Stort tack än en gång Anders för intressant info.
Användes VTJ vagnen därmed enbart mellan Växjö och Konga Bruk?
Q37p/t - Hjuldiameter?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: Q37p/t - Hjuldiameter?
Jag vågar inte hävda det med bestämdhet men det mesta talar för att vagnen i princip var avdelad för transporter från EKA till Konga. Beträffande bidrag till anskaffning får jag korrigera mig. Det var EKA och inte Konga AB som lämnade bidrag.
När SJ år 1942 beställde 3 st Q36 (Q37t) från Kalmar Verkstad så baserades den beställningen på att man utfört provtransporter med torv från Bramstorp och då lånat den f.d. VTJ-vagnen för dessa. Något som talar för att vagnen användes för Konga-transporterna fram till att massatillverkningen upphörde 1943.
VTJ styrelseprotokoll 1 april 1938:
När SJ år 1942 beställde 3 st Q36 (Q37t) från Kalmar Verkstad så baserades den beställningen på att man utfört provtransporter med torv från Bramstorp och då lånat den f.d. VTJ-vagnen för dessa. Något som talar för att vagnen användes för Konga-transporterna fram till att massatillverkningen upphörde 1943.
VTJ styrelseprotokoll 1 april 1938:
Re: Q37p/t - Hjuldiameter?
Tack Anders för ytterligare info.
Förekom det överföringstrafik även på BTJ under privatbanetiden?
Förekom det överföringstrafik även på BTJ under privatbanetiden?