Västra Bodarne

Dan Ingvar

Västra Bodarne

Inlägg av Dan Ingvar »

När jag såg bilden på det som visade sig vara ett lokaltåg mellan Tumba och Tullinge fick jag lite vibbar av min barndoms Västra Bodarne, infarten från sydväst. Men det var det ju inte, och det konstaterade jag ganska snabbt.

Men det gav mig inspiration till att fråga forumets tillgängliga expertis en del om Västra Bodarne.
På denna bild https://digitaltmuseum.se/021018147199/vagbro från 1925 (?), ser man det färdigelektrifierade dubbelspåret. Hjälpkraften, 2 x 6 kV (?), är på plats i stolpen på nedspåret, till höger i bild.
Bron över järnvägen, eller viadukten som vi sa, finns där. Den är lite längre än vad den hade behövt vara.
På en annan äldre bild från samma plats https://digitaltmuseum.se/021018167964/ ... nvagslinje kan man göra en del intressanta jämförelser.
Hjälpkraften är ännu inte monterad.
Det finns inget skydd över kontaktledningen under bron.
När jag zoomar in bilden så mycket jag kan ser jag att nedspåret går ”rakt fram och förbi”. Det stämmer med bangårdsritningen. https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-1359.jpg
Men uppspåret!? Viker av åt vänster i bild och …? Stämmer dåligt överens med bangårdsritningen.
Och så ser jag två torn (?) som påminner om sugtransformatorerna som då fanns ca 2 km bakom fotografen. https://digitaltmuseum.se/021018167961/ ... -norsesund
Som barn snappade jag upp att bron skulle vara en ”gammal” järnvägsbro som blivit över någonstans där man byggt en ny bro.
En förklaring till att bron är ”lite för lång” kunde vara att den då inte skulle behöva byggas om när, eller om, bangården skulle utökas med ett tredje spår, till höger i bild.
Lite rörigt framställt kanske men jag tar tacksamt emot alla sorters fakta som kan ge något slags besked i det här sammanhanget.
Tack på förhand
Ingvar Svensson
Leif B

Re: Västra Bodarne

Inlägg av Leif B »

Ja, det är märkligt att man spännt upp kontaktledningen innan man monterat hjälpkraft och "pisskydd" på bron. Det verkar enklare att göra i motsatt ordning.

Däremot tycker jag båda bilderna och ritningen stämmer: uppspåret går i en kurvan runt mittplattformen. Kurvan ser mycket skarpare ut på andra bilden men det beror på att den är tagen med teleobjektiv så allt ser hoptryckt ut i längsled i bilden. På andra bilden är plattformsövergången över uppspåret blockerat av något grått som inte går avgöra vad det är p ga pixlingen: en tralla, en dragkärra en tillfällig stoppbock i form av en sliperstrave?

Sugtransformatortornen finns med på båda bilderna. På första bilden (vidvinkelbilden) måste man zooma in för att se dem och då ser man också uppspårets kurva.
Conny Sernfalk

Inlägg av Conny Sernfalk »

När Västra Bodarne och elmatning nämns bör även Upplagsplats (Ul) 51 i Västra Bodarne få sin uppmärksamhet.
Upplagsplatsen byggdes som reserv till Alingsås omformarestation och togs i bruk ca 1939. Matning skedde genom Vattenfalls130 kV kraftledning Stenkullen–Alingsås. Ul 51 blev kortlivad då en ny Upplagsplats byggdes i Norsesund ett par km därifrån. 1949 beslutades att lägga ner Ul 51 Västra Bodarne till förmån för Ul 52 Norsesund som då hade tagits i bruk.
Upplagsplatsen hade ett skyddshus av trä som ev. flyttades redan 1949 till Laholm.
Vid besök på platsen 2003 fanns många av betongplintarna till skyddshuset kvar på platsen och det var lätt att se var huset hade legat. Inga rester av spår (byggt med räls 1863 års modell) men det gick att skönja var spåret vek av från huvudlinjen. Dubbelspåret fanns redan på platsen när Ul 51 byggdes.
2007 skedde en träd avverkning närmast huvudspåret (sannolikt för att förbättra sikt). Platsen för Ul 51 blev då synlig och plintarna låg iaf kvar då.

Hur är det idag med lämningarna på platsen?
Västra bodarne 2003-08-04(4116) foto Conny Sernfalk.jpg
Västra bodarne 2003-08-04(4116) foto Conny Sernfalk.jpg (186.88 KiB) Visad 529 gånger
plintar. foto mot öster och huvudlinjen t.h
Västra bodarne 2003-08-04(4123) foto Conny Sernfalk.jpg
Västra bodarne 2003-08-04(4123) foto Conny Sernfalk.jpg (153.46 KiB) Visad 529 gånger
strax efter stolpen vek spåret av till Upplagsplatsen
Västra bodarne 2003-08-04(4124) foto Conny Sernfalk.jpg
Västra bodarne 2003-08-04(4124) foto Conny Sernfalk.jpg (96.41 KiB) Visad 529 gånger
Platsen för Upplagsplatsen från 2:a sidan järnvägen (innan avverkningen)
Dan Ingvar

Inlägg av Dan Ingvar »

Leif B skrev: 10 feb 2025, 08:59 Ja, det är märkligt att man spännt upp kontaktledningen innan man monterat hjälpkraft och "pisskydd" på bron. Det verkar enklare att göra i motsatt ordning.

Däremot tycker jag båda bilderna och ritningen stämmer: uppspåret går i en kurvan runt mittplattformen. Kurvan ser mycket skarpare ut på andra bilden men det beror på att den är tagen med teleobjektiv så allt ser hoptryckt ut i längsled i bilden. På andra bilden är plattformsövergången över uppspåret blockerat av något grått som inte går avgöra vad det är p ga pixlingen: en tralla, en dragkärra en tillfällig stoppbock i form av en sliperstrave?

Sugtransformatortornen finns med på båda bilderna. På första bilden (vidvinkelbilden) måste man zooma in för att se dem och då ser man också uppspårets kurva.
Tack för din analys.
Kan man på något sätt få reda på när bron byggdes. Den är inte med på bangårdsritningen. Jag har trott att den kom till i samband med dubbelspårsbygget, men det verkar inte så.?
På bangårdsritningen kan man däremot se vägövergången allra längst till vänster, syd-väst.
Apropå ”pisskyddet” minns jag en anekdot berättad av min morbror som var nio år när eldriften togs i bruk. De något större pojkarna i trakten hade nåtts av informationen att de i fortsättningen inte skulle stå på bron och pissa på tåget.
Ingvar
Dan Ingvar

Inlägg av Dan Ingvar »

Conny Sernfalk skrev: 10 feb 2025, 17:35 När Västra Bodarne och elmatning nämns bör även Upplagsplats (Ul) 51 i Västra Bodarne få sin uppmärksamhet.
Upplagsplatsen byggdes som reserv till Alingsås omformarestation och togs i bruk ca 1939. Matning skedde genom Vattenfalls130 kV kraftledning Stenkullen–Alingsås. Ul 51 blev kortlivad då en ny Upplagsplats byggdes i Norsesund ett par km därifrån. 1949 beslutades att lägga ner Ul 51 Västra Bodarne till förmån för Ul 52 Norsesund som då hade tagits i bruk.
Upplagsplatsen hade ett skyddshus av trä som ev. flyttades redan 1949 till Laholm.
Vid besök på platsen 2003 fanns många av betongplintarna till skyddshuset kvar på platsen och det var lätt att se var huset hade legat. Inga rester av spår (byggt med räls 1863 års modell) men det gick att skönja var spåret vek av från huvudlinjen. Dubbelspåret fanns redan på platsen när Ul 51 byggdes.
2007 skedde en träd avverkning närmast huvudspåret (sannolikt för att förbättra sikt). Platsen för Ul 51 blev då synlig och plintarna låg iaf kvar då.

Hur är det idag med lämningarna på platsen?
Roligt att få berätta om Västra Bodarne.
Barndomshemmet ligger ca 500 m från Ul 51. Dock var det först i vuxen ålder och många år efter att jag flyttat därifrån som jag fick kunskap om den. Lite märkligt kan jag tycka, men mina släktingar som bott på stället i generationer pratade ALDRIG om att den funnits.
Jag besökte platsen för drygt tio år sedan och då var skogen avverkad som du beskriver och plintarna var väl synliga.
Ingvar
Skriv svar