Färgsättning på äldre sittvagnar

Peter

Re: Färgsättning på äldre sittvagnar

Inlägg av Peter »

Tack för bilder Thomas, jag tycker det känns som att SJ 92 Havannabrun blir rätt bra som Todtenkopf.
PeO

Inlägg av PeO »

För att komma runt överintelligenta bildvändare.
Snål som jag är, så använde jag paint. På Virus 7 gjorde jag såhär.
Öppna bilden i paint.
Välj allt.
Kopiera
Öppna ny
Klistra in
Spara som
vrid rätt
spara igen.
Co6.8b.jpg
Co6.8b.jpg (131.21 KiB) Visad 925 gånger
johanmmolin

Inlägg av johanmmolin »

En mycket intressant fråga, men nästan omöjlig att besvara.
Dels fanns det ju - som livfullt beskrivits ovan - en mängd olika tolkningar på hur en viss färg ska se ut. Dels beror det ju också på i vilken miljö en modell ska vistas.
En vitrinmodell bör väl ha färger som man kan förvänta sig dem som nya eller nyreviderade. De ska ju ofta granskas på nära håll.
En modell som ska rulla i en modelljärnävgsmiljö blir ju något helt annat. Även om den inte är "vädrad" så påverkar ju det upplevda avståndet färgerna. Tittar man på ett upplevt avstånd på 150 skala-meter så noterar man att luft inte är genomskinlig. Färgerna påverkas av ett "dis" som bleknar en färg för ögat, beroende på vilket avstånd man tittar på modellen (vare sig det är järnvägsmodeller, hus eller träd).

Det har förekommit minst sagt inflammerade diskussioner tidigare på olika mj-fora om detta. Någon påstår sig ha vetat exakt hur caput mortum ser ut - och som sagt finns det ju inget exakt svar på det.

Inte mycket hjälp, Peter, men hela tråden får väl sammanfattas med "still confused, but on a higher level" ...
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Peter skrev: 03 feb 2025, 10:35 Tack för bilder Thomas, jag tycker det känns som att SJ 92 Havannabrun blir rätt bra som Todtenkopf.
Havannabrun f.d. teakfärg skall enligt SJ användas till plåtdetaljer på teakklädda vagnar. Todtenkopf eller Caput Mortum är väl SJ 92 på senare tid men jag tror det var lite brunare än SJ 92.
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Denna vagn ser ut att vara målad havannabrun och finns på järnvägsmuseum. Den målades väl i slutet av 1960-talet och presenterades i Krylbo 1970.
BCo1 1032 1981.jpg
BCo1 1032 1981.jpg (278.96 KiB) Visad 740 gånger
Peter

Inlägg av Peter »

johanmmolin skrev: 03 feb 2025, 14:40 En mycket intressant fråga, men nästan omöjlig att besvara.
Dels fanns det ju - som livfullt beskrivits ovan - en mängd olika tolkningar på hur en viss färg ska se ut. Dels beror det ju också på i vilken miljö en modell ska vistas.
En vitrinmodell bör väl ha färger som man kan förvänta sig dem som nya eller nyreviderade. De ska ju ofta granskas på nära håll.
En modell som ska rulla i en modelljärnävgsmiljö blir ju något helt annat. Även om den inte är "vädrad" så påverkar ju det upplevda avståndet färgerna. Tittar man på ett upplevt avstånd på 150 skala-meter så noterar man att luft inte är genomskinlig. Färgerna påverkas av ett "dis" som bleknar en färg för ögat, beroende på vilket avstånd man tittar på modellen (vare sig det är järnvägsmodeller, hus eller träd).

Det har förekommit minst sagt inflammerade diskussioner tidigare på olika mj-fora om detta. Någon påstår sig ha vetat exakt hur caput mortum ser ut - och som sagt finns det ju inget exakt svar på det.

Inte mycket hjälp, Peter, men hela tråden får väl sammanfattas med "still confused, but on a higher level" ...
Ja, inte lätt med färgkulörer, jag hade väl hoppats på den enkla vägen att hitta en färdig färg som passade, men inser nu att det nog blir till att försöka blanda fram den själv.
Peter

Inlägg av Peter »

Thomas Tell skrev: 05 feb 2025, 21:11
Peter skrev: 03 feb 2025, 10:35 Tack för bilder Thomas, jag tycker det känns som att SJ 92 Havannabrun blir rätt bra som Todtenkopf.
Havannabrun f.d. teakfärg skall enligt SJ användas till plåtdetaljer på teakklädda vagnar. Todtenkopf eller Caput Mortum är väl SJ 92 på senare tid men jag tror det var lite brunare än SJ 92.
Ja, det sa dom på SMJ också.

Det blir nog att blanda till färgen själv som sagt.

Jag frågade Arne Falk som lägger upp fina vagnsbygen på facebook, och fick svar på hans färgblandning.
Den ser mycket bra ut, men det är nog en lite rödare färg än Todtenkopf och var på senare vagnar.
396743315_10161468344599015_3812089675130001820_n.jpg
396743315_10161468344599015_3812089675130001820_n.jpg (110.44 KiB) Visad 652 gånger

En annan fråga förresten, på bilden i boken verkar hela lanterninen vara målad i samma färg som vagnen. var det så på de tidiga vagnarna alltså?
Peter

Inlägg av Peter »

Jag hittade en akrylfärg på Kreatima som heter Caput Mortuum violet.

Den ser alldeles för violet ut i burken, men blev rätt bra målad tycker jag.
Kanske är rätt färg?
Det är färgen längst till höger i bilden.
20250206_191815.jpg
20250206_191815.jpg (189.29 KiB) Visad 575 gånger
Peter

Inlägg av Peter »

Nu har jag iallafall lyckats få fram en kulör jag är nöjd med. :)

Men en annan fråga, i boken "Personvagnar med träkorg 1891-1908" visas de tidiga vagnarna avbildade med taket och lanterninen i samma rödbruna färg som väggarna på vagnen.
Men i de bilder man kan hitta på nätet verkar taket vara grått?
Självklart är ju oftast färgbilder tagna senare, men även i svartvita bilder så ser taket ut att vara en annan färg än vagnen.
Även i Västerås Vagnagentur beskrivning på deras byggsatser sägs att taket ska målas grått.

Men det finns väl en korrekt anledning till färgsättningen i boken hoppas jag. ;)
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

Jag jobbade tidigare med att restaurera C3a 1333. Dessvärre förstördes vagnen i den stora magasinsbranden 2015, men minnenna från målningen sitter kvar.

Det specificerades i originalhandlingarna noga hur plåten skulle målas i fyra eller fem varv. Vi skaffade alltså caput mortuum (= Totenkopf, d:et föll bort för länge sen) och rörde ut i linolja med sickativ. Pigmentet kan fås genom bränning av järnvitriol och beroende på i första hand temperaturen får man olika kulörer: engelskt rött (låg temp), venetiansk rött, caput moruum och järnmönja (hög temp). Just genom att det är ett järnoxidpigment, ger caput mortuum en något annorlunda visuell effekt än liknande syntetiska färger. Mitt synintryck är att det är en varmt röd färg, rätt mörk, som sticker i violett. Jag tror att det som säljs i dag och kallas caput mortuum har en annan sammansättning och saknar violettsticket, som enligt min mening är nödvändigt för att ge ett ursprungligt intryck.

Engelskt var tidigare ofta använt som polermedel, venetiansk rött skulle det vara på Lidingöbanornas vagnar, och trävirket i C3a skulle rötskyddas med järnmönja.
Skriv svar