Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

HenrikR
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av HenrikR »

Hej!
SJ beställde 50 D-lok 1923, inför elektrifieringen av VSB.
Om jag räknat rätt så var alla lok levererde när eldriften drogs igång 15 maj 1926.
Eldriften togsi bruk i fyra etapper från mars 1926.

Frågan då. Den enda sträcka som fanns innan dess var ju Malmbanan. Att D 101 och 105 togs dit är känt, liksom säkert ett antal lok som behövdes för trafik där. Jag gissar att 101 och 105 fick verifiera att loktypen drog det som avtalats och i stort uppfyllde kraven.

Men...drog man dit alla lok som var klara, tog upp bågen och såg att loket var ok, leveranskörde, och tog sedan över loken från ASEA? För inte hade man möjlighet någonstans i södra Sverige, eller fanns det vid någon verkstad eller hos ASEA, det torde ju krävt en omformare?
För inte godkände väl SJ en leverans av ett lok som inte ens tagit spänning?
Och var ställdes alla nya lok upp i väntan på att VSB var klar?

/grunnar Henrik Reuterdahl, JVM
Anders Jansson
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av Anders Jansson »

Enligt kontrakten med ASEA och de tre mekaniska verkstäderna så skulle loken levereras i Storvik (Falun), Olskroken (NOHAB) respektive Motala (Motala). Vid leveransen skulle de vara provade "i den mån så kan ske". Jag har sett uppgifter om provningsomformare. Provkörning skulle ske på Stockholm-Göteborg vilket tyder på att loket ställdes upp till dess att lämplig provsträcka fanns tillgänglig.

I slutet av maj 1925 meddelades att överenskommelse nåtts med ASEA om prov av två lok på Malmbanan. De skulle då användas i snälltåg Luleå-Narvik och liknande tjänst. De både loken väntades till Notviken den 2 juni 1925.
Anders Jansson
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av Anders Jansson »

Efter lite letande i källorna kunde konstateras att levererade D-lok ställdes upp vid lokstationen i Falköping. Huruvida det gällde samtliga eller om även andra uppställningsplatser förekom framgick inte.

I oktober 1925 genomfördes provkörningar Falköping-Moholm för test av såväl lok som omformarstationen i Moholm. Av skrivelse framgår att det inte var de första provkörningarna på den aktuella sträckan.
Ola Almquist
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av Ola Almquist »

Det finns en del att läsa om det i dagstidningarna för den som har tid och möjlighet.
Omformarestation Moholm
Elektrolok
Dito Malmbanan
HenrikR
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av HenrikR »

Spännande och tack för svar!
Nu var det av upphovsrättsliga skäl svårt att se innehåll i Olas urmärkta länkar, men av sökorden verkar det som om Moholm var först ut att bli klar, och att Moholm-Skövde verkade blivit spänningssatt redan i början av juli 1925.

Jag blev visst sugen på att åka till KB.../HP
AndersEriksson
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 feb 2024, 20:52

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av AndersEriksson »

DN 2/9 1925 har en artikel "Elektrolok skola snart gå i trafik" på förstasidan. Här nämns att 17 lok är levererade. "Provkörningarna med de elektriska loken, som började för ett par månader sedan i Sköfdetrakten, ha fortsatts i den mån den övriga trafiken tillåtit inom en något utvidgad räjong. Sålunda företagas provkörningarna nu mellan Moholm och Falköping, en sträcka på nära 60 km." Det meddelas även att man "hållit på med svagströmsmätningar för att undersöka störningar på telefon- och telegrafledningarna". Texten avslutas med ett uttalande från den intervjuade byråchefen Öfverholm vid järnvägsstyrelsen: "de resultat man kommit till, både vid proven med maskinerna och vid mätningarna, äro, som jag förut framhållit, gynnsamma".
BoJ
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av BoJ »

HenrikR skrev: 23 mar 2025, 19:06 Spännande och tack för svar!
Nu var det av upphovsrättsliga skäl svårt att se innehåll i Olas urmärkta länkar, men av sökorden verkar det som om Moholm var först ut att bli klar, och att Moholm-Skövde verkade blivit spänningssatt redan i början av juli 1925.

Jag blev visst sugen på att åka till KB.../HP
Nästa år så är det 100 års jubileum för första eltåg Stockholm - Göteborg. Detta hände 15 maj 1926
Kanske JVM kunde planera en Jubileums resa efter ett trä-D.

https://digitaltmuseum.se/021018041279/ ... igningstag

Ps. Samma dag gick också ett eltåg Göteborg - Stockholm. Möte var?
Senast redigerad av BoJ den 25 mar 2025, 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
BoJ
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Var provades nyleverade D-lok 1925-1926?

Inlägg av BoJ »

Klipp från artikel i Svenska Dagbladet 16 maj 1926.:

Lite varstans efter banan hade svenska folket kommit tillsammans för att titta på den utan rök och sot framrusande tågdraken. De talrika passagerarna ombord på tåget njöto i fulla drag av den elektriska tågresans behag i de moderna, förstklassiga salongsvagnarna. Det elektriska lokets acceleration är jämn och smidig och gången utomordentligt stötfri och behaglig. Inga bolmande rökmassor hindra nu utsikten över landskapet på någondera sida av tåget, och man slipper den kväljande röklukten, som ju ör en bidragande orsak till ”tågsjukan”. Och man märker också med lättnad, att man med elektriskt lok kan resa tåg utan att bli överdragen av sot.
Skriv svar