Ett udda vägskydd på TGOJ
Ett udda vägskydd på TGOJ
Här är kretsschemat för ett vägskydd som får betraktas som udda, t.o.m. för TGOJ. Det låg på banan Storå - Stråssa. Beskrivning saknas tyvärr.

-
Re: Ett udda vägskydd på TGOJ
Underverket har uppenbarligen blivit inspirerat av Siemens-vägskydden med tanke på att riktningsreläkopplingen och avkopplingslogiken är i stort sett identiska med dem.
Det torde ha varit utfört med AGA-reläer? Spårledningarna var tydligen mer exotiska med tanke på att antenner för sändning och mottagning nämns i samband med vägspårledningen. Vad kan det ha varit frågan om?
Det torde ha varit utfört med AGA-reläer? Spårledningarna var tydligen mer exotiska med tanke på att antenner för sändning och mottagning nämns i samband med vägspårledningen. Vad kan det ha varit frågan om?
Telefonmästare. Lokförare.
Re: Ett udda vägskydd på TGOJ
Ja, man byggde omväxlande med tyska reläer och AGA-reläer. Kontaktnumren på detta schema tyder på just AGA-reläer.
Vad gäller antennerna undrar jag om man avsåg induktiva detektorslingor. På några manuellt aktiverade sidospårsanläggningar använde SJ en form av induktiva slingor istället för vägspårledning, kallade DETA. Varje sådan enhet hanterade två slingor, och två enheter kunde användas för samma korsning. Jag har inte kunnat få fram mer information om dem.
Vad gäller antennerna undrar jag om man avsåg induktiva detektorslingor. På några manuellt aktiverade sidospårsanläggningar använde SJ en form av induktiva slingor istället för vägspårledning, kallade DETA. Varje sådan enhet hanterade två slingor, och två enheter kunde användas för samma korsning. Jag har inte kunnat få fram mer information om dem.