Post- och resgodsvagn SJ DFo5 - färger
Post- och resgodsvagn SJ DFo5 - färger
Jag bygger just nu en modell av denna vagn och söker information om hur den såg ut. Bl.a. tittar jag i "Personvagnar med träkorg modell 1909-1936". På sidan 168 finns en bild, jag tror tecknad av Bo Japlin, och det jag undrar över är 1. takfärgen och 2. färg på lanterninen. Taket ser ut att vara rött, både på korg och lanternin - kulör? Tacksam för inspel från forumets medlemmar.
-
Re: Post- och resgodsvagn SJ DFo5 - färger
Taket är målad med brunröd Caput Mortum i princip SJ-röd. I slutet av 1920-talet målades taken svarta vid leverans och så småningom fick alla vagnar svart tak.
Lanterninsidorna, barriärer (plattformsräcken) och metallbeslag är målade med teakfärg senare kallad havannabrun.
Lanterninsidorna, barriärer (plattformsräcken) och metallbeslag är målade med teakfärg senare kallad havannabrun.
Tack Thomas för klargörande svaret.
Jag noterar också att på leveransbilderna har vagnarna ventilatorer både på sidorna av lanterninen och på taket. Togs takventilatorerna bort i ett senare skede?
Jag noterar också att på leveransbilderna har vagnarna ventilatorer både på sidorna av lanterninen och på taket. Togs takventilatorerna bort i ett senare skede?
-
Takventilatorerna försvann högst troligen i och med införandet av elektrisk belysning.
Luftsugarna på lanterninsidorna verkar ha överlevt längre, ex vis på 2748 fotograferad 1967 i Lindesberg, JvmKDAM04298.
Utrustning, märkning och målning får anpassas efter tidsperioden man avbildar. Gasflaska eller elkopplingskabel /batterilådor/ lampventilatorer med mera.
Mats Björkelund har skrivit en utmärkt utredning angående märkning som finns att hitta här: http://wnj.se/underleverantor/vva/index.htm
Mats har även skrivit en text med namnet Varde ljus!, hittas under byggtips på VVA sidan.
Luftsugarna på lanterninsidorna verkar ha överlevt längre, ex vis på 2748 fotograferad 1967 i Lindesberg, JvmKDAM04298.
Utrustning, märkning och målning får anpassas efter tidsperioden man avbildar. Gasflaska eller elkopplingskabel /batterilådor/ lampventilatorer med mera.
Mats Björkelund har skrivit en utmärkt utredning angående märkning som finns att hitta här: http://wnj.se/underleverantor/vva/index.htm
Mats har även skrivit en text med namnet Varde ljus!, hittas under byggtips på VVA sidan.
-
"Takventilatorerna" var gaslampstoppar sotkåpor.Hans Larsson skrev: ↑07 aug 2025, 23:33 Takventilatorerna försvann högst troligen i och med införandet av elektrisk belysning.
Luftsugarna fanns ingen anledning att ta bort.
Elkabeln har i princip inget med belysningen att göra. Elkabeln var till värme men ibland hade men en transformator på den för belysningsström. Det blev inte så behagligt ljus då det blinkade kraftigt.