Överhettningspannan i Cc 535

Anders Sandgren
Inlägg: 287
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Anders Sandgren »

Kompoundloket Cc 535 hade en tid en panna med överhettare. Enligt en skrivele från nov 1918 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=10677) skulle loket åter få en våtångpanna.
Loket hade tre (871-873) av de förstärkta Cc-pannor som byggdes för elstationen för provdriften. Pannorna klarade 13kg/cm2 tryck vilket 535 nog hade nytta av.
Det finns litet olika uppgifter om när loket fick överhettare i den panna (873) som det hade 191303 till 191902. En uppgift är att överhettare i panna 873 ilades 191702 men str77 anger att den ilades under 1918 vilket stämmer bättre med att pannan 191805 fick stålfyrbox. Man kan ju tycka att om loket gick illa med överhettning är ju ett halvår från iläggning till skrivelsen mer rimlig än över 1 1/2 år.
Någon som vet mer om denna särling till lok och när loket verkligheten fick överhettare?
För övrigt byggdes nog aldrig loket om till tvillinglok, loket torde varit kompound-lok fram till slopningen.
Conny Sernfalk
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Conny Sernfalk »

Kanske inga nyheter. Finns via din länk. Bifogat är från Uppslagsverket SJ ånglok. Svårt att få bra upplösning vid omvandling till jpeg, men kan skicka grund dokumentet via e-post i pdf form.
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid1.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid1.jpg (155.42 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid2.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid2.jpg (160.66 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid3.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid3.jpg (111.78 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid4.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid4.jpg (49.89 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid5.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid5.jpg (124.67 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid6.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid6.jpg (240.51 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid7.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid7.jpg (84.16 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid8.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid8.jpg (77.19 KiB) Visad 789 gånger
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid9.jpg
535 Uppslagsverk SJ ånglok sid9.jpg (138.44 KiB) Visad 789 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 287
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Anders Sandgren »

M.a.o stämmer 191702 och det finns en eftersläpning i str77 där det anges att överhettaren ilades under 1918.
Det finns även en hyttbild på loket tagen under tiden 1909-1913 då panna 872 ligger i loket. Det står 535 på regulatorn.
Cc 535 hyttbild JvmKAIA09107 red.jpg
Cc 535 hyttbild JvmKAIA09107 red.jpg (128.25 KiB) Visad 725 gånger
Cc 535 hyttbild JvmKAIA09107 omkastare.jpg
Cc 535 hyttbild JvmKAIA09107 omkastare.jpg (100.16 KiB) Visad 725 gånger
Någon av spakarna på regulatorstativet torde vara reglaget för att förhindra tvillinggång med full fyllning.
3 är ju låsning av omkastaren. De övriga torde vara sandningsreglage (1?), pysreglage (2?).
Cc 404 borde se likadan ut förutom reglaget för kompundgång men jag har inte sett någon bild på det och har inte tänkt på att ta någon själv.

Finns det någon notering om när eldstadsluckan system Marek togs bort? Eller följde den med panna 517?
Hans Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Hans Larsson »

Kanske lite off-topic och ber om överseende för detta, men kopplat till ovan diskussion, några iakttagelser:
Efter mycket läsande i STR har jag förstått att ändringar (av vilket slag de vara månde, nästan) till 100% dyker upp i påföljande års utgåva.
Jag är inte tvärsäker, men det förefaller vara den grundläggande principen.
Eftersom det rör sig om en tryckt och inbunden bok är det logiskt att alla händelser samlades upp och publicerades året efter händelsen. Om alla händelser fram till 31 December föregående år faktiskt kom med är okänt. Det har tidigare rests rimliga tvivel om STR korrekthet här på forumet.
Exempel: STR77-1920 har utgivningsdatum 1 Januari 2020, och är märkt med tryckarens årtal (K.L. Beckmans Boktryckeri 1920) vilket skulle kunna ange följande: a) Fakta i boken avses gälla från och med 1 Januari angivet år. b) Tryckeriet tryckte boken någon gång (troligen tidigt) under 1920.
Kronologin i den här manuella processen bjuder på en del möjligheter till glapp runt årsskiftet. Händelser sent föregående år KAN i värsta fall glida fram ytterligare ett år. Har sett tecken på detta vid något tillfälle.
Hur det förhöll sig med distributionen av "årets utgåva" liksom brytdatum för indatat framgår inte men det kanske beskrivs i någon skrivelse från SJ styrelse. Ifall någon sitter inne med upplysningar välkomnas ytterligare information!
(Ifall det här inlägget är så off-topic att det skall leva i en egen tråd eller tas bort har moderatorn i vanlig ordning full handlingsfrihet...)
Anders Jansson
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Anders Jansson »

I manusutgåvan till Str77 1919 (dvs 1918 års utgåva med noteringar) finns nedanstående notering. Den typen av notering brukar betyda att ändringen rapporterats i Örebros tjänsterapport för maj månad 1918. Det förekom att ändringar missades när de utfördes och att de senare infördes i efterhand. I det fallet brukade dock noteringarna i manusutgåvan ha en annan form.

Här finns förmodligen lite oklarheter att reda ut.
Bilagor
535.jpg
535.jpg (33.38 KiB) Visad 680 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 287
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Anders Sandgren »

Det stämmer ju mer str77 som har både öh och stålfyrbox noterat som inlagt under 1918. Men bl.a Stig L anger Faluöh inlagd i samma panna/lok 1917.
Conny Sernfalk
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Jansson skrev: 06 maj 2025, 13:11 I manusutgåvan till Str77 1919 (dvs 1918 års utgåva med noteringar) finns nedanstående notering. Den typen av notering brukar betyda att ändringen rapporterats i Örebros tjänsterapport för maj månad 1918. Det förekom att ändringar missades när de utfördes och att de senare infördes i efterhand. I det fallet brukade dock noteringarna i manusutgåvan ha en annan form.

Här finns förmodligen lite oklarheter att reda ut.
Källorna till Str 77 består om jag förstått rätt av:
1 MA underlag till Str 77. Järnvägsmuseets arkiv har en del bevarat mellan 1926 - 1969
2 Manusutgåvan för varje årsutgåva (finns i arkiv?)
3 Slutliga utgåvan med uppgifter från 1 januari det år som utgåvan avser. D.v.s införande av allt som rapporterats / inträffat under året som gått. Vissa felskrivningar (ytterst fåtal) har jag upptäckt och som funnits med under flera utgåvor tills dom rättas. Dessa kanske MA hade missat?

Överhettning enligt Falu modellen finns infört i Str 77 1919 men om Stigs uppgifter stämmer med överhettning 1917-02 borde detta införts redan 1918.
Även förvirrande med att Str 77 anger inre eldstad av stålplåt fr.o.m 1919 (stämmer med Anders bild från manusutgåvan) och t.o.m 1923 (dvs även efter pannbytet till 871) . Stålfyrbox finns enligt Stig på panna 873 från 1918-05 strax innan pannbytet men han har inget antecknat om stålfyrbox på panna 871 som ilades 1919.
Större pann revisioner klass II, inklusive byte av innerfyrbox skedde ofta då genom pannbyte där det redan fanns en klar på huvudverkstden när loket anlände och iliggande panna fick en separat revision inför iläggning i annat lok. Kopparfyrboxar hade sannolikt inte slagit igenom än efter krigsåren.
Ulf Diehl
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Överhettningspannan i Cc 535

Inlägg av Ulf Diehl »

I verkstadsrapporterna finns ett speciellt avsnitt där verkstaden kan anmäla när fordonets data inte överensstämmer med vad som står i Str77.
Det finns även arbetsexemplar från maskinavdelningen där det med strykningar och kommentarer klart framgår att Str 77 användes som arbetsunderlag och referens. Ibland sändes förfrågningsunderlag ut för att distrikten skulle svara på diverse detaljer. Speciellt gällde det efter 1940 med alla konstiga privatbanelok. Jag minns särskilt en förfrågningsrunda där mbr frågar om sluten eller öppen hytt, broms mm på smalspåriga lok. Dagens digital insamling centralt är nog bättre (om man inte dränks i data /och data finns kvar efter några decennier..../)
Ulf Diehl
Skriv svar