Tåg i Gävle 1938
Tåg i Gävle 1938
Någon som kan mera om detta tåg! Lokaltåg? Från till? osv.
https://digitaltmuseum.se/021018094526/ ... -taget-c3d
Del av: JvmKBIA05445
https://digitaltmuseum.se/021018094526/ ... -taget-c3d
Del av: JvmKBIA05445
Tåg till Gävle 1938
Det är ett tåg till Gävle. Bilden är tagen i Uppsala och tåget är på UGJ spår strax norr om S:t Persgatan.
Re: Tåg i Gävle 1938
Tack för klargörande.
Är det då ett lokaltåg Uppsala-Gävle?
Är det då ett lokaltåg Uppsala-Gävle?
-
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Tåg i Gävle 1938
Jag tror på C3d, C3d, C3d, BCo5, F1 och kylvagn Hr.
Det finns inte så mycket normalplaner att titta på. TUN 1933 finns men ger inget.
Kan det vara Pt 426 från Uppsala 7.40 som utgick från Stockholm 5.45? Enligt SvKom 1935.
Det finns inte så mycket normalplaner att titta på. TUN 1933 finns men ger inget.
Kan det vara Pt 426 från Uppsala 7.40 som utgick från Stockholm 5.45? Enligt SvKom 1935.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Tåg i Gävle 1938
Bilden borde vara tagen senast 1937 för då elektrifierades Uppsala-Gävle. Inte troligt att det gick ånglok i persontågen efter 1937.
Jag skulle kalla det ett vanligt persontåg. Lokaltåg är ju också persontåg men går kortare sträckor. Hade det varit ett lokaltåg så hade nog dragkraften varit ett J- eller S-lok.
Jag skulle kalla det ett vanligt persontåg. Lokaltåg är ju också persontåg men går kortare sträckor. Hade det varit ett lokaltåg så hade nog dragkraften varit ett J- eller S-lok.
Re: Tåg i Gävle 1938
Man behöver inte gissa när bilden är tagen för det står på sidan som det länkas till i trådstarten. Den är tagen den 3 april 1938. Dessutom ser man ju kontaktledningen på bilden.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Tåg i Gävle 1938
Jo, jag såg också att bilden skulle vara tagen 1938 vilket inte känns troligt när Stockholm-Uppsala-Krylbo var elektrifierad december 1934 och Uppsala-Gävle under 1937. Därför gissar jag på fototillfälle 1935-36.
Dateringarna på Digitalt Museum stämmer inte alltid vilket är känt.
Dateringarna på Digitalt Museum stämmer inte alltid vilket är känt.
Re: Tåg i Gävle 1938
Hur förklarar du då att det finns kontaktledning över linjen till Gävle?
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Tåg i Gävle 1938
Bilden är tagen av Tore Westerman som var en mycket flitig tåg fotograf främst i Uppsala trakterna. Han var alltid noga med dateringen och Järnvägsmuseets fina samling hade det nog lätt när hans bilder digitaliserades med nogranna anteckningar. Få foton från Tore efter krigsutbrottet som möjligen berodde på foto restriktioner. Men, vem var denna eminente fotograf? Jag är iaf fullt övertygad om att bilddateringen till 3/4 1938 stämmer.
Särskilt när kontaktledning finns och lövsprickningen inte kommit igång när bilden togs.
När elektrifieringarna på allvar startade på 1930 talet skrevs en utredning även kallad elbrevet om att upprätthålla trafik med ånglok på elektrifierade banor framförallt som en beredskap. Många ånglok främst littera B rustades av den anledningen. Man talade om att möjliggöra trafik på alla elektrifierade linjer med 4 ångtåg / dag. Att sedan ånglok succesivt ersattes av ellok i normalplanen är en helt annan sak.
M.a.o Ånglok gick kvar på elektrifierade linjer på 30/40 talet dels pga. brist på ellok till alla tåg och dels för att upprätthålla beredskapsplanerna som formulerades i mitten av 1930 talet. Genom upprustningen av många tidigare avställda ånglok (främst B) i mitten av 30 talet fick man också ett tillskott av ånglok att använda på de större linjerna inklusive redan elektrifierade.
De större lokstationerna fick även elektrisk värmepanna installerad i mitten av 30 talet, som ständigt hade ett B lok tillkopplat att kunna tas i trafik på kort varsel. Hagalund hade t.ex sådan värmepanna
Något lokaltåg (om sådant överhuvudtaget fanns? på f.d UGJ ser det inte ut att vara. Eller?
TT möjliga förslag kanske kan kollas upp med årgången för Sveriges Kommunikationer från 1938. Tyvärr finns inte årgången scannad och publicerad på samlingsportalen. Teoretiskt kan bilden även vara transport av vagnar till verkstad i Gävle alternativt till annat omlopp?
Särskilt när kontaktledning finns och lövsprickningen inte kommit igång när bilden togs.
När elektrifieringarna på allvar startade på 1930 talet skrevs en utredning även kallad elbrevet om att upprätthålla trafik med ånglok på elektrifierade banor framförallt som en beredskap. Många ånglok främst littera B rustades av den anledningen. Man talade om att möjliggöra trafik på alla elektrifierade linjer med 4 ångtåg / dag. Att sedan ånglok succesivt ersattes av ellok i normalplanen är en helt annan sak.
M.a.o Ånglok gick kvar på elektrifierade linjer på 30/40 talet dels pga. brist på ellok till alla tåg och dels för att upprätthålla beredskapsplanerna som formulerades i mitten av 1930 talet. Genom upprustningen av många tidigare avställda ånglok (främst B) i mitten av 30 talet fick man också ett tillskott av ånglok att använda på de större linjerna inklusive redan elektrifierade.
De större lokstationerna fick även elektrisk värmepanna installerad i mitten av 30 talet, som ständigt hade ett B lok tillkopplat att kunna tas i trafik på kort varsel. Hagalund hade t.ex sådan värmepanna
Något lokaltåg (om sådant överhuvudtaget fanns? på f.d UGJ ser det inte ut att vara. Eller?
TT möjliga förslag kanske kan kollas upp med årgången för Sveriges Kommunikationer från 1938. Tyvärr finns inte årgången scannad och publicerad på samlingsportalen. Teoretiskt kan bilden även vara transport av vagnar till verkstad i Gävle alternativt till annat omlopp?
Senast redigerad av Conny Sernfalk den 13 jul 2025, 13:07, redigerad totalt 5 gång.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Tåg i Gävle 1938
Det faktum att en bana blev elektrifierad betydde ju inte att alla tåg plötsligt fick ellok som dragkraft. Elloken sattes först in i de viktigaste tågen, snälltåg och genomgående godståg. Under en övergångsperiod, ibland flera år, kunde ånglok ses även i dessa tåg främst beroende på tillgången på ellok.
När elloken tog över de viktigaste tågen friställdes driftdugliga, någorlunda moderna ånglok. Man kunde då byta ut äldre ånglok i persontågstjänst. Tåg som tidigare gått med Cd-lok kunde exempelvis få friställda B-lok som dragkraft.
Bildens tåg kan således vara tåg 426 som Thomas föreslår eller något annat motsvarande tåg. Det enda man kan säga om tidpunkten är att det är efter elektrifieringen.
Kent
När elloken tog över de viktigaste tågen friställdes driftdugliga, någorlunda moderna ånglok. Man kunde då byta ut äldre ånglok i persontågstjänst. Tåg som tidigare gått med Cd-lok kunde exempelvis få friställda B-lok som dragkraft.
Bildens tåg kan således vara tåg 426 som Thomas föreslår eller något annat motsvarande tåg. Det enda man kan säga om tidpunkten är att det är efter elektrifieringen.
Kent