Stickspåret på Norra begravningsplatsen

Peter Bolin

Re: Stickspåret på Norra begravningsplatsen

Inlägg av Peter Bolin »

Tack till Anders för intressant iakttagelse. Jag minns inte vilken källa tidsbestämningen av bilden kommer ifrån, men det är fullt möjligt att den är felaktig. Går det att dra någon slutsats om när bilden är tagen? Stationen är i alla fall i drift, så den måste vara tagen under perioden 1903–1911 när stationen inte hade kontaktledning.

Bilden ingår i en serie om tre bilder som sannolikt är tagna samma dag. Här är de andra bilderna:

Bild
Hagalund stn, okänt år.

Bild
Hagalund stn, okänt år.

Vad säger forumexpertisen?

/Peter Bolin
Leif B

Re: Stickspåret på Norra begravningsplatsen. Hagalund hlp

Inlägg av Leif B »

Eldrift Tomteboda - Järfva (Ulriksdal) 27 februari till 29 juli 1907, enligt historiskt.nu:
https://www.historiskt.nu/normalsp/stat ... -stvk.html

Det stämmer ju väl med Anders uppgift om att kontaktledningen var klar till Järva 23/2 1907.

jag tycker spåranläggningen (uppställningsspåren) ser fräsch och nybyggd ut på bilden ovan medan den - särskilt stoppbockarna - ser gamla och slitna ut på bilden med decauvilleloket. Jag tror därför att bilderna ovan snarare är tagna före 1907 än efter. Kanske man t o m fotograferade med anledningen av att "stationen" nyligen var tagen i drift? (Noga räknat så vara Hagalund aldrig station, utan hållplats från 1866-09-20, håll- och lastplats från 1903-05-11 och nedlagd 1911-10-01 med gamla linjen.)

Även om lastplatsen blev kortlivad, så hade den nog en viktiga roll att fylla för utbyggnaden av Råsundabanan och bebyggelsen i Råsunda.
Peter Bolin

Re: Stickspåret på Norra begravningsplatsen

Inlägg av Peter Bolin »

Tack till Leif för de kommentarerna. Jag föreslår ändring av bildtexten till Hpl. Hagalund ca 1905. Är det någon som har någon invändning? I den litteratur om Hagalunds historia jag har läst har den anläggning som invigdes 1903 brukat kallas station, så det är intressant att få veta att den formellt inte hade status som station. Då utgår jag från att det inte fanns någon fullödig biljettexpedition i Hagalund där man kunde köpa järnvägsbiljetter till hela Sverige under perioden 1903–1911.

Detta ämne är för mig högintressant, så jag har startat en ny tråd om Hagalunds station och dess historia som finns här: viewtopic.php?t=1096.

/Peter Bolin
Skriv svar