Norrmon - Lövsta bruk
-
Re: Norrmon - Lövsta bruk
Tack för bilderna, Conny
Bilden ska vara tagen vid spårbytet 1933, då den nya(re) och grövre rälsen från "Lövstaspårets" byggnad byttes mot begagnad klenare sådan från Österskärslinjen.DHJ miljö Lövstabanan 1933 Ba-arb fr DHJ-boken Lennart Liljendahl.jpg (203.19 KiB) Visad 94 gånger
/ L G
Blev liksom ett litet syftfel där i o m att namnet Gubbo tappades bort. Det var givetvis där och inte i Gräsbo som torvfabriken låg. Ganska nära "startpunkten" Norrmon då, och "Lövstaspårets" sista regelbundna godskund. Här ett foto på densamma, taget under dess absolut sista tid (1951). Notera spåret i förgrunden, som är banans huvudspår. Foto Lars Norén, ur Sveriges Hembygdsförenings arkiv (Valö Forsmarks Hembygdsförening angiven som källa).......sporadiska vagnslaster ”en bit norrut” (i varje fall till Gräsbo då den sista transporten på banan lär ha varit en skördetröska på en överföringsvagn som kördes upp dit m h a en ”Stortysk” som dock föga förvånande spårade ur på stickspåret vid växlingen) (----) Torvfabriken lär då ha varit banans sista ”regelbundet återkommande” (gods)kund.
/ L G
- Bilagor
-
- 19.jpg (112.52 KiB) Visad 1388 gånger
-
Lars Killander skrev.
"Kul med kartorna! Jag gick för några år sedan in på Lantmäteriverkets hemsida Min Karta. En utmärkt web-tjänst! Tidigare kunde man välja att se olika karttyper, t ex den gamla Generalstabens karta och den Ekonomiska kartan från 50-talet och framåt. Båda visar linjedragningen av banan till Lövstabruk. Idag kan man tyvärr inte längre se Generalstabens och Ekonomiska kartorna på Min Karta. Jag hade stor nytta av båda kartyperna (som jag skrev ut på papper) när jag för några år sedan gjorde en ”arkeologisk” resa till områdena där banan gick. T ex till korsningen vägen-järnvägen i Gubbo, Vigelsboområdet, korsningen länsvägen-järnvägen vid Gräsbo, sommarstugeområdet Källviken vid Finnsjön, och gamla banvallen längs Finnsjön upp till Hålldammen. På sina ställen är det än idag tydliga banvallsrester så här runt 70 år efter upprivningen. Det enda stället där jag gick helt bet på att gissa var banvallen låg var vid södra delen av Källviken. Enligt de gamla kartorna skulle den ha legat rakt söder om Källviken mot Gräsbo till. Men där såg jag bara ganska höga kullar, vilket verkar lite väl svårforcerat för tåg. Banan kan ha gått till vänster om Källviken, om man står i norr och och blickar söderut. Är det någon som vet detta? Det kräver ju en viss detaljkunskap
Du, Granis, som också gjort samma utflykt som jag kanske har ett svar?"
Hej Lars
På kartbild finns järnvägen med på ekokarta 2 som jag länkar till nedan, om du markerar terräng kan du skönja vad som finns kvar idag i form av bankar och skärningar, markerar du vägar kan du se vilka sträckor som är väg idag.
https://kartbild.com/#15/60.3408/17.9108/0x10000
Källviken nere till höger på det länkade utsnittet.
"Kul med kartorna! Jag gick för några år sedan in på Lantmäteriverkets hemsida Min Karta. En utmärkt web-tjänst! Tidigare kunde man välja att se olika karttyper, t ex den gamla Generalstabens karta och den Ekonomiska kartan från 50-talet och framåt. Båda visar linjedragningen av banan till Lövstabruk. Idag kan man tyvärr inte längre se Generalstabens och Ekonomiska kartorna på Min Karta. Jag hade stor nytta av båda kartyperna (som jag skrev ut på papper) när jag för några år sedan gjorde en ”arkeologisk” resa till områdena där banan gick. T ex till korsningen vägen-järnvägen i Gubbo, Vigelsboområdet, korsningen länsvägen-järnvägen vid Gräsbo, sommarstugeområdet Källviken vid Finnsjön, och gamla banvallen längs Finnsjön upp till Hålldammen. På sina ställen är det än idag tydliga banvallsrester så här runt 70 år efter upprivningen. Det enda stället där jag gick helt bet på att gissa var banvallen låg var vid södra delen av Källviken. Enligt de gamla kartorna skulle den ha legat rakt söder om Källviken mot Gräsbo till. Men där såg jag bara ganska höga kullar, vilket verkar lite väl svårforcerat för tåg. Banan kan ha gått till vänster om Källviken, om man står i norr och och blickar söderut. Är det någon som vet detta? Det kräver ju en viss detaljkunskap
Hej Lars
På kartbild finns järnvägen med på ekokarta 2 som jag länkar till nedan, om du markerar terräng kan du skönja vad som finns kvar idag i form av bankar och skärningar, markerar du vägar kan du se vilka sträckor som är väg idag.
https://kartbild.com/#15/60.3408/17.9108/0x10000
Källviken nere till höger på det länkade utsnittet.