Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

x695   Rb3 1005   Sundsvall   10-7-70   17.JPG
x695 Rb3 1005 Sundsvall 10-7-70 17.JPG (181.28 KiB) Visad 1734 gånger
©Lars
johanw
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jan 2024, 18:35

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Inlägg av johanw »

Tack Lars, inte nytvättad direkt kan man säga, men fin ändå! Man kan se 60-talets formspråk i loket, typ Volvo 140 :) VH /J
Anders Sandgren
Inlägg: 226
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Även en Volvo kan ju vara lika skitig, dessutom.
Varför kallas gärna alla loken diodlok trots att de enda diodloken, dvs med likströmsmotorer, var Rb1, Rb2-3 hade väl uppsidesreglerat växelströmssystem typ F-loken.
Hade inte tyristorförsöken med Rb1T-loket varit så framgångsrika så hade vi nog haft fler Rb1-lok.
Peter Lidskog
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Inlägg av Peter Lidskog »

Verkar kopplad till godståg. Blev det vanligare när nu Rc loken börjat levereras i större mängder?
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Anders Sandgren
Inlägg: 226
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Rb3 1005 i Sundsvall - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

De olika varianterna hade olika axelavstånd i boggierna, 2,7, 3,0 resp 2,9m. Var det någon variant som hade sämre gångegenskaper? Vilket blev axelavstånden på exportloken?
Skriv svar