friheten att ge några läsanvisningar, utifall de kan vara till någon nytta.
Via länken i Cargomans inlägg hittar vi kartan där vi ser att Halmstad - Nässjö via Reftele har tabellnummer 69 och Reftele - Gislaved - Hestra finns i tabell 71.
Första tabell 69:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/69.pdf
I tabellhuvuidet läser vi "SJ" och "32Trafiksektionen (fr. o. m. 1 juli 1945)", det var då Halmstad - Nässjö Järnvägar förtatligades och uppgick i SJ. Det framgår också att denna tidtabell gäller fr. o. m. 10 sept. 1945. Det stora årliga tidtabellskiftet var tradionellt kring 1 juni (numera mitten på december) så antagligen var det bara mindre justeringar inför hösten, men det är ju också tänkbart att SJ gjorde större ändringar på sin nyövertagna bana. Den som vet får gärna komplettera!
Där hittar vi Reftele som en vågrätt linje mitt å tabellen och klockslagen 0-24 på lodrätta linjer. Det första som händer i Reftele är att tåg 4302 passerar klockan 6:09 på sin väg från Landeryd (05:20) till Värnamo (07:08). Ovanför tågnumret finns ett plustecken med fyra punkter. det är en hänvisning till anmärkningarna längts upp till höger på bladet där det står "4302. Soh och pso", d v s tåget går bara Sön- och helgdag samt på särskild order. Skulle det istället vara en vardag så går istället 7202 som ankommer Reftelse 07:04 och avgår först 07.22. Båda dessa tåg visas med tunna linjer som inte riktigt når stationslinjen, det visar att de är godståg. De 18 minuter som 7202 har i Reftele är alltså till för att växla godsvagnar till och från godsmagasin, lastspår och ev. industrispår. 7202 har motsvarande långa uppehåll på all stationer mellan Landeryd och Värnamo. Ett godståg med växling på småstationerna brukar kallas lokalgodståg (lgt). Tilläggas bör kanske att "Vard." ska utläsas som måndag - lördag. Om ett tåg bara gick måndag - fredag så skrevs det som "VuL" d.v.s. Vardag utom Lördag eller "VuDfSoH" d.v.s. Vardag utom Dag före Sön- och Helgdag.
Persontågen har lite kraftigare linjer som når ända fram till stationslinjen och dagens första persontåg är 2502 som ankommer Reftele 08:04 och avgår 08:07. Tåget har startat från Halmstad 05:55 och kommer att ankomma Nässjö 10:53. På väg mot Nässjö möter det tåg 2501 i Forsheda kl 08:34. Tåg 2501 blir sedan första södergående tåg i Reftele med uppehåll 08:50-08:52 och ankomst till Halmstad 10:23. Tågen 2501 och 2502 har inga daganmärkningar och går alltså dagligen under hela tidtabellsperioden.
Så forrtsätter dagen med person- och godståg. De snabbaste persontågen är tåg 85 och 86 är de snabbaste tågen med uppehåll bara på större stationer. Tvåsiffrigt nummer tyder på att de annonserades som snälltåg (Snt) och hade säkert goda anslutningar med snälltåg till/från Stockholm . Ungefär en kvart ínnan tåg 86 går ett streckat tåg 2518 som jag tolkar som ett förstärkningståg som kördes om det behövdes (pso) fler vagnar än tåg 86 kunde medföra. Troligen kördes tåg 85 och 86 med HNJ:s "snabbvagnar" och bestod i så fall av bara en enda motorvagn.
Om det är resandetågen du är intresserad av, kan jag bara hoppas att någon med tillgång till Sveriges Kommunikationer från den tiden kan komplettera!
Tågen från Reftele norrut mot Gislaved hittar vi på blad 71:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/71.pdf
Av tågnumren kan vi se att det inte går några genomgående tåg I Gislaved, utan alla tåg vänder tillbaka mot Reftele resp. Hestra med mer eller mindre bra anslutningar. Det hade nog till stor del historiska förklaringar: Hestra - Gislaved byggdes av Borås - Alvesta Järnväg som i och för sig hade förstatligades redan 1940 men det var ju först, som vi sett, från 1 jul 1945 som både banorna tillhörde samma förvaltning (SJ). Persontågen på den linjen hade "Y" eller "Yr" efter tågnumret. "Y" betyder att de kördes med rälsbuss, d v s en mindre lättare motorvagn. "Yr" har jag faktiskt inte sett förut men jag funderar om det kan ha betytt att de medförde resgods trots att de var rälsbusståg? Någon tidtabellsexpert som vet?
Karta HNJ:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmstad% ... -(HNJ).gif
Om HNJ:
https://www.historiskt.nu/normalsp/hnj/hnj_inneh.htm
Om HNJ:s snabbvagnar:
https://www.jarnvag.net/banguide/halmstad-nassjo
Ja, kanske allt detta var självklarheter men annars är du välkommen att ställa mer detaljerade frågor så kanske jag eller någon annna kan svara.
/Leif
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Det finns även teckenförklaring hos Ekeving: https://ekeving.se/hi/SJdok/graf143/forklaring.jpg
"Yr" betyder mycket riktigt "rälsbuss med resgodsutrymme"
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Stort tack alla för detta
När jag väl började förstå hur den grafiska kartan fungerade så var det ganska lätt.
En följdfråga - går det att ta reda på vilka tåg som är godståg och vilka som är persontåg?
En annan fråga - är det någon som kanske vet vilket slags lok som användes? Är det dieseldrivna lok eller rent av ånglok?
Stor tack på förhand
När jag väl började förstå hur den grafiska kartan fungerade så var det ganska lätt.
En följdfråga - går det att ta reda på vilka tåg som är godståg och vilka som är persontåg?
En annan fråga - är det någon som kanske vet vilket slags lok som användes? Är det dieseldrivna lok eller rent av ånglok?
Stor tack på förhand
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Godstågen markeras med något tunnare linjer, men det är svårt att se skillnaden på denna kopia. Tågnumren ger ledning, tresiffriga i 600 serie och fyrsiffriga i 2000 serie har ett "Y" efter numret, vilket betyder rälsbuss/motorvagn, så dessa är persontåg. Fyrsiffriga i 7000 och 9000 serien torde vara godståg, går inte att se vilken typ av lok som används.Maribobo skrev: ↑28 jan 2025, 11:48 Stort tack alla för detta![]()
När jag väl började förstå hur den grafiska kartan fungerade så var det ganska lätt.
En följdfråga - går det att ta reda på vilka tåg som är godståg och vilka som är persontåg?
En annan fråga - är det någon som kanske vet vilket slags lok som användes? Är det dieseldrivna lok eller rent av ånglok?
Stor tack på förhand
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
Re: Tidtabeller Småland 1940-tal
Tågslag i den grafiska tidtabellenPeter Lidskog skrev: ↑28 jan 2025, 15:26Godstågen markeras med något tunnare linjer, men det är svårt att se skillnaden på denna kopia. Tågnumren ger ledning, tresiffriga i 600 serie och fyrsiffriga i 2000 serie har ett "Y" efter numret, vilket betyder rälsbuss/motorvagn, så dessa är persontåg. Fyrsiffriga i 7000 och 9000 serien torde vara godståg, går inte att se vilken typ av lok som används.Maribobo skrev: ↑28 jan 2025, 11:48 Stort tack alla för detta![]()
När jag väl började förstå hur den grafiska kartan fungerade så var det ganska lätt.
En följdfråga - går det att ta reda på vilka tåg som är godståg och vilka som är persontåg?
En annan fråga - är det någon som kanske vet vilket slags lok som användes? Är det dieseldrivna lok eller rent av ånglok?
Stor tack på förhand
Peter
Man ser det dessutom på att för godståg så slutar tåglinjen en liten bit innan stationslinjen medan för persontågen så går tåglinjen ända fram till stationslinjen.
Dragfordon på HNJ
Snabbvagnar och rälsbussar var bensin- eller dieseldrivna liksom små växellok (s.k. lokomotorer) som fanns på vissa stationer. Under kriget drevs dessa med gengas och jag vet inte om bensin och diesel kom fram i tillräcklig mängd redan under 1945.
HNJ hade dessutom sex tunga dieselmotorvagnar, s.k. DEVA-vagnar, varav tre fanns kvar efter 1937. HNJ X1 4 utrustades med gengasgenerator från 1942 medan 5 och 6 stod avställda från 1941. (Jag kan misstänka att de tunga, ganska svaga DEVA-motorvagnarna hade svårt att orka göra någon nytta på gengas och att det var därför man inte byggde om de andra två. Därför kan man också fråga sig hur mycket 4:an användes på gengas. Någon HNJ-kännare som vet?)
HNJ:s DEVA-motorvagnar och lokomotorer:
https://www.svenska-lok.se/pbane_main.php?s=313&g=m
Så här såg nr 4 ut på SJ-tiden:
https://digitaltmuseum.se/021018123600/ ... -sj-xf1-21
I övrigt drogs tågen av ånglok och för tunga tåg var det enda alternativet. Starka, pålitliga diesellok kom i Sverige först på 1950-talet och då tillhörde HNJ redan SJ.
HNJ:s ånglokspark:
https://www.svenska-lok.se/pbane_main.php?s=313&g=d