En del av "Rb-loken" till JZ led av att gummifjäderelementen inte höll.
Chevronelementen tillverkades ursprungligen av Dunlop som senare övertogs av Trelleborg. Det finns en skiljedom mellan JZ och ASEA om Metalastic elementen. Dunlop förkortade vulkaniseringstiden med påföljd att gummit inte höll.
Skiljedomar brukar inte vara offentliga men nu när varken JZ, ASEA eller Dunlop (I vart fall vad gäller Metalastic) existerar kanske de nu finns tillgängliga? Vilken var domstolen som dömde?
Kanske dessutom Rc-lok drabbades av Dunlops misstag?
Det finns en parallell i dåliga kamaxlar i Mercedesbilar från 1960-talet då en anställd i härdverkstaden som arbetade på ackord på eget bevåg ökade förtjänsten genom avkortade tider för processen.
Skiljedom ASEA vs JZ
-
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Skiljedom ASEA vs JZ
Även drivremmar för bandspelare, grammofoner mm från 1960-talet lider av att de havererar genom att de bara blir gegga vilket lär bero på brister i vulkaniseringen.
Remmar från 1950-talet håller längre.
Även gasolslangar från 1950-talet håller mycket bättre än de från 1960-talet.
Remmar från 1950-talet håller längre.
Även gasolslangar från 1950-talet håller mycket bättre än de från 1960-talet.
-
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Skiljedom ASEA vs JZ
Hej,BD- skrev: ↑25 jun 2025, 19:23 En del av "Rb-loken" till JZ led av att gummifjäderelementen inte höll.
Chevronelementen tillverkades ursprungligen av Dunlop som senare övertogs av Trelleborg. Det finns en skiljedom mellan JZ och ASEA om Metalastic elementen. Dunlop förkortade vulkaniseringstiden med påföljd att gummit inte höll.
Skiljedomar brukar inte vara offentliga men nu när varken JZ, ASEA eller Dunlop (I vart fall vad gäller Metalastic) existerar kanske de nu finns tillgängliga? Vilken var domstolen som dömde?
Kanske dessutom Rc-lok drabbades av Dunlops misstag?
Det finns en parallell i dåliga kamaxlar i Mercedesbilar från 1960-talet då en anställd i härdverkstaden som arbetade på ackord på eget bevåg ökade förtjänsten genom avkortade tider för processen.
Kommer med några generella kommentarer hämtade ur minnets arkiv, vilka kan kasta lite ljus på fallet. Som vanligt är inget handelsjuridiskt hugget i sten. Så gott som allt är förhandlingsbart. Ber om ursäkt ifall det blir lite långt.
Skiljedomsförfarandet "tvistlösning" bör ha varit stadgat i kontraktet mellan ASEA och JZ. Om det går att få tag på det kontraktet, finns svaret där.
Båda parter i kontraktsförhandlingen brukar ha en egen uppfattning om var och av vem skiljedom skall förrättas, det brukar vara huvudstaden i det egna landet och den internationella handelskammaren där, under det egna landets lagar.
Det här är en principfråga som brukar sluta med att inget av alternativen väljs, och att en eventuell skiljedom i stället förrättas i Geneve, Schweiz, av International Chamber of Commerce, under Schweizisk lag, inkluderande hantering av skillnad i lagstiftningen mellan partsländerna och schweizisk lag. I praktiken, ingen av parterna kan kräva att det egna landets lag skall gälla ifall det är till fördel för den parten, eller till nackdel för motparten. "The conflict of law provisions"
Givet Schweiz-alternativet kan det nog bli svårt att få tag på dokumenten. Schweiz är ju känt som "skapligt vattentätt" och lämnar inte ut något, såvitt inte parterna givit sitt medgivande eller internationella domstolen i Haag beordrat om det. I bland räcker inte det senare heller..
Frågan är vem som till slut fick ta ansvaret för de felande fjäderelementen, ASEA, Dunlop/Metalastic eller Trelleborg? JZ bör ha börjat med att ställa anspråk på ASEA som huvudleverantör till JZ. I en normal skrivning av tvisteparagrafen bör ASEA ha reserverat sig rätten att försvara sin produkt (loket) även om JZ gett sig på Dunlop eller någon annan underleverantör. Detta sagt, ASEA hade väl såpass juridisk matchvikt att de kunde klämma ut ersättning av sina underleverantörer. Det kan ju ha handlat om krav på ersättning av mer än själva gummielementen, tex kostnader för utbytet, stillestånd, bortfall av intäkt och annat.
En intressant fråga som också besvaras om kontraktet kan återfinnas, är ju hur paragrafen om felaktigheter "Defective Goods" var utformad.
Normal skrivning i ett säljkontrakt stadgar att felaktigt gods, under garantitiden, skall repareras eller ersättas med likvärdigt nytt gods korrigerat för den påstådda och bevisade defekten, och att det utgör säljarens hela och enda skyldighet. Inga följdkostnader ersätts.
Paragrafen har normalt en skrivning angående systematiska fel och den ger möjlighet till utvidgad garanti givet att det kan bevisas att ett systematiskt fel föreligger. Om endast en andel av det levererade är felaktigt blir det knivigare, och kan leda till skiljedom.
Är det känt hur långt efter leverans som felen upptäcktes? Om den avtalade garantin gått ut måste köparen hävda att det föreligger ett fel som skall ersättas utanför garantin. Säljaren å sin sida skall ju visa att det levererade är av god kommersiell kvalitet och uppfyller ställda krav.
Om endast en del av det levererade materialet är felaktigt kan det ju röra sig om ett av kunden förorsakat fel.
Parterna hade uppenbarligen olika uppfattning eftersom det hänsköts till skiljedom.
Det är skönt att vara pensionär!
/H
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Skiljedom ASEA vs JZ
Nja, jag vågar nog påstå att det inte är (bara) brister i vulkaniseringen utan kemiska skillnader mellan gummikvaliteterna. Det där "rem-gegga" -problemet från 1960-och 70-talet är vad jag vet koncentrerat till en enda stor europeisk tillverkare av hemelektronik. Hos de flesta andra åldrades gummidelarna på andra sätt (torr yta som slirade, sprickor som till sist ledde till att remmar och andra delar med dragpåkänningar brast osv). En modern analogi till "rem-geggan" är den greppvänliga gummiliknande beläggning som under 1990-talet började användas på plastytor på alla möjliga konsumentprodukter (skruvmejselskaft, datormöss, rakapparater mm), den börjar regelmässigt sönderfalla och bli klibbig och kladdig efter ca 10 år.Anders Sandgren skrev: ↑28 jun 2025, 20:02 Även drivremmar för bandspelare, grammofoner mm från 1960-talet lider av att de havererar genom att de bara blir gegga vilket lär bero på brister i vulkaniseringen.
Remmar från 1950-talet håller längre.
Även gasolslangar från 1950-talet håller mycket bättre än de från 1960-talet.
Det torde vara välkänt att många gummidetaljer där tillverkningskostnaden var viktig men det inte fanns någon kompetent instans som ställde krav på kvaliteten (t ex gummistövlar, gummi som ingår i billiga piratreservdelar till bilar, däck till skottkärror, cyklar mm) försämrades kraftigt i kvalitet år 2006 då EU:s RoHS-direktiv förbjöd en del bra och billiga men giftiga stabiliseringsmedel och andra tillsatser som tidigare hade använts i gummi. Däremot försämrades inte kvaliteten på gummi där det låg under krav från myndigheter eller någon stor och kompetent organisation (t ex elkablar för starkström, delar som fabriksmonteras av fordonsindustrin, bil- och motorcykeldäck), på sådana håll tvingades gummitillverkarna använda dyrare tillsatser för att klara miljö- och hälsokraven utan kvalitetsförsämring.
-
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Skiljedom ASEA vs JZ
Samma beläggning användes på plastytor i lyxbilssegmentet för att simulera läderyta, tex på Mercedes-Benz. Det verkar inte gå att restaurera en dylik yta, bara att byta ut mot nytillverkat eller strippa bort hela ytbeläggningen och lägga på nytt. Läskigt klibbigt. Grannen har en 500S från 1998, som är klibbig lite varstans i kupén.Anders Sandgren skrev: ↑28 jun 2025, 20:02 En modern analogi till "rem-geggan" är den greppvänliga gummiliknande beläggning som under 1990-talet började användas på plastytor på alla möjliga konsumentprodukter (skruvmejselskaft, datormöss, rakapparater mm), den börjar regelmässigt sönderfalla och bli klibbig och kladdig efter ca 10 år.
M-B har haft otur med sin materialkunskap. De var särskilt drabbade när industrin skulle byta till vattenbaserad lackprocess. Minst fem årgångar, om inte fler, som rostade hej vilt. Hur varumärket överlevde är en otrolig gåta.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Skiljedom ASEA vs JZ
Inte ens 1950-talets gummi hade evigt liv. Under kriget på 1940-talet när gummiimporten strypts isolerade man som nödåtgärd elledningarna med vaxat papper som virades runt ledarna. När jag för några år sedan renoverade mitt sommarhus visade det sig att gummiisoleringarna på elledningar från 1950-talet hade blivit spröda och ramlat av, eller föll sönder så fort man petade på dem. De äldre ledningarna från 1940-talet med isolering av vaxat papper var däremot helt intakta!
Kent
Kent