Ericsson gjorde ett blinkrelä kallat JRM, baserat på signalrelä JRC.
I de beskrivningar jag sett har JRM tre kvicksilverkontakter, varav en används för själva blinkfunktionen: kontakten sluter när relät är fallet och matar då spolen så att relät drar upp, varvid kretsen bryts och relät faller tillbaka igen. Blinkfrekvensen är fast. De båda andra kontakterna används för att mata de lampor som skall blinka, och de är strikt talat backkontakter, precis som den i matningen till spolen.
På en ritning från NKlJ finns dock ett JRM av annan konstruktion, kallat JRM 1301. Av ritningen att döma har det två spolar, och slår med 40 bl/min när den ena spolen används, men med 80 bl när båda används. Någon egenkontakt finns inte utritad i matningen till spolarna. I lampkretsarna används två kontakter på JRM:et, men den ena är ritad som front och den andra som back.
Har någon på forumet någon information om detta relä?
Blinkrelä JRM
-
Re: Blinkrelä JRM
Drivs blinkrelät i fråga med likström eller med växelström och i så fall vilken spänning?
När det gäller LME produkter är det skäl att komma i håg att bolaget köpte in en hel del saker av andra fabrikat som man satte en egen stämpel på, gav dem eget artikelnummer och sålde vidare som sin produkt. Det är inte otänkbart att blinkapparaten i fråga kan se ut hur som helst. Även nyare blinkapparater har ju beteckningen JRM i ABC-systemet även om de inte har något gemensamt med hyllreläer.
När det gäller LME produkter är det skäl att komma i håg att bolaget köpte in en hel del saker av andra fabrikat som man satte en egen stämpel på, gav dem eget artikelnummer och sålde vidare som sin produkt. Det är inte otänkbart att blinkapparaten i fråga kan se ut hur som helst. Även nyare blinkapparater har ju beteckningen JRM i ABC-systemet även om de inte har något gemensamt med hyllreläer.
Telefonmästare. Lokförare.
-
Re: Blinkrelä JRM
Tror att SkJ har ett par sådana stående. Kan försöka se om jag hittar dem och kan fota märkskyltarna.