1951-03 hyrde Carl Larssons slakteriaktiebolag (livsmedel) Stockholm ånglok B4 1511 under ca 1 månad.
Carl Larsson var då ett välkänt företag med en livsmedels affär på Gärdet som har sagts hade god kvalite på Kött varor. Loket gick till Enskede vid uthyrningen vilket bör innebära Stockholms slakthus som Carl Larsson hade slakteriverksamhet i.
Vad kan syftet med uthyrningen ha varit och hade förhyrningar av andra lok skett vid andra tillfällen av Carl Larsson?
Oklart vad lokets funktion var t.ex. Stationär ångcentral. Obs! Ej att blanda ihop med Slakthusets egna lok i trafik (Stockholm stad)
Bifogar även en bild på 1511 som tycks ha fått en SJ märkning på pannplåten någon gång mellan 1964 och 1970. En gissning är att loket under flera års tid dessförinnan varit uppställd i Tomteboda f.d huvudverkstad , vagnverkstan som beredskapslok och någon anställd hade en dekal över som sattes upp på eget bevåg. Eller?
B4 1511 Uthyrning och märkning
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: B4 1511 Uthyrning och märkning
Google påstår att värmebehandling med t ex ånga används som konserveringsmetod för korv och saltat kött, typiskt "kött som kan ätas utan tillagning" t ex varmkorv. Så man kan kanske anta att loket använts för sådana syften. Inhyrning av ånglok för att ersätta panncentraler under större underhållsarbeten är inte ovanligt vid den tiden, som det verkar.
SNJ hyrde in många SJ-lok kring 1948-52 av många olika typer fram tills att motorloken 11-12-13 kom, antagligen blev det vad SJ hade disponibelt för tillfället. Tb, B, B4 och även TGOJ M3a påstår vissa källor. Ett B4-lok ska ha gått ett par månader i alla fall hos SNJ. Vet du Conny vilket lok och vid vilken tidpunkt det var "exakt"?
SNJ hyrde in många SJ-lok kring 1948-52 av många olika typer fram tills att motorloken 11-12-13 kom, antagligen blev det vad SJ hade disponibelt för tillfället. Tb, B, B4 och även TGOJ M3a påstår vissa källor. Ett B4-lok ska ha gått ett par månader i alla fall hos SNJ. Vet du Conny vilket lok och vid vilken tidpunkt det var "exakt"?
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: B4 1511 Uthyrning och märkning
Spännande teori om konservering. Torde provas någon gång som alternativ till traditionen med kotlett på kolskyffeln i fyren.Micke Carlsson skrev: ↑01 jun 2025, 16:58 Google påstår att värmebehandling med t ex ånga används som konserveringsmetod för korv och saltat kött, typiskt "kött som kan ätas utan tillagning" t ex varmkorv. Så man kan kanske anta att loket använts för sådana syften. Inhyrning av ånglok för att ersätta panncentraler under större underhållsarbeten är inte ovanligt vid den tiden, som det verkar.
SNJ hyrde in många SJ-lok kring 1948-52 av många olika typer fram tills att motorloken 11-12-13 kom, antagligen blev det vad SJ hade disponibelt för tillfället. Tb, B, B4 och även TGOJ M3a påstår vissa källor. Ett B4-lok ska ha gått ett par månader i alla fall hos SNJ. Vet du Conny vilket lok och vid vilken tidpunkt det var "exakt"?
Salig Jonas Sjöberg lade ner mkt tid att få fram arkiv uppgifter om inhyrningar. En del kom även från Bengt Hammar. Jag har en lista jag fick av Jonas för många år sedan men tror att han efter den listan grävt djupare men uppdaterade handlingar försvann under dom tråkiga omständigheterna.
Han angav att både B4 1511, 1513 och 1514 varit uthyrda till SNJ.
Följande har jag funnit:
1511 uthyrd . Oklart när.
1513 Uthyrd fr.o.m 1951-06 till SNJ till en kostnad av 280 kr / dygn. Oklart längd på uthyrningen
1514 Uthyrd fr.o.m 1951-07 till SNJ. Foto finns av Stig Eldö i Nynäshamn 1951. Återlämnad SJ 1951-09-06
Det är lätt att förstå uthyrningarna. Från lokliggare framkommer nästan ingen mer SJ tjänst mer än typ BA tåg (vilken nedgradering) efter ca 1950 och innan dom blev beredskapslok från 1953 och framåt. samtidigt fick dom revisioner sent och alla utom 1512 provkördes som beredskapslok minst en gång.
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: B4 1511 Uthyrning och märkning
Fotot är väldigt intressant eftersom det är inte bara en B4 utan just år 1951 och bakom loket hänger en vagn med slutna plattformar vilket ingen SNJ-vagn hade. Om vagninhyrningar är inte mycket alls nedtecknat vad jag vet, inte förrän 1957 då staten övertar ägandet av SNJ och skickar in en mängd Bo15-vagnar med kamin, ABo13-14-15-vagnar och en C3d 2262 för att antagligen ersätta SNJ 25 som "släpvagn" i Tungelsta-tåg.
SJ-vagnar för kilometerutjämning (för SNJ:s tåg Älvsjö-Cst) är inget okänt begrepp och en källa till förtret hos SJ som fick betala SNJ pengar för det, även om man försökte "lösa det praktiskt" på en del sätt, detaljer oklara. 1917 års "SJ-tåg" till Tungelsta var ett sådant utjämningsförsök. Men inhyrda vagnar 1951 är inget jag stött på något om tidigare.
Går det att säga något om vad det kan vara för vagntyp? Jag tycker den ser plåtklädd och "ganska gammal" ut. Det bör vara ett fåtal vagnar som kan passa in. Fanns det inte någon vagntyp som hette Co4a, som var ombyggda från Ao1-vagnar?
SJ-vagnar för kilometerutjämning (för SNJ:s tåg Älvsjö-Cst) är inget okänt begrepp och en källa till förtret hos SJ som fick betala SNJ pengar för det, även om man försökte "lösa det praktiskt" på en del sätt, detaljer oklara. 1917 års "SJ-tåg" till Tungelsta var ett sådant utjämningsförsök. Men inhyrda vagnar 1951 är inget jag stött på något om tidigare.
Går det att säga något om vad det kan vara för vagntyp? Jag tycker den ser plåtklädd och "ganska gammal" ut. Det bör vara ett fåtal vagnar som kan passa in. Fanns det inte någon vagntyp som hette Co4a, som var ombyggda från Ao1-vagnar?
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: B4 1511 Uthyrning och märkning
Det är en Co4a före detta ABo1 på bilden.Micke Carlsson skrev: ↑02 jun 2025, 00:49 Fanns det inte någon vagntyp som hette Co4a, som var ombyggda från Ao1-vagnar?![]()
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: B4 1511 Uthyrning och märkning
Jag tycker den stämmer ganska bra med det lilla man ser av vagnen bakom B4-loket? Igensatt lanternin, delat toafönster, plåtklädd, första lanterninventilens placering..