Vid besök i helgen upptäcktes detta spår i den byggnad som numera ägs av Stjärnsunds brygghus, där dessa sedan några år tillbaka tillverkar öl och gin (https://stjernsundbrygghus.se/brygghuset/). Byggnaden är brukets/ samhällets (?) gamla transformatorstation, byggt 1917 och i drift ända in på 1970-talet. D v s även efter att bruket lagts ned. På golvet i huset finns fortfarande ett spår med tydligtvis 891 mm spårvidd, varför man kan anta att åtminstone godsvagnar kunde dras (?) In i byggnaden vid behov.
Dock har jag inte sett någon bangårdsskiss från när transformatorhuset har byggts, och på tidigare skisser finns inga spår i detta område. Huset ligger ju precis intill stationshuset, men då -precis som stationshuset- vid en slänt österut och ovanför bangården. Denna port med spåret ligger dock i rät vinkel mot bangården, och man kunde väl knappast dra upp vagnar för slänten!? Rimligen måste spåret kommit från andra hållet, österifrån, och haft en växel in genom porten. Eller en liten vändskiva? Nån som har koll på detta och hur det var här?
/ L G
Transformatorhus och spår i Stjärnsund
Transformatorhus och spår i Stjärnsund
- Bilagor
-
- Interiör från nuvarande bryggeri/ destilleri med spåret i golvet. Riktning västerut =mot port och nedanför detta en slänt mot fd bangården
- IMG_0301.jpeg (107.94 KiB) Visad 1043 gånger
Re: Transformatorhus och spår i Stjärnsund
Jag har letat lite själv… På ”digitalt museum” hittade jag dessa bilder från Stjärnsund där transformatorhuset finns med. Men inget spår in i det, från något håll… Men väl ett som gick bakom detta och stationshuset. Så man hade alltså trallor (el dyl) för kortare förflyttningar in och ut ur transformatorhuset? Dit godset måste fraktas på landsväg; lastbil eller häst till och från byggnaden då rimligen…
/ L G
/ L G
- Bilagor
-
- Foto (utsnitt) från AB Flygtrafik, Dals Långed/ JvmKBFR00155. Transformatorhuset nere t v (dessvärre syns inte porten på gaveln där spåret börjar). Stationshuset nere t h. Bakom dessa syns stickspåret som gick parallellt med dammen. Som framgår inget ytterligare (stick)spår från detta. I varje fall inte här och mot transformatorhuset.
- Bild1.jpg (74.73 KiB) Visad 774 gånger
-
- Foto (utsnitt) av O Liljekvist/ JvmKBFR00156. Samma förhållande här; transformatorhuset t v och stationshuset t h. Men här syns även husens fram/ kortsidor västerut. Och man kan ana att spåret inne i förstnämnda ”stack ut” en bit genom porten. Men det var alltså inte anslutet till något annat spår.
- Bild2.jpg (55.98 KiB) Visad 774 gånger
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Transformatorhus och spår i Stjärnsund
Det var vanligt förr att större transformatorer var försedda med plana eller flänsade hjul. Dessa var vändbara så att transformatorn kunde rullas antingen med den smala eller den breda sidan först. Man hade ju vanligen inte tillgång till kranar som idag. Om det dessutom var inomhus och en längre sträcka var det vanligt med räls i golvet.
Re: Transformatorhus och spår i Stjärnsund
Så var det säkert, Per! Ett internt spår -som dock inte sträckte sig genom hela bottenvåning, spåret slutar precis där fotot börjar- för att flytta ut och in saker. Och själva transformatorerna då. Nu mätte jag inte spåret, men det såg "väldigt 891" ut. En tillfällighet? Det kan väl knappast varit nån "standardspårvidd" i detta sammanhang? Kanske var det så att man använde trallor/ gamla godsvagnar som tidigare använts på andra delar av Klosterverkens spår där? Eller kanske rentav kunde flyttas mellan dom, vid behov eller översyn? Varvid de fick tas på lastbil eller hästvagn för att komma till och från transformatorhuset.
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Transformatorhus och spår i Stjärnsund
Det är väl ganska troligt att spårvidden på transporthjulen hos transformatorer och andra tunga pjäser inte minst bestämdes av vilken spårvidd tillverkaren hade på de spår som säkerligen fanns i golvet i monteringshallen.
I äldre transformatorstationer var det vanligt att det fanns travers och annan utrustning för att kunna lyfta transformatorinnanmätet ur lådan och göra eventuella reparationer på plats. Hade man inte spåranslutning, var det ju ett stort företag att flytta en havererad transformator till tillverkarens verkstad eller att få dit en reservtransformator.
I äldre transformatorstationer var det vanligt att det fanns travers och annan utrustning för att kunna lyfta transformatorinnanmätet ur lådan och göra eventuella reparationer på plats. Hade man inte spåranslutning, var det ju ett stort företag att flytta en havererad transformator till tillverkarens verkstad eller att få dit en reservtransformator.