BoJ skrev: ↑28 jan 2025, 23:43
Var skickar jag filen med högupplöst svartvit logga
SJ_loggan.JPG
Är förlagan till denna version av logga känd?
Finns det i arkiv eller på annat sätt bevarad dokumentation om när och hur officiella myndighetslogotyper för Statens Järnvägar/SJ fastställts.
När och var användes dessa i tryck?
I historiken vid 50-årsjubiléet 1906 används på försättsblad en symbol typ krönt vingehjul i cirkel som återigen skiljer sig avsevärt från ovan visade.
Jag prövade att göra en svg (vektorgrafik) av SJ_loggan.JPG ovan med hjälp av tjänsten https://www.freeconvert.com/jpg-to-svg. Efter litet trixande ned inställningarna blev det riktigt snyggt.
Ulf L Eriksson skrev: ↑30 jan 2025, 00:33
Är förlagan till denna version av logga känd?
Finns det i arkiv eller på annat sätt bevarad dokumentation om när och hur officiella myndighetslogotyper för Statens Järnvägar/SJ fastställts.
När och var användes dessa i tryck?
I historiken vid 50-årsjubiléet 1906 används på försättsblad en symbol typ krönt vingehjul i cirkel som återigen skiljer sig avsevärt från ovan visade.
Tyvärr tror jag inte att jag har någon bild på det ursprungliga cirkuläret från 1945 (eller brevet från 1944). Just nu är det lite svårt att plocka fram om det finns i min närhet.
Bilagor
2020-06-24 14.19.12 B.jpg (157.22 KiB) Visad 469 gånger
Ola Almquist skrev: ↑31 jan 2025, 01:17
Tyvärr tror jag inte att jag har någon bild på det ursprungliga cirkuläret från 1945 (eller brevet från 1944). Just nu är det lite svårt att plocka fram om det finns i min närhet.
Redan det avbildade cirkuläret borde kunna utgöra ett rätt bra utgångsmaterial för en digitalisering till verkligt god upplösning och kvalitet. Åtminstone långt bättre än de tidigare visade reproduktionerna. Dessa uppvisar tyvärr en del kvalitetsförluster som inte borde vara oundvikliga. En del förlorade detaljer i t.ex. kronans pannband och skuggningarna i hjulets löpbana borde gå att rädda.
Viss retusch av makuleringen krävs visserligen men borde inte vara oöverkomligt svår.
Alternativet att maskinellt skapa en vektorbaserad figur kan också vara gångbart, men hur pass nära originalet kommer man då?