Vilket SJ ånglok?
Vilket SJ ånglok?
Är det någon som kan tala om för mig vad det här SJ loket är för typ?
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Vilket SJ ånglok?
Det torde vara ett Da med I-tender. Kombinationen begränsar urvalet till ganska få individer.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Vilket SJ ånglok?
Närmare bestämt Da 212, 292 och 320-322 vilket alla hade A-tendrar fram till slutet av 1890-talet då I-tendrarna togs över. Några fick vänta till ca 1905 då även A-lok fick del av I-tendrarna och de överlämnade några av dem till Da-lok när A-loken slopades.
Re: Vilket SJ ånglok?
Är bilden tagen i Tullinge? Här:
viewtopic.php?t=100
viewtopic.php?t=100
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Vilket SJ ånglok?
Det är väl ett utsnitt ur JvmKBEA01123 (https://digitaltmuseum.se/021018084629/da-lok-med-tag). bilden anges som tagen 1905.
1/1-1905 och 1/1-1906 finns av litt Da med I-tender loken 320-322 inom ID.
1/1-1905 och 1/1-1906 finns av litt Da med I-tender loken 320-322 inom ID.
Re: Vilket SJ ånglok?
Ja, gamla Tullinge station.
Jag tänkte bygga en liten modelljärnväg med del av Hamra järnväg smalspårsbana, och en liten bit av huvudspåret kommer med i planen, och tänkte då att man kunde ha ett okörbart tågset stående där.
Så jag letar efter någon lämplig H0 modell som passar.
Re: Vilket SJ ånglok?
Tack.Anders Sandgren skrev: ↑15 jan 2024, 22:42 Det är väl ett utsnitt ur JvmKBEA01123 (https://digitaltmuseum.se/021018084629/da-lok-med-tag). bilden anges som tagen 1905.
1/1-1905 och 1/1-1906 finns av litt Da med I-tender loken 320-322 inom ID.
Som sagt vill ha en H0 modell av det loket, men vet inte om det finns, men kanske hittar något liknande nu när jag kan söka på bättre bilder.
Re: Vilket SJ ånglok?
Hittade ett Fleischman lok på auktion som motsvarar SJ Litt G, lite senare i årtal blir det då, 1918, men jag tror inte det litt Da med I-tender på bilden finns som modell.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09
Re: Vilket SJ ånglok?
Det är även för mig en stor angelägenhet då jag skulle vilja ha en modell som föreställer MHJ:s lok nr 5, inköpt 1918, f d SJ Da 351. (Det finns en felaktig uppgift i omlopp om att MHJ inköpte två exemplar, men den kan direkt dementeras då jag har hela trafikchefen Adolf Norrbys korrespondens kring köpet och även en del SJ-dokument). Felaktigheterna kan ha flera orsaker; MHJ hade aldrig något lok nr 4, ett antal olika lok-individer var i omlopp kring köpet under ett års tid. MHJ försökte förgäves att BYTA till sig ett Da-lok mot sin ångfinka, som aldrig använts som något annat än manskapsvagn för banavdelningen, och den misslyckade ångvagnen. SJ var dock kallsinniga gentemot den senare; antagligen hade man väl god kännedom om ångvagnens synnerligen bristfärdiga funktionalitet (dessutom hade MHJ redan plockat ur ångmaskineriet). Ångfinkan var man däremot inte helt främmande för att överta.
Men som sagt, bytesaffären gick i stöpet. Det hela torde väl visa, även i brist på dokument, att MHJ ingalunda var i stånd att kunna köpa TVÅ ånglok från SJ; det var knappt att man kunde hantera inköpet av ett enda.
Men som sagt, jag ställer mig gärna långt fram i kön för ett Da-lok!
Men som sagt, bytesaffären gick i stöpet. Det hela torde väl visa, även i brist på dokument, att MHJ ingalunda var i stånd att kunna köpa TVÅ ånglok från SJ; det var knappt att man kunde hantera inköpet av ett enda.
Men som sagt, jag ställer mig gärna långt fram i kön för ett Da-lok!
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Vilket SJ ånglok?
Da med I-tender är ju trots allt udda. De flesta Da hade DK-tender och de som fick I-tender hade under 1880- och 1890-talet A-tendrar. Så för ett modellbygge speöar inte tendervalet någon större roll om man inte absolut måste göra en kopia av bilden.
För övrigt hade Aa 75 Göta hade en G-tender under sin sista aktiva tid vilken sedan överfördes till Ab 63, vilket är orsaken till att Göta idag har tender 63. Men knappast typiskt, även om ett några A-lok fick I-tendrar, ett fick tender M 48 (som kallas för A men är klart avvikande) samt ett rullade ett tag med B-tender.
För övrigt hade Aa 75 Göta hade en G-tender under sin sista aktiva tid vilken sedan överfördes till Ab 63, vilket är orsaken till att Göta idag har tender 63. Men knappast typiskt, även om ett några A-lok fick I-tendrar, ett fick tender M 48 (som kallas för A men är klart avvikande) samt ett rullade ett tag med B-tender.