Urspårning Husqvarna 1977!

Merlin
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jan 2024, 22:22

Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Merlin »

Hittade lite bilder på en urspårning 1977 med ett Hg lok och en kran som vält.

Någon som vet mer om detta?

Lånad bild från Facebook
Urspårning husqvarna.jpg
Urspårning husqvarna.jpg (263.03 KiB) Visad 1123 gånger
Conny Sernfalk
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Conny Sernfalk »

Välkommen att rätta mig om det finns sakfel.
Bilden har jag som antecknad fotograf: Thomas Tell 1977-06-16 och föreställer kran EDK1000. Thomas bör ha flera bilder.
Finns även i äldre tråd i detta forum.
En av de två kranarna som användes tillhörde Hagalunds lokstation från början av 1970 talet (ersatte ångkran A3) och beredskapsavställdes senare i Knivsta lokhus (som fick förlängas pga att rymma både kran och vagn).
Bör vara samma som nedan (?) i Grängesberg 2006. Stod där redan 2001, möjligen ännu tidigare under 1990 talet efter att Knivsta tömts.
Skrotad ? i Grängesberg ?
Kranvagn 30-74-986 0017-9 2006-06-06 (9328) Grängesberg foto Conny Sernfalk ej bearb.JPG
Kranvagn 30-74-986 0017-9 2006-06-06 (9328) Grängesberg foto Conny Sernfalk ej bearb.JPG (222.04 KiB) Visad 1032 gånger
Kranvagn 30-74-986 0017-9 2006-06-06 (9332) Grängesberg foto Conny Sernfalk ej bearb.JPG
Kranvagn 30-74-986 0017-9 2006-06-06 (9332) Grängesberg foto Conny Sernfalk ej bearb.JPG (93.21 KiB) Visad 1032 gånger
Senast redigerad av Conny Sernfalk den 17 aug 2025, 13:18, redigerad totalt 2 gång.
Mikael Blom
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21
Ort: Jönköping

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Mikael Blom »

I boken Nordens Järnvägar 1977 nämns händelsen som en kollision mellan två Hg-dragna tjänstetåg vid Huskvarna den 16 juni. Kranvagnen från Nässjö välte vid bärgningen och kranvagnen från Hagalund "fick rekvireras för att reda upp situationen".
Händelsen illustreras i boken med ett foto av Bengt Rosén som visar kranvagnen från Nässjö fortfarande liggande på sidan och Hagalundsvagnen i bakgrunden med en Hg hängande i kroken.
Ola Almquist
Inlägg: 126
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Ola Almquist »

D Olson
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 dec 2023, 09:59

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av D Olson »

En vagnuttagning bestående av Hg 681+22 st tomma Qbb-vagnar på väg till Jönköping hade stannat vid infsi Huskvarna pga signalfel efter ett åsknedslag 1977-06-16 ca kl 11.30. Bakomvarande vagnuttagning bestående av Hg 670+12 st lastade Qbd-vagnar från Krökesbo kolliderade då bakifrån med den främre. Föraren på den bakomvarande hann bromsa ned hastigheten, men kollisionen blev ändå våldsam. Hg 670 hamnade ovanpå den bakersta Qgg-vagnen i den främre vagnuttagningen. Vid kl 18.00 anlände Nässjös nya kran Qan 30-74-986 0015-3 och vid den första vändningen av kranhuset, välte kranen. Som tur var mot bergväggen, inte nedför slänten. Hg 670 reparerades. Ingen person skadas.

Sent på kvällen 1978-04-30 skulle en stålbro vid Skällared (Göteborg-Borås) bytas. Samma kran, som välte i Huskvarna, användes. Strax efter att den börjat svänga så välte den, innan något egentligt lyftarbete påbörjats. Arbetsplatsen låg på en liten bank, så kranen blev liggande med alla åtta hjulaxlarna snett uppåt. Ingen person skadas då heller.

Kranen bärgades 1978-06-04 med hjälp av mobilkran. När kranen var bärgad så byttes även stålbron ut mot en betongbro med hjälp av mobilkranen.

Vet inte om Qan 30-74-986 0015-3 reparerades efter denna olycka. Kranen på bilden från Grängesberg är inte den som välte i Huskvarna och Skällared. Den är av en mindre typ, sexaxlig.
Senast redigerad av D Olson den 18 aug 2025, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Grusvagnarna som kördes på med total skada på den bakersta hade littera Qbb.
Den kran som välte i såväl Huskvarna som Skällared iståndsattes efter båda dessa missöden. Efter Skällared var skadorna mer omfattande. Uppgifter gör gällande att SJ avsåg att låta tillverkaren åtgärda, men den vagn man lastat upp (kranarmen?) på inte tog sig över gränsen till Östtyskland och fick återvända. Härav verkar ha uppkommit myten om att kranen inte reparerades alls. Men det är en feltolkning som helt missar att det fanns kompetent verkstad i norra Sverige där återställningsarbetet kunde göras med dels egen och dels med från tillverkare inhyrd kompetens. Mekaniska arbeten på kranarm m.m. utfördes i Notviken varefter apparatlinstallationer och elarbeten utfördes vid driftverkstaden i Boden. Kranen "leveransprovades" sedan vid bytet av brostålet över Vassaraälven i Gällivare med nöjaktigt resultat.
Senast redigerad av Ulf L Eriksson den 18 aug 2025, 00:30, redigerad totalt 3 gång.
Anders Sandgren
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Anders Sandgren »

Kranen som välte två gånger var Nässjös nya kran som skulle ersätta Nässjös Cowans-Sheldonkran A1. Huskvarnaincidenten kan ha varit första användningen. Vid olyckan i Nässjö oktober-79 var det A1 tillsammans med en Hagalundskran (A3?) som rensade upp.
Kierow-kranen fick inte plats i lokhuset där A1 hade stått utan stod delvis utanför. Den nya kranen var tyngre och krävde mer pallning än den äldre kranen. Någonstans har det sagts att när Cowans-kranarna köptes in ville SJ ha en större variant men tillverkaren avrådde på grund av svenska banors klenare uppbyggnad.
A1 slutade senare sina dagar efter en växlingsincident i Saleboda där den hade lokhusplacerats. Systerkranen A2 (Ånge) finns alltjämt kvar som museiföremål i driftsdugligt skick.
Conny Sernfalk
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Conny Sernfalk »

Då det förekommer ett par motsägelser om kranvagnarna i denna tråd gör jag ett försök att förtydliga. Ev rättelser välkomnas.

Det har funnits 8 större kranvagnar i modern tid (d.v.s tillverkade 1948 (A1-2), 1956 (A3-4) , 1970 (0014) samt 1976 0015 -0017). 0016 och 0017 var annorlunda jmf med 0014 och 0015. Alla kranvagnarna fick UIC littera Qan.

A1 (UIC 986 ...0010) . Nässjös ångkran (som ersattes 1976 av 986 ...0015). Beredskapsavställd i Saleboda lokhus Skrotad i Vislanda ca 1987 / 1988.
A2 (UIC 986 ...0011) Ånges ångkran (som ersattes av 986 ... 0014 1970). Beredskapsavställd i Mellansjö grusgrop. Idag Bevarad av Järnvägsmuseet
A3 (UIC 986 ... 0012 Hagalunds ångkran (som ersattes 1976 av 986 ...0017) Bevarad av Malmbanans vänner.
A3 deltog ej i röjningen i Nässjö 1979 som nämns i tråden
A4 (UIC 986 ... 0013 Göteborgs ångkran (som ersattes 1976 av 986 ... 0016) Bevarad av BJs
Qan 986 ... 0014 Ånge från 1970. Oklart när den skrotades
Qan 986 --- 0015 Nässjö från 1976. Det var denna kranvagn som välte 2 ggr 1977/1978. Oklart när den skrotades
Qan 986 ... 0016 Göteborg från 1976 Oklart när den skrotades
Qan 986 ... 0017 Hagalund från 1976 . Deltog i röjningsarbetet 1977 när 0015 lade sig på sidan i Huskvarna. Det är denna vagn jag visade 2 bilder från Grängesberg 2006. Var innan transport till Grängesberg beredskapsavställd i Knivsta lokhus.
Ångkran A3 1970-05 Tomteboda foto Conny Sernfalk.jpg
Ångkran A3 1970-05 Tomteboda foto Conny Sernfalk.jpg (78.51 KiB) Visad 708 gånger
Ångkranar A1 - A4 (samtliga) Mellerud 1959-10 foto Ur Arbetarrörelsens arkiv - publ i Signalen.jpg
Ångkranar A1 - A4 (samtliga) Mellerud 1959-10 foto Ur Arbetarrörelsens arkiv - publ i Signalen.jpg (87.36 KiB) Visad 696 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Anders Sandgren »

Tack Conny.
Det bör ha varit Hagalunds nya kran som deltog i uppröjningen i Nässjö 1979 tillsammans med A1.
Nässjös nya kran lär ha skrotats i Nykroppa, tidpunkt mer okänt.

Ett par bilder från 1979.
Olycka_Nässjö_oktober_197901.jpg
Olycka_Nässjö_oktober_197901.jpg (77.53 KiB) Visad 606 gånger
Olycka_Nässjö_oktober_197902.jpg
Olycka_Nässjö_oktober_197902.jpg (90.92 KiB) Visad 606 gånger
D Olson
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 dec 2023, 09:59

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av D Olson »

Qan 0014 skrotad i Kiruna oktober 1992. Enligt “Ånghwisslan” nr 2092.
Qan 0015 skrotad i Nykroppa januari 2001. Enligt “Ånghwisslan” nr 2275.
Skriv svar