Jag besökte föreningen i Hovmansbygd för första gången 2013, och möttes då av representanter för föreningen. De var etablerade där och hade, som jag bedömde det, ”rent allmänt” (d v s utan konkret kännedom om föreningens reella resurser) realistiska framtidsplaner på en ”KUJmf-liknande” anläggning med fordonshall och möjlighet att visa rullande fordon på en kortare bansträcka.
Man jobbade med fordonen under bar himmel men saknade dragfordon. Och själva stationshuset var privatägt men ägarna ”positivt inställda till verksamheten” och t o m medlemmar. Fast i det sammanhanget kan man kanske bli lite orolig för framtiden… Vid senare besök har inga medlemmar påträffats, men fordonen stått kvar till synes underhållna i varje fall (se bifogad bild).
Förningen har sedan 2013 anskaffat en normalspårig Y-rälsbuss från NBVJ, och planer/ trevare skickades ut gällande Z4-lokomotorer och överblivna 1067-axlar hos andra föreningar. Men mer blev det tydligen aldrig…
Frågan är då vad som hänt och i så fall kommer att hända med det man trots allt redan har, och har jobbat med: Till/ åter till museet i Kristianstad? Och/ eller Gävle? Efterfrågan bland våra museibanor är nog låg (nämnda KUJmf undantaget kanske?) då ”lättfixat” från 1067-spårvidden ( =möjligheter att spåra om) redan är taget genom DFo11t/p 735 hos ULJ och Z4t/p 320 hos GHJ. Plus att banornas revisionsköer av ”lättare” fordon redan är långa. Återstår Norge och Setedalsbanan då kanske? Men även där finns väl revisionsköer och underhållsbehov av befintliga fordon? Trafikfordon t o m (och inte godsvagnar och vagnskorgar som i Hovmansbygd)….
Nåja. Man behöver väl inte spekulera förrän officiella besked kommit. Men kanske förbereda sig?

/ L G