Ur Circulair Ordres den 24 september 1858
Å alla stationer, från och med Partilled till och med Hallsberg skall Miltalet från Stockholm å stations Namn taflor inskrifvas, i enlighet med närslutne Distance tabeller / ... /, vid dessa påskrifterna af Miltalet begagnas endast en decimal, och om tvenne decimaler för distancen från Göteborg förut varit använda utstrykes den sista.
Göteborg den 9 october 1862
C.E. Norström
Om miltal på stationers namntavlor
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:41
Om miltal på stationers namntavlor
Senast redigerad av Jöran Johansson den 25 jun 2025, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Om miltal på stationers namntavlor
Inför öppnandet av genomgående trafik på Västra stambanans i november 1862 bestämde man alltså i detta cirkulär att banans längdmätning skulle utgå från Stockholm. Rimligen var det stationen på Södermalm i Stockholm, senare Stockholms södra, som avsågs. Sammanbindningsbanan till Stockholms central öppnades ju först 1871.
Enligt Wikipedia definierades 1 (svensk) mil som 18000 (svenska) alnar, vilket enligt det senare antagna metersystemet motsvarade 10689 meter. År 1875 beslutade riksdagen att Sverige skulle börja använda metersystemet, och förändringen genomfördes från 1878 med en tioårig övergångsperiod. De gamla måtten (mil och andra) var tillåtna fram till årsskiftet 1888/89. År 1889 bestämdes i Sverige att 'mil' här skulle kunna användas också i metersystemet, men omdefinierad till 10000 meter.
Det skulle vara mycket intressant att få veta när statens järnvägar bestämde sig för att gå över från (gammal) mil till kilometer i sitt längdmätningssystem. Man bör ju då ha mätt om alla banorna, eftersom dagens längdmätning, även längs de statsbanor som öppnades före metersystemets införande, i regel har sina kilometerstolpar stående på hyfsat 1 km-avstånd från varandra.
Som språkintresserad tycker jag att det är lite kul att se skrivsätt som 'Namn tavlor' och 'Distance tabeller' -- åter igen ett bevis på att särskrivningar inte är någon ny företeelse.
Enligt Wikipedia definierades 1 (svensk) mil som 18000 (svenska) alnar, vilket enligt det senare antagna metersystemet motsvarade 10689 meter. År 1875 beslutade riksdagen att Sverige skulle börja använda metersystemet, och förändringen genomfördes från 1878 med en tioårig övergångsperiod. De gamla måtten (mil och andra) var tillåtna fram till årsskiftet 1888/89. År 1889 bestämdes i Sverige att 'mil' här skulle kunna användas också i metersystemet, men omdefinierad till 10000 meter.
Det skulle vara mycket intressant att få veta när statens järnvägar bestämde sig för att gå över från (gammal) mil till kilometer i sitt längdmätningssystem. Man bör ju då ha mätt om alla banorna, eftersom dagens längdmätning, även längs de statsbanor som öppnades före metersystemets införande, i regel har sina kilometerstolpar stående på hyfsat 1 km-avstånd från varandra.
Som språkintresserad tycker jag att det är lite kul att se skrivsätt som 'Namn tavlor' och 'Distance tabeller' -- åter igen ett bevis på att särskrivningar inte är någon ny företeelse.