
Vad ska man tro? En modell som finns på ett museum i Bukarest. https://www.mnt-leonida.ro/
Bilden lånad från https://vaunut.org/kuva/172986?a=1
Där står enligt Google:
22.09.2023 Tekniska museet i Bukarest kommer att visa några järnvägs- och spårvägsteman, i form av miniatyrmodeller eller tekniska föremål. Detta är en gammal elloksmodell med mycket svenskt inflytande, som visas i utställningen. Det ser lite ojämnt ut, och modellens historia fungerade inte för oss. CFR- eller Căile Ferate Române-märkningen finns på sidan. Museum: https://www.mnt-leonida.ro/
Intressant miniatyr! Det är ett tydligt svenskt D, men till exempel bibeln över svenska ellok, Ellok vid Sveriges järnvägar, listar inte D-lok som någonsin exporteras till Rumänien. Enligt Wikipedia fattade CFR flera beslut om elektrifieringen av järnvägarna, det sista 1942. Kriget och kommunisttiden bromsade dock genomförandet och själva elektrifieringsarbetet påbörjades 1959 och den första elektrifierade linjen öppnades inte förrän 1965.
05.02.2025 18:46 Rainer Silfverberg: Vilken skala har den här modellen, ungefär? Kan det vara ett parkjärnvägslok?
05.02.2025 19:09 Eljas Pölhö: Rumänska järnvägarna CFR organiserade provkörningar av elektriska lok 1963. Lok från Tjeckoslovakien, DDR, Frankrike och Sverige deltog i dem. Baserat på testkörningarna gavs den första ordern (10 lok och elektroteknik för 20 lok) till ett konsortium bildat av ASEA och Swedloc. De mekaniska delarna till 20 lok tillverkades i Rumänien. Den beställda loktypen var en vidareutveckling och förstorad upplaga av SJ:s Rb1-serie. Loken hade en Co'Co'-hjulsats, en drivhjulsdiameter på 1250 mm, en effekt på 5400 kW, en vikt på 120 t och en hastighet på 120 km/h (ett 160 km/h). I Rumänien fick 9 lok beteckningen 060EA och ett fick beteckningen 060EB (160 km/h).
Tillverkningsdata för lok tillverkade i Sverige:
060EA 001 - 004 =1965: Falun 880-883, Motala 1197-1200, Nohab 2617-2620, ASEA 1576-1579
060EA 005 - 009 =1966: Falun 884-888, Motala 1201-1205, Nohab 2621-2625, ASEA 1580-1584
060EB 001 = 1967: Falun 889, Motala 1206, Nohab 2626, ASEA 1585
Skalamodeller är inte min grej, men jag skulle kunna tänka mig att modellen är en present från svenska tillverkare. Eller det kan vara relaterat till förslagen till Predeal-Pass (Brașov-Ploiești) elektrifieringsplan på 1930-talet.