Dumprar från Braås

Lennart Fransson

Dumprar från Braås

Inlägg av Lennart Fransson »

Hej.

Lihells Vagnsfabrik flyttade ju från Ringstorp till Braås i slutet av 1950-talet, och är i dag en del av AB Volvo. Jag har själv vissa egna minnen från Växjötrakten av dumperstransporter från mitten av 1970-talet och fram till "the bitter end" på 1980-talet. På slutet var det väl att betrakta som banans stora transportuppgift närmast Växjö. Men var det så redan från flytten, eller drog dumperstransporterna igång successivt? I så fall ungefär från när?
Anders Jansson

Re: Dumprar från Braås

Inlägg av Anders Jansson »

Lihnells Vagn AB tillverkade på 1950- och 1960-talen kärror och drivkärror. De senare hade drivning som kopplades till traktorns kraftuttag. Det fanns ett flertal varianter med flak, dumperflak eller för skogsbruk. En stor kund var försvaret.

Jag tror mig någonstans ha sett att flytten till Braås orsakades av planerna på nedläggning av järnvägen i Ringstorp. Man skall även ha tittat på ett alternativ som innebar en betydligt kortare flytt till Örsätter utanför Åtvidaberg.

Tillverkningen av ramstyrda dumprar för Volvo BM (LIVAB var då fortfarande ett fristående bolag) skall ha börjat 1966. Jag har en bild från februari 1967 med sådan last i lokalgodståget till Växjö. LIVAB lastade på överföringsvagnar med normalspårsvagnar. "Börjes" (Rottne International) lastade sina då fortfarande betydligt mindre skogskärror på smalspårsvagnar för omlastning i Växjö.

Dagens dumprar från Volvo BM i Braås har sådana dimensioner att de knappast skulle kunna fraktas på järnväg. I vart fall inte på smalspår:
https://www.mynewsdesk.com/se/swecon/im ... 24-3035803
Lennart Fransson

Re: Dumprar från Braås

Inlägg av Lennart Fransson »

Tack för svar!
Skriv svar