Om Hagalunds station och dess historia

Peter Bolin

Om Hagalunds station och dess historia

Inlägg av Peter Bolin »

I min tråd om stickspåret på Norra begravningsplatsen (viewtopic.php?t=1062) har det uppstått en diskussion om Hagalunds station och dess historia. Den diskussionen är värd att föras i en egen tråd.

I den tråden skriver Leif B. att Hagalund var hållplats från den 20 september 1866. Enligt de uppgifter jag har var det först 1894 som Hagalund fick en hållplats (eller ”anhaltsstation” enligt dåtida språkbruk). Invigningen ägde rum i december 1894. Nedanstående notis är hämtad ur DN den 22 december 1894:

En ny anhaltsstation för persontrafik, benämnd Hagalund, öppnas i dag vid Nya Hagalund mellan Järfva och Tomteboda stationer. Stationen är tillgänglig endast för Stockholms Central- och Järfva stationer eller omvänt och mot afgifter, i hvarje fall beräknade efter afståndet mellan sistnämnda stationer. Inskrifning af resgods eger icke rum i denna trafik.”

Vad var det för hållplats som fanns i Hagalund under perioden september 1866–december 1894? Den har jag aldrig hört talas om tidigare.

Bild
Hagalunds lastplats under byggnad, oktober 1902.

Bild
Villa Hagsäter, Hagavägen 22, och Hagavägen 24, oktober 1902. Det var Hagavägen 24 som fungerade som administrationsbyggnad under den tid Hagalund var enbart hållplats (1894–1903). Hagavägen 24 finns kvar, men byggdes om kraftigt på 1930-talet i samband med ett ägarbyte.

Hälsningar
Peter Bolin
Leif B

Re: Om Hagalunds station och dess historia

Inlägg av Leif B »

De förkortningar som Järnvägsdata använder är:
hp = hållplats
lp = lastplats
hlp = håll- och lastplats
stn = station
(Förtningen "hpl" förekommer däremot inte.)

Skillnaden mellan stationer och hållplatser definieras i Säkerhetsordningen 1929 så här:

Hållplats = å linjen belägen, för trafikutbyte avsedd plats utan sidospår och huvudsignal.
Lastplats = å linjen belägen, för trafikutbyte avsedd plats med sidospår.
Station = plats med spår för tågmöte eller tågförbigång, eller plats, där eljest ändring av tågs ordningsföljd kan äga rum.

Ungefär samma definition gällde åtminstone så länge SÄO fanns. I SÄO 1906 finns liknande definitioner på hållplats och en tydlig definition på lastplats, se §3. Definitionen på station är däremot mera otydlig, se §2.

I tjänstgöringsreglementena från 1862 och 1877 saknas en tydligt uppställd begreppsförklaring och vid en snabb genomläsning hittar jag inte begreppen hållplats och lastplats. Säkerhetsordningar, tjänstgöringsreglementen

Kort sagt, får jag nog säga "pass" på frågan på vilken som var den korrekta benämningen när "anhaltsstationen Hagalund" öppnade.

Beträffande att Hagalund öppnade redan 1866, kan jag bara hänvisa till Järnvägsdata med trafikplatser 2009, SJ 83. Jag vet inte mer.
Källa:
Peter Bolin

Re: Om Hagalunds station och dess historia

Inlägg av Peter Bolin »

Tack till Leif för den genomgången. När det gäller förkortningen hpl. för hållplats är det den jag blev upplärd att använda på 1980-talet när jag blev drillad i SL-terminologin, dvs. den terminologi som gäller för lokaltrafiken i Stockholms län. SL använde för övrigt inte benämningen hållplats för järnvägar i kommunikationen med trafikanterna på den tiden, utan allting kallades för station (även sådana uppehåll som formellt var hållplatser).

Jag är mycket intresserad av att få reda på vad det var för hållplats som fanns i Hagalund 1866–1894. Området var så gott som obebyggt tills Hagalund började byggas 1890, så jag har svårt att förstå vad det fanns för behov före 1890. För övrigt var det ett problem för de första invånarna i Hagalund som flyttade dit 1890 och åren närmast efter att det helt saknades kommunikationer till samhället. Närmaste järnvägsstation var Tomteboda, och närmaste spårvagnshållplats var Haga södra. Någon järnvägshållplats för personbefordran fanns inte före december 1894.

Många av urinvånarna i Hagalund valde att promenera till Haga södra och ta spårvagnen där. En och annan lär ha promenerat hela vägen in till Stockholm. När Hagalund hade fått hållplats på järnvägen 1894 var det en del som klagade över dels att det var för få ”tåglägenheter” och dels att biljettpriset var högre jämfört med vad det kostade att ta spårvagnen från Haga södra.

Är det någon som kan bringa klarhet i historiken för hållplatsen Hagalund under perioden 1866–1894? Kan det möjligen vara den banvaktsstuga som låg där Hagavägen 24 ligger i dag som avses?

/Peter Bolin
Skriv svar