Hej!
Finns här någon som känner igen kassaapparaten på bilden? Den ska enligt uppgift vara från SJ, "där man hanterade betalning av gods" enligt uppgiftslämnaren. Är detta ett rimligt antagande? Vilken tidsperiod pratar vi?
Hälsningar Fredrik.
Kassaapparat
-
Kassaapparat
- Bilagor
-
- Kassapparat.JPG (197.63 KiB) Visad 957 gånger
-
Re: Kassaapparat
Knappast senare än 1960-tal, och då gäller det när de slopadesJVMFredrik skrev: ↑05 sep 2025, 08:19 Hej!
Finns här någon som känner igen kassaapparaten på bilden? Den ska enligt uppgift vara från SJ, "där man hanterade betalning av gods" enligt uppgiftslämnaren. Är detta ett rimligt antagande? Vilken tidsperiod pratar vi?
-
Jag tror mig ha sett sådana kassaapparater förr i vanliga affärer. Man fick väl sitt kvitto ur öppningen längst t.v.
-
Ja, mekaniska kassaregister var fram till 1980-talet mycket vanliga överallt där man behövde registrera betalningar, även om apparater av den avbildade ålderdomliga typen försvann successivt under 1960- och 1970-talen. Numera används förstås elektroniska kassaregister, och kassaregister är ett krav från skatteverket för de flesta typer av varu- och tjänsteförsäljning mot betalning kontant eller med kort.Per Ljungberg skrev: ↑09 sep 2025, 16:28 Jag tror mig ha sett sådana kassaapparater förr i vanliga affärer.
Ofta hade de gamla kassaregistren flera räkneverk så att man kunde få summering för olika typer av transaktioner; t ex på en SJ resgodsexpedition skulle man kunna tänka sig att det var bra att skilja på betalning för expressgods, resgods och effektförvaring.
Utöver kvittot till kunden brukade maskinen registrera transaktionerna på en kontrollremsa. Summeringsmekaniken var väl ungefär som på en räknesnurra. Oftast fanns det en elmotor, vilket gjorde att veven behövde användas endast vid strömavbrott.
När summan var registrerad gav maskinen ifrån sig ett mycket tydligt pling-ljud.
Tekniska museet har ett liknande kassaregister som enligt uppgift på Digitalt Museum kommer från en reseffektförvaring vid SJ https://digitaltmuseum.se/021026305123/kassaregister