Reglementen på MRO-banor

anders_w
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

Reglementen på MRO-banor

Inlägg av anders_w »

Jag försöker sammanställa vilka säkerhetsordningar e.motsv. som tillämpas på de olika MRO-banorna (inkl. s.k. associerade banor).

Vad jag kan avgöra ser det ut så här idag, men fel kan förekomma och brister gör det definitivt:

Föreningen Gotlandståget, GHJ: egen Säo baserad på utdrag från MRO-Säo
JÅÅJ – Järnvägssällskapet Åmål - Årjäng: TTJ
Uppsala - Länna Järnväg, ULJ: MRO-Säo
Mf Böda Skogsjärnväg: ???
Mf Anten-Gräfsnäs Järnväg, AGJ: MRO-Säo
Mf Wadstena-Fogelsta Järnväg, WFJ: MRO-Säo(?)
Mf Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ: MRO-Säo
Munkedals Järnväg, MJ: egen Säo baserad på utdrag från MRO-Säo
Museispårvägen Malmköping AB, MUMA: Trafikhandboken (TH)
Museispårvägen i Malmö (MSS): ???
Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg, JTJ: MRO-Säo
Nora Berslags Veteran-Jernväg, NBVJ: MRO-Säo
Ohs Bruks Järnvägs Museiförening, OBJ: MRO-Säo?
Skara-Lundsbrunns Järnvägar, SkLJ: MRO-Säo
Skånska Järnvägar, SkJ: MRO-Säo
Smalspåret i Hultsfred: TTJ?
Smalspårsjärnvägen Hultsfred- Västervik, HWJ: TTJ?
Stockholms Spårvägar AB, SS: SL:s TRI Spv
Uppsala - Länna Järnväg, ULJ: MRO-Säo
Föreningen Galtströmståget, FGT: ???
Föreeningen Veteranjärnvägen: TTJ
Köpings-Uttersbergs Järnvägs museiförening: MRo-Säo?
Landabanans museijärnväg: ???
Granis
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Granis »

GHJ kör nog lika mycket på "fullständiga MRO Säo" som övriga banor som gör det. Det du betecknar "egen Säo" (baserad på MRO Säo) är väl mer att anse som en "förenklad (MRO) Säo", med lättare krav på t ex läkarundersökningar men krav på att enbart bedriva en rörelse i taget på banan. Således ingen tvåtågstrafik, och inte ens någon A-C fordonsfärd efter tåg. Därför blir det på dessa banor diesel -eller helt inställd- trafik vid krav på brandbevakning. Denna variant har väl tagits fram m h a MRO och fått TS godkännande för "mindre banor" som BöSJ (som väl var först?), MJ, FGT, KUJmf och Landabanan. Något (?) förenklat, men en Mer Insatt kan väl lägga till/ korrigera.

/ L G
Micke Carlsson
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Micke Carlsson »

Granis skrev: 16 jun 2025, 13:33 GHJ kör nog lika mycket på "fullständiga MRO Säo" som övriga banor som gör det. Det du betecknar "egen Säo" (baserad på MRO Säo) är väl mer att anse som en "förenklad (MRO) Säo", med lättare krav på t ex läkarundersökningar men krav på att enbart bedriva en rörelse i taget på banan. Således ingen tvåtågstrafik, och inte ens någon A-C fordonsfärd efter tåg. Därför blir det på dessa banor diesel -eller helt inställd- trafik vid krav på brandbevakning. Denna variant har väl tagits fram m h a MRO och fått TS godkännande för "mindre banor" som BöSJ (som väl var först?), MJ, FGT, KUJmf och Landabanan. Något (?) förenklat, men en Mer Insatt kan väl lägga till/ korrigera.

/ L G
Då stoppar jag in att läkarundersökning inte styrs av Säo utan genom TSFS 2019:112 som i §14 ger lättnader för "alla" museibanor där varannan hälsoundersökning kan ersättas med hälsodeklaration.

TS godkänner aldrig något sådant som en Säo, de ger tillstånd att använda de delar av säkerhetsstyrningssystemet som "trafiktillståndet" baseras på.

TTJ är Trafikverkets Trafikbestämmelser för Järnväg och man måste följa dem, om man kör på Trafikverkets nät, genom att det kravet är ställt av infraförvaltaren Trafikverket genom trafikeringsavtalet som ger järnvägsföretaget rätten att trafikera där.

JTF var lite annorlunda eftersom den gavs ut av TS och sades vara en "skyldighet" att följa på det gemensamma nätet, men TS fick på skallen av EU, de fick inte ge ut sådana bestämmelser så JTF lades ned och Trafikverket plockade upp den ur papperskorgen och gjorde den till sin.

På samma sätt bestämmer andra infraförvaltare, som t ex museibanor, vilka trafikbestämmelser som ska gälla hos dem, och för att göra delar av livet lättare så kan man välja TTJ eller MRO Säo som "ju redan finns".

Inget hindrar att man uppfinner hjulet på egen hand eller skapar en lightversion genom att riva ut varannan sida. Det som betyder något är att det man bestämt sig för tar hand om verksamhetens behov. Då får man TS tillstånd, inte godkännande, att använda det i sin verksamhet.

Skillnaden mellan tillstånd och godkännande kan verka hårfin, men det är den inte. TS tänker inte granska om MRO Säo passar i alla väder för alla banor, och har för övrigt inte med det att göra heller. Därför godkänner de inte något sådant som en Säo. Istället ger de tillstånd att använda det material som presenterats för dem i varje enskilt fall. Och därför finns det ingen idiotsäker mall att följa, eftersom bedömningen sker i varje enskilt fall.

Det betyder att man inte bara kan ta MRO Säo och säga "duger den åt andra så duger den åt oss" för då har man inte gjort hemläxan med att värdera om den faktiskt innehåller det som den egna verksamheten behöver. Att bara ta något som ligger framme utan att tänka mer på saken kallas reaktivt och passivt och är en av 1435 dödssynder i dagens järnvägslagstiftning.

Det här med operativa regler som Säo är småpotatis idag, det är organisationsstyrningen som betyder något numera.
Jim Hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Jim Hansson »

MSS kör med egen säo.

När det gäller MRO Säo så finns det två helt olika. En från 1982 och en nyare från 2014. Vissa banor använder den förra, andra den senare.

Jim
John T
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 dec 2023, 21:43

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av John T »

Jim Hansson skrev: 16 jun 2025, 18:35 MSS kör med egen säo.

När det gäller MRO Säo så finns det två helt olika. En från 1982 och en nyare från 2014. Vissa banor använder den förra, andra den senare.

Jim
Det är väl bara SkLJ (Skara-Lundsbrunn) som använder MRO Säo14?
Jim Hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Jim Hansson »

John T skrev: 16 jun 2025, 19:57
Jim Hansson skrev: 16 jun 2025, 18:35 MSS kör med egen säo.

När det gäller MRO Säo så finns det två helt olika. En från 1982 och en nyare från 2014. Vissa banor använder den förra, andra den senare.

Jim
Det är väl bara SkLJ (Skara-Lundsbrunn) som använder MRO Säo14?
Såvitt jag vet är det så.
Jim
Hugo K
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:52

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Hugo K »

Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik använder TTJ. Det blir enklast så eftersom Västervik driftplats trafikleds av Trafikverket och även trafikeras av andra aktörer.
Ante Svensson
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Ante Svensson »

Det här med ”egen Säo” på GHJ kan kanske vara en kvardröjande felaktighet sedan växlingens dagar. Dvs. före invigningen till Munkebos 2007. I samband med denna övergick GHJ från att köra enligt växling till att använda MRO Säo i sin helhet. 18 år sen…

Ante
Conny Sernfalk
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Reglementen på MRO-banor

Inlägg av Conny Sernfalk »

anders_w skrev: 15 jun 2025, 13:06 Jag försöker sammanställa vilka säkerhetsordningar e.motsv. som tillämpas på de olika MRO-banorna (inkl. s.k. associerade banor).

Vad jag kan avgöra ser det ut så här idag, men fel kan förekomma och brister gör det definitivt:

Föreningen Gotlandståget, GHJ: egen Säo baserad på utdrag från MRO-Säo
JÅÅJ – Järnvägssällskapet Åmål - Årjäng: TTJ
Uppsala - Länna Järnväg, ULJ: MRO-Säo
Mf Böda Skogsjärnväg: ???
Mf Anten-Gräfsnäs Järnväg, AGJ: MRO-Säo
Mf Wadstena-Fogelsta Järnväg, WFJ: MRO-Säo(?)
Mf Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ: MRO-Säo
Munkedals Järnväg, MJ: egen Säo baserad på utdrag från MRO-Säo
Museispårvägen Malmköping AB, MUMA: Trafikhandboken (TH)
Museispårvägen i Malmö (MSS): ???
Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg, JTJ: MRO-Säo
Nora Berslags Veteran-Jernväg, NBVJ: MRO-Säo
Ohs Bruks Järnvägs Museiförening, OBJ: MRO-Säo?
Skara-Lundsbrunns Järnvägar, SkLJ: MRO-Säo
Skånska Järnvägar, SkJ: MRO-Säo
Smalspåret i Hultsfred: TTJ?
Smalspårsjärnvägen Hultsfred- Västervik, HWJ: TTJ?
Stockholms Spårvägar AB, SS: SL:s TRI Spv
Uppsala - Länna Järnväg, ULJ: MRO-Säo
Föreningen Galtströmståget, FGT: ???
Föreeningen Veteranjärnvägen: TTJ
Köpings-Uttersbergs Järnvägs museiförening: MRo-Säo?
Landabanans museijärnväg: ???
Ringlinjen Göteborg?
Borås livesteam?
GDJmf (Falun - Grycksbo) ?
Malmbanans vänner Karlsvik (f.n ingen trafik - Arbetar på tillstånd)
Dellenbanan (Nutid ingen trafik men tidigare kört på delsträcka)
Risten - Lakvik?
Ryttarens torvströfabrik?
Hagfors Järnvägsmuseum? (kortare sträcka sedan något år)
Bläse kalkbruk?
High Chapparal? ( Associerad till MRO, Nej. Trafik Ja)
FVJ (ingen trafik på många år men medlemsförening i MRO)
JååJ (som ovan)
Skriv svar