Hittade den här fantastiska bilden på HNJ verkstad. Längst bort hänger ett antal flaggor med motiv som kan vara skyddspropaganda eller facklig information. Någon som känner igen och kan säga vad det handlar om?
https://digitaltmuseum.se/011014572644/ ... s-verkstad
HNJ flaggor/affischer i verkstaden-propaganda?
-
HNJ flaggor/affischer i verkstaden-propaganda?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
Re: HNJ flaggor/affischer i verkstaden-propaganda?
Ser ut som de vanliga arbetsmiljöplanscherna "ge f*n i å kläm dej"
-
Ser ut som affischer likt "Finlands sak är vår" som förekom under vinterkriget. Tycker mig se finländska flaggor och skidåkare.
-
Den längst till vänster ser ut som denna.
-
Ack, ja. Ledningen tyckte väl att det var enklare och billigare att hänga upp den där flaggparaden, än att göra något radikalt åt arbetsmiljön, exempelvis genom att skrota den farliga remdriften.
Fortfarande år 1960 förekom remdrifter där man fick använda remvax när remmarna slirade. Om man råkade ta för stort skär stannade svarven.
-
Lokverkstaden i Nässjö hade på 1970-talet flera maskiner, bl.a två stora svarvar, vilka hade kvar remdriften, dock med lokala elmotorer monterade.
Jag antar att man bytte ut delar av maskinparken när nya lokverkstaden var klar 1983. Eller finns mycket av detta kvar än idag?
Jag antar att man bytte ut delar av maskinparken när nya lokverkstaden var klar 1983. Eller finns mycket av detta kvar än idag?