Nässjö bangård med inkommande tåg

Anders Sandgren

Nässjö bangård med inkommande tåg

Inlägg av Anders Sandgren »

Denna bild (JvmKDAA07108) https://digitaltmuseum.se/021018136406/ ... -lok-f4-c4 visar inkommande tåg 53 med angivande av vagnar. Bilden är med i senaste numret av Ångvagnen (1/2025) där det anges att bilden visar prov med kolvagn Q16. Den står på det förhöjda spåret bakom kolhissen. Men Q16 kom väl inte förrän 1925 (ombyggda Maä enl str77) eller avser detta en prototyp som byggdes tidigare? Q17 kom 1924 men användes nog bara för ångfärjorna. De var också ombyggda Maä men där mittaxeln tagits bort och därmed lägre bärighet.
Bilden torde vara tagen från torvpulvertornet.

Dessutom är loket i tåget en koleldad Cd, vid den här tiden förekom även torvpulverledade Cc/Cd i Nässjö.
Jag undrar om vagnstyperna stämmer, F4, C4, C3d, Co, BCo och D3, det är väl i alla fall två F4 före C4?

En annan fundering är vad det är längst till nere till vänster, någon typ av kvarn?
Rolf Johansson

Re: Nässjö bangård med inkommande tåg

Inlägg av Rolf Johansson »

Jag tror inte att detta är norra delen av Nässjö bangård. Har svårt att se hur det skulle stämma med nuvarande linjedragning mot t ex Eksjö.
Lennart Fransson

Inlägg av Lennart Fransson »

Tåget ankommer väl från Jönköpings-hållet?
Torbjörn Mårtensson

Inlägg av Torbjörn Mårtensson »

Håller med om det.
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

Se dessa bilder.
Någon har skrivit (under nyckelord!) att bilderna hör ihop.
JvmKDAA07108 är dock kopierad på ett annat sätt. Nåväl, övriga kan förklara vagntypen.
Anders Sandgren

Vagnarna slopas under 1934, då var väl inte behovet av kolbryggorna där de användes så stort längre.
På bilderna är de dock redan märkta som bangårdsvagnar trots att bilden nog är tagen före 1932.
Vagnarna är dock nymålade vad det verkar varför nog bilderna nog är från när vagnarna var nylevererade.
Under 1935 ombyggs de enl str77 till bangårdsvagnar. Vad användes de till då?
Eller fanns det vagnar som redan från början var bangårdsvagnar och inte var inregistrerade?

Jag noterar att under 1922 finns: Ändrade till transportabla kolfickor: 2 st., litt. Mam n:r 12916, 14784.
Kan det vara dessa som blir Nässjös bgv 7-8?
Notera den eldrivna självgående kolkranen med vad det verkar trefasmatning.
De vagnar som blir Q16 har genomgångsledning för tryckluftsbroms enl str77, något som dessa båda saknar.
Det är alltså inte Q16-vagnar utan transportabla kolfickor (antagligen utan skillnad förutom bromsledningen).
Och bilden kan alltså vara från 1922...
Göran Kannerby

Inlägg av Göran Kannerby »

Anders Sandgren skrev: 08 apr 2025, 22:04 Vagnarna slopas under 1934, då var väl inte behovet av kolbryggorna där de användes så stort längre.
På bilderna är de dock redan märkta som bangårdsvagnar trots att bilden nog är tagen före 1932.
Vagnarna är dock nymålade vad det verkar varför nog bilderna nog är från när vagnarna var nylevererade.
Under 1935 ombyggs de enl str77 till bangårdsvagnar. Vad användes de till då?
Jag skulle kunna tänka mig att de kom till användning som grusvagnar. Kanske lite långsökt dock att man hade användning för bangårdsvagnar i det syftet, men på en stor bangård som Nässjö borde det inte varit omöjligt.
BoJ

Inlägg av BoJ »

Anders Sandgren skrev: 08 apr 2025, 12:07
Dessutom är loket i tåget en koleldad Cd, vid den här tiden förekom även torvpulverledade Cc/Cd i Nässjö.
Tror nog att loket är ett Cc lok. På Cd loken går pannans sotskåp fram mellan lyktorna.
Cc_Cd_l.jpg
Cc_Cd_l.jpg (204.84 KiB) Visad 1422 gånger
Anders Sandgren

Loket har rak skorsten, vilket få Cc-lok hade, dock hade torvpulverloken detta. Skorstenen har en rökhatt, kan det månne vara stycketorv eller ved som loket eldas med. Det är inte ett torvpulverlok.
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Andra vagnen ser för mig ut som en Gs utan broms.
Skriv svar