Sträckan Stuvsta - Älvsjö, Västra Stambanan

Rolf Johansson

Sträckan Stuvsta - Älvsjö, Västra Stambanan

Inlägg av Rolf Johansson »

Någonstans har jag läst att sträckan Stuvsta - Älvsjö var särskilt besvärlig att bygga över sankmarkerna strax söder om det som sedan blev Älvsjö station. En äldre karta från ca 1880 visar t ex att det då låg en mindre göl längs med järnvägsbanken där. Om jag minns texten rätt så behövdes under lång tid göras extra fyllning av banken just här innan läget stabilserade sig och spårbyggnad kunde påbörjas.

Är det någon som känner igen uppgifterna och ev vet mer om detta banavsnitts ursprungliga tillblivelse?

Vänligen,
Rolf J
Jöran Johansson

Re: Sträckan Stuvsta - Älvsjö, Västra Stambanan

Inlägg av Jöran Johansson »

Platsen heter Djupåsmyran (även namnet på en därstädes belägen men numera bortriven banvaktsstuga). Om stugan har jag skrivit på banvakt.se: "Namnet Djupåsmyran kommer av en sankmark som krävde stora resurser att forcera vid bygget av banan. Inte mindre än ca 66000 kubikmeter fyllning gick åt på en sträcka av drygt 300 m."

Varifrån uppgifterna kommer vet jag inte, men kanske ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen för Västra stambanan. Där kan man på sidan 260 läsa: "Dylika svåra bankfyllningar, dels invid sjöar, dels över lös mark, förekomma talrikt å banans sträckning genom Stockholms och Södermanlands Län. Redan inom första milen från huvudstaden finnas tre, vilkas utförande krävt ansenligt arbete, nämligen bankarna över ängarna vid Västberga, Brännkyrka och över Djupåsmyren. På det förstnämnda stället, där banken har en längd av 2,450 fot (727 meter), nedträngde fyllnadsämnet ända till trettio fot (8,9 meter) under jordskorpan och måste slutligen grunden befästas genom pålning på en sträcka av tillsammans 760 fot (226 meter). Pålning måste även användas under en del av den 1,800 fot (534 meter) långa Brännkyrka-banken, vilken dymedelst förstärktes på en längd av 280 fot (83 meter). Banken över Djupåsmyren kunde uppföras utan konstgjord grund, men krävde, då en del av den utfyllda jorden nedträngde ända till 70 fot (21 meter) under myrens yta, icke mindre än 11,400 kub.-famnar (36180 kubikmeter) fyllningsmassa och det oaktat banken icke har mer än 1,100 fots utsträckning.

Jag har moderniserat stavningen en aning och inom parentes angett mått (som jag antagit angetts i svenska fot) och mängd i ungefärliga nutida enheter.
Rolf Johansson

Stort tack för svar Jöran!
BD-

Re: Brännkyrka

Inlägg av BD- »

Jöran Johansson skrev: 22 apr 2025, 22:54

Varifrån uppgifterna kommer vet jag inte, men kanske ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen för Västra stambanan. Där kan man på sidan 260 läsa: "Dylika svåra bankfyllningar, dels invid sjöar, dels över lös mark, förekomma talrikt å banans sträckning genom Stockholms och Södermanlands Län. Redan inom första milen från huvudstaden finnas tre, vilkas utförande krävt ansenligt arbete, nämligen bankarna över ängarna vid Västberga, Brännkyrka och över Djupåsmyren. På det förstnämnda stället, där banken har en längd av 2,450 fot (727 meter), nedträngde fyllnadsämnet ända till trettio fot (8,9 meter) under jordskorpan och måste slutligen grunden befästas genom pålning på en sträcka av tillsammans 760 fot (226 meter). Pålning måste även användas under en del av den 1,800 fot (534 meter) långa Brännkyrka-banken, vilken dymedelst förstärktes på en längd av 280 fot (83 meter). Banken över Djupåsmyren kunde uppföras utan konstgjord grund, men krävde, då en del av den utfyllda jorden nedträngde ända till 70 fot (21 meter) under myrens yta, icke mindre än 11,400 kub.-famnar (36180 kubikmeter) fyllningsmassa och det oaktat banken icke har mer än 1,100 fots utsträckning.

Jag har moderniserat stavningen en aning och inom parentes angett mått (som jag antagit angetts i svenska fot) och mängd i ungefärliga nutida enheter.
Läst någonstans att vid banbyggandet vid Brännkyrka påträffades en mängd hästskor m m som sas härstamma från slaget vid Brännkyrka. Ska ha kommit sig av att hästar satt sig fast i sumpmark.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vi ... %A4nnkyrka
Ulf Elthammar

Inlägg av Ulf Elthammar »

Rolf Johansson skrev: 22 apr 2025, 17:05 Någonstans har jag läst att sträckan Stuvsta - Älvsjö var särskilt besvärlig att bygga över sankmarkerna strax söder om det som sedan blev Älvsjö station. En äldre karta från ca 1880 visar t ex att det då låg en mindre göl längs med järnvägsbanken där. Om jag minns texten rätt så behövdes under lång tid göras extra fyllning av banken just här innan läget stabilserade sig och spårbyggnad kunde påbörjas.

Är det någon som känner igen uppgifterna och ev vet mer om detta banavsnitts ursprungliga tillblivelse?

Vänligen,
Rolf J
I mitten av 50-talet åkte jag tåget från Stuvsta till realskolan på söder i Stockholm och åter varje skoldag, det fanns inte realsskola i Stuvsta-Huddinge vid den tiden.
Jag minns mycket väl den där gölen som låg precis väster om spåret i höjd Ormkärr, ungefär nuvarande Hagsätra. Vintertid åktes det skridskor på den, har besökt den till fots vid den tiden..
Gölen fylldes väl igen i början på 70-talet när godsspåret mellan Stuvsta och Älvsjö byggdes.

Djupåsmyran tror jag är dalgången precis norr om Stuvsta stn? det finns en Djupåsväg längre österut i Dalgången.
1-img200.jpg
1-img200.jpg (105.67 KiB) Visad 696 gånger
Banprofil Älvsjö-Stuvsta

1-img001.jpg
1-img001.jpg (194.78 KiB) Visad 696 gånger
Bilden tagen mot Stuvstahållet från Visätra år 1972 av Björn Elthammar
Gölen låg väl någonstans i grönskan lägre bort mellan spåren

Länk till kartbild där Stuvsta ligger i bildens nederkant, tryck på Häradskarta, där kan man se en liten göl västerom spåret mitt i bild.

https://kartbild.com/#15/59.2637/17.9987/0x40

Länk till en Hemsida om Ormkärr där det finns en en del om järnvägen om man scrollar längre ner.

https://www.astrofriend.eu/history/alvs ... rr-sv.html
Rolf Johansson

Tack för en bra kompletterande bild Ulf. Den ursprungliga sträckningen av järnvägslinjen syns ju tydligt här.

Var kommer bilden med banprofilen och dess markeringar ifrån? Placeringen av Djupåsmyran är tydligen lite obestämd. Dalgången som finns med norr om Stuvsta station är väl banken vid Kräpplaparken och den platsen borde väl namngetts som Kräppla redan när järnvägen byggdes? Kanske låg Djupåsmyran ändå längre norrut vid den sedan länge rivna banvaktsstugan?
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Ulf har nog rätt om att Djupåsmyran var i dalgången norr om Stuvsta station. På den här kartan från början av 1900-talet ser man att det var en sankmark väster om banan där.
https://kartbild.com/#16/59.2565/17.9996/0x10
Ulf Elthammar

Rolf Johansson skrev: 01 maj 2025, 21:15 Tack för en bra kompletterande bild Ulf. Den ursprungliga sträckningen av järnvägslinjen syns ju tydligt här.

Var kommer bilden med banprofilen och dess markeringar ifrån? Placeringen av Djupåsmyran är tydligen lite obestämd. Dalgången som finns med norr om Stuvsta station är väl banken vid Kräpplaparken och den platsen borde väl namngetts som Kräppla redan när järnvägen byggdes? Kanske låg Djupåsmyran ändå längre norrut vid den sedan länge rivna banvaktsstugan?
Banprofilerna kommer från Ekevings sida. Bilden ovan är en utdrag av en sammanställning av 2 ritningar som jag gjort.
Av ritningarna att döma så är det dalgången precis norr om Stuvsta som har det djup till förmodat berg som Jöran beskriver.

Länk till Ekevings banprofiler, en av ritningarna innehåller teckenförklaringar.
https://www.ekeving.se/r/rres.php
Ulf Elthammar

Länken till Ekevings sidor fungerade ej.
Provar igen!
Välj Begränsa sökningen till visst fackområde, välj Banprofiler.
https://www.ekeving.se/r/r.php
Skriv svar