Urspårning Husqvarna 1977!

Conny Sernfalk
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Conny Sernfalk »

Tack Anders!

Dina bilder från Nässjö 1979 visar A1 och någon av kranarna "Qan 986 ... 0014 (tillhörande Ånge) tillv 1970 eller
Qan 986 --- 0015 (tillhörande Nässjö) tillv 1976.
Enligt mina anteckningar placerades 0014 i Ånge efter tillverkningen 1970. Har samtidigt vagt minne av en modernare kran i Hagalund redan innan 1976 (0017 tillverkades 1976 och placerades då i Hagalund).
Möjligen ofullständiga/ felaktiga anteckningar eller minnesvurpor. Kan t.ex. 0014 var stationerad eller tillfälligt utlånad till Hagalund under tidiga 1970 talet innan Hgl erhöll 0017 1976? Ånge kranar placerade i nordligare breddgrader kortare eller längre perioder?
Vid olyckor och missöden transporterades kranvagnarna längre sträckor där dom behövdes. Alla kranvagnarna kunde även gå kortare sträckor med nedsatt hastighet.
Ola Almquist
Inlägg: 126
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Ola Almquist »

Nej, det är en EDK 500-kran på bilden från Nässjö. Det är Hagalunds Qan 986 0017.

986 0013 (A4) var stationerad i Boden och flyttades till Göteborg när 986 0014 levererades (även denna till Boden).
Ulf L Eriksson
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Conny Sernfalk skrev: 18 aug 2025, 07:17 Då det förekommer ett par motsägelser om kranvagnarna i denna tråd gör jag ett försök att förtydliga. Ev rättelser välkomnas.

...
Baserad på bl.a. denna lista försöker jag med en korrigerad version:

Det har funnits 8 större kranvagnar i modern tid (d.v.s tillverkade 1948--1976)

Alla kranvagnarna fick UIC littera Qan med nummer i serien 30 74 986 0010--17

- A1 anskaffad 1948 från Cowans Sheldon i England. Placerad i Nässjö 1948-1976 (+) (reserv för olycksdrabbad efterföljare en tid). Omlittererad som tjänstevagn ... 9860010. Därefter i beredskap fram till … när den kvaddades i ett växlingsmissöde i Saleboda och därefter slopades. Den skrotades i Vislanda i maj 1988 (Kjell Aghult)

- A2 likaledes anskaffad 1948 från samma tillverkare. Placerad i Ånge 1948-1976. Omlitt som tjänstevagn ...9860011. Därefter beredskapsavställd i Mellansjö grusgrop. Idag bevarad av Järnvägsmuseet .

- A3 anskaffad 1956 från Krupp Ardelt i Tyskland. Placerad i Hagalund 1956-1976. Omlitt som tjänstevagn ... 9860012. Därefter beredskapsavställd i Knivsta. Avförd som beredskap och tillförd samlingarna hos Norrbottens Järnvägsmuseum i Luleå (Karlsvik)

- A4 anskaffad 1956 liksom föregående från Krupp Ardelt. Placerad i Boden 1956-1970. Omlitt som tjänstevagn … 9860013. Beredskapsställd, men efter en tid (1971) på begäran omplacerad till tjänst i nyupprättade kranstationen i Göteborg. A4 Stod uppställd i Stenstorp omlastningsmagasin innan den övertogs av BJs (CS).

- Qan …9860014 (röd övervagn) anskaffad 1970 från VEB Schwermachinenbau Kirow i Tyskland (Ö) som deras typ EDK1000(ver 1). Placerad i Boden som ersättare för A4 1970-1988. Efter den generella avvecklingen av SJ egna kranresurser skrotad oktober 1992 (Kjell Aghult) i Kiruna av Skrot-Johan.

- Qan …9860015 (blå övervagn) anskaffad 1976 från Kirow som deras typ EDK1000(ver ?). Placerad i Nässjö som ersättare för A1, men tidigt olycksdrabbad och ur tjänst avsevärd tid men reparerad till tjänstbart skick i vilket den förblev till skrotningen. Efter den generella avvecklingen av SJ egna kranresurser slopad och avställd i Nykroppa i väntan på skrotningen som verkställdes 2001.

- Qan …9860016 (blå övervagn) anskaffad likt föregående men som Kirow typ EDK500(ver?). Placerad i Ånge 1976-slopning och skrotning.

- Qan …9860017 (blå övervagn) anskaffad likt föregående och som Kirow typ EDK500(ver?)
Placerad i Hagalund 1976-avställning 1990 (Kjell Aghult). Överförd till asyl i Grängesberg

Lyftdata och ritningar/måttskisser:
Både Cowans Sheldons och Krupp Ardelts kranar finns beskrivna med måttskisser och data i "standardverket Ba Maskiner och redskap" avd III blad 77a och b, resp 41a och b.
Kirow-kranarna (både EDK1000 och EDK500) finns beskrivna och med måttskisser i tjänstevagnsboken (Tjänstevagnar med UIC-nummer vid Statens Järnvägar 1967-1977, Koponen/Rönn, SJK 27, 1979) sid 27-30.
K Lemming
Inlägg: 170
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av K Lemming »

Vad kom man fram till angående orsaken/orsaker till att kranen välte?
Ulf L Eriksson
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Ulf L Eriksson »

K Lemming skrev: 18 aug 2025, 16:38 Vad kom man fram till angående orsaken/orsaker till att kranen välte?
Känner inte till någon officiell utredning. Men inget i bildmaterialet ger anledning att misstänka annat än den i sammanhanget "sedvanliga";
felbedömningar, geologiska förutsättningar och/eller felhanteringar av kranen vid val av uppstöttningsalternativ och iordningsställande av den för arbetsinsatsen. Detta missöde tillsammans med "Skällared" fullbordar därmed den 4-delade sviten av tippningar med SJ's EDK1000-kranar som inträffat innan man haft nyttolast i kroken. Två vardera med Boden- resp Nässjökranen.
Det är vid pallning, uppställning och montering av motvikter man har minsta marginal för oförutsedda problem och misstag. Väl ordentligt uppställd och med nyttolast kopplad har man som regel betydligt bättre marginaler att spela med.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Låt mig komplettera Conny Sernfalks och Ulf Erikssons redogörelser om kranarna.

Jag kan inte alla kranarnas flyttar - men Boden hade genom åren två kranvagnar.

Den första var den ångdrivna Krupp-Ardelt-kranen A4 med lyftkraft 57 ton (senare litt. Qan med nummer 30 74 986 0 013-X) och 1970 ersatt av den dieseldrivna KIROW-kranen med lyftkraft 125 ton (litt. Qan med nr 30 74 986 0 014-X - förlåt så mycket, jag har inte brytt mig med att räkna ut kontrollsiffran..).

Det ena fotot visar premiärlyftet för Ardelt-kranen. Fotot är taget i Boden nära stationshuset, utanför den gamla sedan länge nerlagda huvudverkstaden. Lok Q 1908 skulle transporteras till skrotning.
SJ Q 1908 2.jpg
SJ Q 1908 2.jpg (150.69 KiB) Visad 603 gånger

Det andra fotot visar premiärlyftet för KIROW-kranen. Fotot är taget utanför driftverkstaden i Boden och det är en tämligen ny Tb, som hänger i luften.
Tb i luften.jpg
Tb i luften.jpg (119.51 KiB) Visad 603 gånger

Båda dessa kranar finns avbildade på sida 27 i "Tjänstevagnsboken"!

"Premiärlyft" ska tas med en nypa salt! Naturligtvis hade båda kranarna fått göra demonstrations-/provlyft, innan de godkändes. Det finns exempelvis ett foto från SJ-Nytt, som visar KIROW-kranen med ett Rc i kroken.
Med "premiärlyft" avses ovan de första lyft man gjorde med kranarna i Boden!

Ardelt-kranen flyttades 1970 till Göteborg. Som framgår av Connys redogörelse finns den i dag hos inte hos Malmbanans Vänner - utan hos BJs. Malmbanans Vänner har i stället Ardelt-kranen A3 från Hagalund!
KIROW-kranen skrotades hos firma Skrot-Johan i Kiruna. Dieselaggregatet hade först köpts av en privatperson i Boden.

KIROW-kranarna var (ö)kända för att välta! Inte bara SJ:s kranar välte (Boden-kranen välte åtminstone en gång vid ett brobyte och blev liggande mer eller mindre upp-och-ner); exempelvis välte en ÖBB-kran i Donau-hamnen i Wien - men blev turligt nog hängande på kajkanten. KIROW:s pallningsinstruktioner var för optimistiska... Som står angivet i "Tjänstevagnsboken" fick lyftkraften minskas från 125 ton till 109 ton för de stora KIROW-kranarna.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 86
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Jag får intrycket, rätt eller fel, att Banverket var helt utan kranar under många år, tills Trafikverket köpte in en(?) Kirow-kran för några år sedan. Stämmer min iakttagelse? I så fall, varför trodde Banverket att man klarar sig utan kranar?
Thomas Tell
Inlägg: 246
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Thomas Tell »

Uppsala i november 1977. Z4p 407 på väg tillskrotning.
ULJ 1977.11 1977.11 Z4p 407 hädan 637.jpg
ULJ 1977.11 1977.11 Z4p 407 hädan 637.jpg (307.99 KiB) Visad 572 gånger
M.Svenson
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 dec 2023, 12:55

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av M.Svenson »

Ångkranen Qan 30 74 986 0 013-X var påeldad i Göteborg hösten 1982 eller våren 1983 detta troligtvis sista gång i SJ tjänst, kranen försvann från Göteborg något år senare.
Mvh Martin 🙂
Anders Sandgren
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Urspårning Husqvarna 1977!

Inlägg av Anders Sandgren »

Ola Almquist skrev: 18 aug 2025, 13:38 Nej, det är en EDK 500-kran på bilden från Nässjö. Det är Hagalunds Qan 986 0017.

986 0013 (A4) var stationerad i Boden och flyttades till Göteborg när 986 0014 levererades (även denna till Boden).
Det stämmer med mina anteckningar att det var Nässjö's gamla kran och Hagalunds kran som deltog
Skriv svar