En lokomobil till SJ
En lokomobil till SJ
Ytterligare maskin till SJ i våra samlingar. Denna gång en lokomobil.
Eller är det något annat som de levererades till?
Maskinen såldes som ny till, Kungliga Järnvägsstyrelsen, Jörn. 1917 enligt Munktells levregister.
Eller är det något annat som de levererades till?
Maskinen såldes som ny till, Kungliga Järnvägsstyrelsen, Jörn. 1917 enligt Munktells levregister.
- Bilagor
-
- DSC02439.JPG (234.11 KiB) Visad 975 gånger
-
Re: En lokomobil till SJ
År 1917 anskaffade SJ ett antal nya eller begagnade lokomobiler för drift av vedkapverk. Veden var avsedd som lokbränsle till följd av kolbrist under första världskriget.
Munktells hade begärt exporttillstånd för 10 lokomobiler till Finland. SJ sade sig dock behöva 4 av dessa och fick därmed företräde. Alla 4 levererades till 5 distriktet med huvudort Luleå.
Munktells hade begärt exporttillstånd för 10 lokomobiler till Finland. SJ sade sig dock behöva 4 av dessa och fick därmed företräde. Alla 4 levererades till 5 distriktet med huvudort Luleå.
Du har helt rätt där Anders. Så här ser leveransliggaren ut för denna affär. Samtliga 10 var 2 cyl lokomobiler, från ett och samma upplägg, modell HD14 tillika 46 hk. Idag finns bara denna enda till Jörn levererade i livet utifrån vad som är känt. Modellen HD 14 var den näst största modellen och verkar i överkant för att kapa ved med. Dessa var ju främst industri och sågverksmaskiner med kapacitet att dra en sågram.
-
"Lokved" är nog typiskt gamla utbytta sliprar i meterlängd eller i alla fall halvmetrar, och liknande. Det bör ha gått åt hemska mängder motsvarande åtminstone 300 kg ved per mil, om man räknar om bränslevärdet från stenkol till torr ved. Kanske 500 kg om man lägger till fukthalt och andra "brister".
-
På riksarkivet i Arninge påträffade jag för ett tag sedan en tjock lunta med dokument från 2:a världskriget om den organisation som snabbt byggdes upp för att ersätta kol med ved. Detta var inte alls mitt intresseområde, men jag blev fast i den fascinerande historien och botaniserade runt mycket längre än jag hade tänkt mej. Det beställdes kap- o klyvverk i flera olika storlekar som placerades ut över landet. Offerter begärdes in och ordern gick till en firma som själv inte hade kapacitet att bygga vad som krävdes, så dom lade i sin tur ut ordrar till konkurrenterna. Transporterna från tillverkare till användningsort var prioriterade på SJ, och det finns telegram där tillverkare efterlyser tomvagnar med åberopande av denna prioritet. Via något slags statligt beslut skrevs kontrakt med många privata skogsägare, som fick skyldighet att tillhandahålla vissa mängder virke till ved. Om skogsägaren inte uppfyllde kraven kunde staten gå in och ta över avverkningen.Micke Carlsson skrev: ↑11 sep 2025, 11:35 "Lokved" är nog typiskt gamla utbytta sliprar i meterlängd eller i alla fall halvmetrar, och liknande. Det bör ha gått åt hemska mängder motsvarande åtminstone 300 kg ved per mil, om man räknar om bränslevärdet från stenkol till torr ved. Kanske 500 kg om man lägger till fukthalt och andra "brister".
I efterhand ångrar jag att jag inte fotade av detta material. En fascinerande historia som jag inte vet om den har belysts i detalj någonstans.
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
hävdar fortfarande att en lokomobil om 46 hk inte är designad att kapa ved, om än slipers av grövsta mått. Det räcker med en av de minsta modellerna om typ 7-11 hk. Näe dessa var nog ämnade annat, tex att såga fram slipers ev? Det är en rimligare uppgift. En ramsåg eller bubbla bänkar
vore inte heller för mycket för maskinen.
vore inte heller för mycket för maskinen.
-
Produktionen av lokved vid SJ under första världskriget hade närmast industriell omfattning. För att ersätta 1 ton stenkol krävdes 6 kubikmeter fullgod ved i halvmeterslängder. Råvaran utgjordes av endera avverkat rundvirke eller rundvirke som avverkats i SJ regi efter förvärv av avverkningsrätter.
Kapverken var av varierande storlek. Det i Jörn tillhörde de större och betingade ett pris på 31.900 vid inköpet. Något som antyder att det rörde sig om en relativt stor anläggning.
Skrivelsen nedan beskriver behovet. Sannolikt så avses just de fyra anläggningar som kom att drivas med lokomobilerna från Munktells. Ombyggda Oc-lok tycks dock ha kommit till användning i Boden och Bollnäs.
Kapverken var av varierande storlek. Det i Jörn tillhörde de större och betingade ett pris på 31.900 vid inköpet. Något som antyder att det rörde sig om en relativt stor anläggning.
Skrivelsen nedan beskriver behovet. Sannolikt så avses just de fyra anläggningar som kom att drivas med lokomobilerna från Munktells. Ombyggda Oc-lok tycks dock ha kommit till användning i Boden och Bollnäs.
-
Kapverken bestod nog av flera maskiner som drevs av lokomobilen (eller Oc-loket).
Ja detta skapar verkligen en frågeställning kring hur såg ett sådant Vedkapverk ut? Med behov av 55-70 hkr och som bestyckas med en 46 hkr lokomobil? Finns det situationsritning över sådan anläggning.
Vad menas då med att lokomotiven avsättas till? Är det för distribution av veden då för inte menas väl att de ska tjänstgöra så som motorer likt lokomobilerna?
Vad menas då med att lokomotiven avsättas till? Är det för distribution av veden då för inte menas väl att de ska tjänstgöra så som motorer likt lokomobilerna?
-
Jo, lokomotiv användes faktiskt som "lokomobiler" i vedkapverk. Jag har sett bild någon gång, ska leta.