Färgsättning på ånglok
Färgsättning på ånglok
Hej
Jag har en fråga angående färgsättning på hjulringar och hjul centrumet till ånglok under SJ tiden runt 50 talet hur var dom målade. Dom var väl ändå inte röda som alla museieföreningar målar sin ånglok.
Anders Henriksson TJF
Jag har en fråga angående färgsättning på hjulringar och hjul centrumet till ånglok under SJ tiden runt 50 talet hur var dom målade. Dom var väl ändå inte röda som alla museieföreningar målar sin ånglok.
Anders Henriksson TJF
Re: Färgsättning på ånglok
Såvitt jag kan erinra mig var hjulringarna omålade och hjulcentra svartmålade liksom hjulstommarna.
Har för mig jag hört en uppgift om att vissa lokstationer/verkstäder målade julstommarna röda. Det varierade säkert över tid också.
Ett skäl skulle kunna vara att det då skulle vara lättare att se sprickor. Ett annat att någon tyckte att det var snyggare.
/Olof
Ett skäl skulle kunna vara att det då skulle vara lättare att se sprickor. Ett annat att någon tyckte att det var snyggare.
/Olof
Ett särfall kanske. VGJ 31 hade hjulringarna vitmålade vid leverans. Enligt en rälsbussförare på skoltåget på 60-talet, han hade varit eldare på 40-talet, varade den vita färgen inte många dagar. ganska snart blev de svarta av olja och sot.
-
Bengts slutsatser överensstämmer med vad som tidigare sagts i detta forum. På senare år (fram till 1970) var även hjulringarna svarta genom SJ.s verkstäder (sista huvudverkstad var Ös) om det gällde driftånglok (till skillnad från beredskapslok). SJ:s lokstationer underhöll genom tvätt och längre tillbaka puts. SJ har mig veterligen aldrig använts sig av röda hjulringar / koppelstänger. Enstaka tillfälliga undantag har funnits på 60 talet vid t.ex. filminspelningar och extratågsresor. Vid inspelning av filmen Mannen från den andra sidan (ca 1970) målades t.ex. en E2 i Bollnäs med röda hjulringar / kopplestänger för att i filmen föreställa tillverkning av ett "rysslok". 1971 målades E2 1091 upp av ett antal SJK medlemmar inför en extraresa. Efter resan blev loket åter svart
VGJ 31 har också i nutid sagts att vita hjulringar sannolikt var en "skröna" då t.ex. leveransfoton på loket (svart-vita) vare sig bekräftar eller utesluter vita hjulringar. Men visst var det snyggt när det målades av StLyJ i slutet av sextiotalet.
VGJ 31 har också i nutid sagts att vita hjulringar sannolikt var en "skröna" då t.ex. leveransfoton på loket (svart-vita) vare sig bekräftar eller utesluter vita hjulringar. Men visst var det snyggt när det målades av StLyJ i slutet av sextiotalet.
-
Att det inte finns något som tyder på att SJ har använt sig av röda hjulringar är inte förvånande. En intressantare frågeställning är i vilken omfattning och vid vilka tidpunkter enskilda järnvägar gjorde det. Helröda hjul/ramverk/koppelstänger eller bara hjulringar/hjulcentra? Försvann det med tiden? Förekom andra kulörer? Finns det skriftliga källor? Om bland annat CHJ-ÖSJ och OKB har det diskuterats här.
Som komplettering kan man även fundera på hur det var med linjering av ånglok. Rött verkar ha varit vanligt, åtminstone under 1900-talet i den utsträckning den fanns kvar, men hur var det med t.ex. gult och blått?
Som komplettering kan man även fundera på hur det var med linjering av ånglok. Rött verkar ha varit vanligt, åtminstone under 1900-talet i den utsträckning den fanns kvar, men hur var det med t.ex. gult och blått?
Ska man slänga in en brandfackla så är ju det här: https://smalsparsarkivet.se/objekt/hultsfred-566/ en intressant bild. Gp 3133 med röda detaljer
-
Tyvärr slocknade din brandfackla. Loket målades av kända järnvägsintresserade (som brukar skriva här)med röda detaljer och lövades inför sin sista transport från Västervik till Vislanda för skrotning. Transporten påbörjades 1971-06-02. Länken är från denna transport.Hugo K skrev: ↑26 jan 2025, 21:28 Ska man slänga in en brandfackla så är ju det här: https://smalsparsarkivet.se/objekt/hultsfred-566/ en intressant bild. Gp 3133 med röda detaljer
Det finns fler exempel på tillfälliga målningar utförda av av järnvägsintresserade. Det var inte svårt att få loss utrustning, färg m.m från SJ på den tiden.
Jag får medge så här långt efteråt att jag var med om transporten av Gp 3133 mellan Vk-Vö med Z4p 312 körd av lokomotorförare Arne Tillberg (Vk) och i samband med detta så målade vi upp hjulringar hjulskaften samt buffertbalkar och som grädde på moset försåg vi loket med lövade ruskor för att väcka en aning uppmärksamhet på dess sista resa till Vislanda, men detta är nu förlåtet efter alla år. Annars kan jag även hålla med om att de flesta ångloken hade svarta hjulringar under SJ-tiden utom ett fåtal exemplar vid flertal museiföreningar. Palle i Vika som verkat i branschen i många år. 

BJ använde sig av röda hjulringar och axeländar på Y3 loken.Ola Almquist skrev: ↑26 jan 2025, 17:18 Att det inte finns något som tyder på att SJ har använt sig av röda hjulringar är inte förvånande. En intressantare frågeställning är i vilken omfattning och vid vilka tidpunkter enskilda järnvägar gjorde det. Helröda hjul/ramverk/koppelstänger eller bara hjulringar/hjulcentra? Försvann det med tiden? Förekom andra kulörer? Finns det skriftliga källor? Om bland annat CHJ-ÖSJ och OKB har det diskuterats här.
Och H3s från 29.