Olyckan i Hedsjön?
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Olyckan i Hedsjön?
I en annan tråd nämns helt kort om en olycka i Hedsjön 1994 som skulle ha skadat ett B-lok. Vad hände då?
Re: Olyckan i Hedsjön?
Tjt 11411 bestående av Hg2 787+654+Ra 994+9 personvagnar+en mätvagn+T43 235+B 1317+
E 1045+E 1102+B 1315+B 1223+E2 1072+några tjänste- och godsvagnar, spårade ur vid Hedsjön, 1994-07-10. När lokföraren lossade bromsen efter en inbromsning, brast ett koppel mellan två av ångloken. Eftersom lokföraren då just gjort en losstöt, fördröjdes tillsättningen av bromsen på främre tågdelen något. Den bakre delen hade mycket dålig bromsförmåga. Detta fick till följd att när främre delen nödbromsade, så påkördes den av den bakre tågdelen. Det var först två ånglok som spårade ur och lämnade spåret, som sedan drog med sig två till. B 1223 och E2 1072 stod kvar på spåret och var de enda som kom fram till Jvm i Gävle. Övriga ånglok transporterades vid ett senare tillfälle till Grängesberg mbg. Två tendrar skrotades direkt på plats av en lokal skrotfirma. Urspårningen ska alltså ha berott på att en koppelbult lossnat och tåget delade sig i två delar. Tåget hade lågt bromstal, vilket bidrog till följderna av självavkopplingen. Idag är det väl endast E2 1072 som finns kvar.
Mycket tacksam för kompletteringar och rättelser av eventuella fel.
E 1045+E 1102+B 1315+B 1223+E2 1072+några tjänste- och godsvagnar, spårade ur vid Hedsjön, 1994-07-10. När lokföraren lossade bromsen efter en inbromsning, brast ett koppel mellan två av ångloken. Eftersom lokföraren då just gjort en losstöt, fördröjdes tillsättningen av bromsen på främre tågdelen något. Den bakre delen hade mycket dålig bromsförmåga. Detta fick till följd att när främre delen nödbromsade, så påkördes den av den bakre tågdelen. Det var först två ånglok som spårade ur och lämnade spåret, som sedan drog med sig två till. B 1223 och E2 1072 stod kvar på spåret och var de enda som kom fram till Jvm i Gävle. Övriga ånglok transporterades vid ett senare tillfälle till Grängesberg mbg. Två tendrar skrotades direkt på plats av en lokal skrotfirma. Urspårningen ska alltså ha berott på att en koppelbult lossnat och tåget delade sig i två delar. Tåget hade lågt bromstal, vilket bidrog till följderna av självavkopplingen. Idag är det väl endast E2 1072 som finns kvar.
Mycket tacksam för kompletteringar och rättelser av eventuella fel.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Olyckan i Hedsjön?
Jag var iof inte på plats men följde händelseutvecklingen och har sett dokumentation. En mkt allvarlig händelse med stora skador på ett par av ångloken, men som tack och lov inte fick någon offentlig publicitet. Få eller inga foton togs för att undvika uppmärksamhet i media eller utanför berörda verksamheter och myndigheter . Vid tidpunkten fanns även då en negativ inställning i delar av SJ:s ledning till järnvägsmusei verksamhet utanför Järnvägsmuseets regi. En offentlig publicitet hade kunnat orsaka stor skada för hela järnvägsmusei branschen.
Tur i oturen var att närbelägna Hedsjöns lokhus just hade tömts. Förutom det som skrotades på plats kunde loken lyftas tillbaka på spåret och ställas in i lokhuset. Om jag har rätt info var det endast (?) 1072 som transporterades direkt Gävle för vidaretransport till Grängesberg. Transport av loken i Hedsjöns lokhus genomfördes ca ett halvår senare till Grängesberg för skrotning. 1223 och 1072 överlevde och blev bevarade (Järnvägsmuseet resp High Chapparal) men 1223 skrotades i ett senare skede för tillvaratagande av reservdelar.
Det har sagts att ca ett dygn senare och när tågtrafiken åter öppnades fanns inget kvar på platsen som vittnade om någon olycka.
En omedelbar konsekvens blev ett längre stopp för alla ånglokstransporter på Bv spår. Föreningar fick vänta med att få hem tilldelade lok tills stoppet hävdes.
Under tiden striktades även tilldelning och försäljning upp (även av tidigare tilldelade) ånglok där Järnvägsmuseet fick ett tydligt ansvar.
Bilderna visar E 1072 som provkördes 1987 mellan Storuman och Arvidsjaur. Efter transporten bedömdes loket vara i gott skick och sparades i avvaktan på att någon intressent skulle uppenbara sig. Stod många år på Grängesbergs bangård innan det såldes till High Chapparal 2007. Marknaden av intresserade föreningar var redan då mättad. Även E 1195 bedömdes vara i gott skick men skrotades 2004 i brist på intressenter.
Tur i oturen var att närbelägna Hedsjöns lokhus just hade tömts. Förutom det som skrotades på plats kunde loken lyftas tillbaka på spåret och ställas in i lokhuset. Om jag har rätt info var det endast (?) 1072 som transporterades direkt Gävle för vidaretransport till Grängesberg. Transport av loken i Hedsjöns lokhus genomfördes ca ett halvår senare till Grängesberg för skrotning. 1223 och 1072 överlevde och blev bevarade (Järnvägsmuseet resp High Chapparal) men 1223 skrotades i ett senare skede för tillvaratagande av reservdelar.
Det har sagts att ca ett dygn senare och när tågtrafiken åter öppnades fanns inget kvar på platsen som vittnade om någon olycka.
En omedelbar konsekvens blev ett längre stopp för alla ånglokstransporter på Bv spår. Föreningar fick vänta med att få hem tilldelade lok tills stoppet hävdes.
Under tiden striktades även tilldelning och försäljning upp (även av tidigare tilldelade) ånglok där Järnvägsmuseet fick ett tydligt ansvar.
Bilderna visar E 1072 som provkördes 1987 mellan Storuman och Arvidsjaur. Efter transporten bedömdes loket vara i gott skick och sparades i avvaktan på att någon intressent skulle uppenbara sig. Stod många år på Grängesbergs bangård innan det såldes till High Chapparal 2007. Marknaden av intresserade föreningar var redan då mättad. Även E 1195 bedömdes vara i gott skick men skrotades 2004 i brist på intressenter.
Re: Olyckan i Hedsjön?
Jag hittade dessa två bilder i mitt bildarkiv.
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Olyckan i Hedsjön?
Förlåt min okunnighet... jag har frågat tant google et co, men jag blir inte klok på var Hedsjön finns.Gunnar Lilienberg skrev: ↑07 jul 2025, 07:07 I en annan tråd nämns helt kort om en olycka i Hedsjön 1994 som skulle ha skadat ett B-lok. Vad hände då?
Går man i samma ämne tillbaka till exempelvis jvmv2 så hittar man fler trådar, exempelvis om oljeeldade B-lok. Där sägs att oljeeldade B 1368 brann i Haparanda. Nej det tror jag inte. Jag tror det var i Vitvattnet, eller nåt (mitt gamla minne är inte längre riktigt tillförlitligt!); jag har ett foto (var?) och det är inte Haparanda.
Berra
Re: Olyckan i Hedsjön?
Bertil Bengtsson skrev: ↑10 jul 2025, 20:32Förlåt min okunnighet... jag har frågat tant google et co, men jag blir inte klok på var Hedsjön finns.Gunnar Lilienberg skrev: ↑07 jul 2025, 07:07 I en annan tråd nämns helt kort om en olycka i Hedsjön 1994 som skulle ha skadat ett B-lok. Vad hände då?
Går man i samma ämne tillbaka till exempelvis jvmv2 så hittar man fler trådar, exempelvis om oljeeldade B-lok. Där sägs att oljeeldade B 1368 brann i Haparanda. Nej det tror jag inte. Jag tror det var i Vitvattnet, eller nåt (mitt gamla minne är inte längre riktigt tillförlitligt!); jag har ett foto (var?) och det är inte Haparanda.
Berra

Foto taget av din far Gösta Bengtsson. Så troligen är bildtexten felaktig.
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Olyckan i Hedsjön?
Nu ska vi se om detta fungerar...
Svenska dagstidningar.
Jag har nog artikeln i sin helhet, någonstans...
Svenska dagstidningar.
Jag har nog artikeln i sin helhet, någonstans...
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Olyckan i Hedsjön?
Mellan Ockelbo och Lingbo, väl?Bertil Bengtsson skrev: ↑10 jul 2025, 20:32Förlåt min okunnighet... jag har frågat tant google et co, men jag blir inte klok på var Hedsjön finns.Gunnar Lilienberg skrev: ↑07 jul 2025, 07:07 I en annan tråd nämns helt kort om en olycka i Hedsjön 1994 som skulle ha skadat ett B-lok. Vad hände då?