Thomas Tell skrev: ↑10 feb 2025, 00:35
Kö 100273 är fotograferad vid gamla Stockholm ban mitt emot Stockholm C. Klara kyrka syns i bakgrunden på bilden Hans Larsson länkade till.
Det är den första vagnen som Chr olsson i Falkenberg levererade av typen , tidigare vagnar hade levererats av ASJ Arlöv , så datumet på vagnen är leveransdatum, 13/3-1953.
Så vagnen är väl uppe i Stockholm för leveransbesiktning , därav fotot och tillståndet på vagnen.
På tillräckligt gamla vagnar för att fortsatt vila på glidlagrade axlar som t.ex Gm 13642 på bilden ovan var det väl närmast en självklarhet med stjärnekrade hjul som bevis på förnämlig teknisk livslängd även på sådana stommar vid begränsade hjullaster.
På 1960-talet var hjulpar typ 21(A) en av de vanligaste hjulparstyperna i drift under vagnar äldre än från 1950-talet och fortfarande med sammansatta hjul. När dessa så småningom på 1950-talet fick ge vika på nytillverkade vagnar med det nyare och bärkraftigare typ 38 började också avvecklingen av ekrade hjulstommar. Därför har man nog aldrig sett 50-talsvagnarna Ge, He, Lu, Obu eller Oe med ekerhjul. Men 30- och 40-talstyper rullade ju länge än och blev i förekommande fall av med sina ekerstommade hjulpar senast vid övergången till helhjul som t.ex. 21H.