- SJ 42176 G i Sundbyberg.jpg (118.39 KiB) Visad 1121 gånger
G vagn med utbytta väggar
-
G vagn med utbytta väggar
Standard G
Staffan Wolters fotosamling Sundbyberg i början av 1960-taletRe: G vagn med utbytta väggar
Vagnen har väggar av vagnplattor som bestod av träfiberplattor i tre lager för långväggarna och fem lager för gavlarna. Om jag nu minns rätt från skrivelser jag läst.
I början av 60-talet började litt Gbs levereras, under första tiden med ett annat G-litt som jag inte kommer ihåg, med väggar av vagnplattor.
I början av 60-talet började litt Gbs levereras, under första tiden med ett annat G-litt som jag inte kommer ihåg, med väggar av vagnplattor.
-
Re: G vagn med utbytta väggar
Gre var litteran före litterarefomen.
Staffan Wolters foton
Gre fanns i tre versioner, den första prototypen (endast1 ex). Den första seriemodellen ses överst. Till slut kom en något förenklad version. De båda sista byggdes i tusentals exemplar.Staffan Wolters foton
-
Oklart hur mycket av de ursprungliga boardväggarna som kan vara utbytta. Bilderna verkar vara från tiden innan man börjar införa en horisontell delningslist i väggfältens nedre del som medgav bara partiellt byte när gaffeltruckar sin vana troget gjort "råtthål" i nederkant.
-
Roligt att få anledning bifoga med ritningar över nämnda reparationer. Det är två ritningar, den ena avser "Gre variant A" och den andra "Gre variant B".Ulf L Eriksson skrev: ↑20 jan 2025, 02:21 Oklart hur mycket av de ursprungliga boardväggarna som kan vara utbytta. Bilderna verkar vara från tiden innan man börjar införa en horisontell delningslist i väggfältens nedre del som medgav bara partiellt byte när gaffeltruckar sin vana troget gjort "råtthål" i nederkant.
Ritningarna härrör från TGOJ:s arkiv i Eskilstuna.
-
En ärrad representant för den sista G-vagns typen
Helsingborgs hamn 2011