Trafikplatser med km-läge räknat från utlandet i Sverige?

Anders Järvenpää
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39

Trafikplatser med km-läge räknat från utlandet i Sverige?

Inlägg av Anders Järvenpää »

Transportstyrelsen har 31/5 2024 med diarienummer TSJ 2024-568 och TSJ 2024-569 på Trafikverkets ansökan med diarienummer TRV 2024/2863 beslutat att trafikplatsen Haparanda med signatur Hp vid km 85+783 (räknat från Morjäv) byter namn till Haparanda södra med oförändrad signatur Hp samt att det bredspåriga spårsystemet med 1524 mm spårvidd blir en ny trafikplats med namnet Haaparanta pohjoinen och signatur Hpa vid km 888+800 (räknat från Helsingfors via Haapamäki).

Det finns sedan tidigare flera trafikplatser med namn enbart på finska i Sverige. I detta avseende är beslutet på intet sätt märkvärdigt.

Däremot: Finns det andra exempel på trafikplatser inom Sverige vars km-läge är angivet från en plats utanför landets territorium?

(Inom parentes kan man sedan fundera över att Haparanda inte ännu har blivit södra i bl.a. Trafikverkets linjebok och i infrastrukturregistret, att Trafikledsverket i sin dokumentation ännu på många ställen använder Haaparanta, således utan pohjoinen och att Trafikledsverket anser att trafikplatsen är belägen vid km 888+095 i stället för +800. Det är dock +095 som är mest rätt i det här fallet, någonstans har förmodligen skett ett misstag.)

Det är värt att notera att i Finland har en stor del av statsbanenätet i den östra delen av landet sin kilometrering via Viborg som ryssarna annekterade som resultat av senaste krig.
Telefonmästare. Lokförare.
Göran Kannerby
Inlägg: 86
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Trafikplatser med km-läge räknat från utlandet i Sverige?

Inlägg av Göran Kannerby »

Anders Järvenpää skrev: 25 jan 2025, 09:51 Transportstyrelsen har 31/5 2024 med diarienummer TSJ 2024-568 och TSJ 2024-569 på Trafikverkets ansökan med diarienummer TRV 2024/2863 beslutat att trafikplatsen Haparanda med signatur Hp vid km 85+783 (räknat från Morjäv) byter namn till Haparanda södra med oförändrad signatur Hp samt att det bredspåriga spårsystemet med 1524 mm spårvidd blir en ny trafikplats med namnet Haaparanta pohjoinen och signatur Hpa vid km 888+800 (räknat från Helsingfors via Haapamäki).

Det finns sedan tidigare flera trafikplatser med namn enbart på finska i Sverige. I detta avseende är beslutet på intet sätt märkvärdigt.

Däremot: Finns det andra exempel på trafikplatser inom Sverige vars km-läge är angivet från en plats utanför landets territorium?
Den svenska delen av Öresundsförbindelsen är ett gränsfall. Den har stigande km-numrering från territorialgränsen, men nollpunkten är fiktiv.

Vid Kornsjö byts det km-räkning exakt i territorialgränsen.

Vid både Storlien och Riksgränsen uppfattar jag det som att den svenska km-räkningen tvärtom sträcker sig åtminstone en bit in i Norge.

Återstår om det skulle kunna finnas någon bana som har utländsk nollpunkt trots att den inte (längre) går över gränsen.
Skriv svar