Jag har dammat av denna bok "Det 1000e Lokomotivet" från 1912 - Nydqvist o Holm gav ut denna jubileumsbok och - vad jag förstår - så gavs den till "vänner och gynnare". Brevet verkat vara original och undertecknat av Nydqvist o Holm. 224 sidor.
Tänkte kolla om boken är av intresse, mer text och bilder finn här:
https://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=8613
Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Är det inte denna som betingar astronomiska summor?
Enligt ryktet så levererade N&H dävertar till Harland & Wolff-varvet i Belfast och de hamnade på ett fartyg som druttlade in i ett isberg på väg över Atlanten. Det finns de som betalar vadsomhelst för nåt som har med det fartyget att göra och dävertarna ska finnas på bild i boken.
/Sven
Enligt ryktet så levererade N&H dävertar till Harland & Wolff-varvet i Belfast och de hamnade på ett fartyg som druttlade in i ett isberg på väg över Atlanten. Det finns de som betalar vadsomhelst för nåt som har med det fartyget att göra och dävertarna ska finnas på bild i boken.
/Sven
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Knappast några astronomiska summor. Gavs ut i en ganska stor numrerad upplaga 1912.
En enkel sökning via Google ger svar på din fråga.
Varit utlagd (gott skick) på Tradera för 390:-, men såldes ej.
Frank Stenvall säljer den för 800:- (dålig rygg)
Bokbörsen har två exemplar i gott skick för 1000 resp 2000:-
Kanske den var mer attraktiv för 20-30-40 år sedan när järnvägslitteratur generellt hade större värde och marknaden ännu inte svämmat över av äldre jvg böcker.
En enkel sökning via Google ger svar på din fråga.
Varit utlagd (gott skick) på Tradera för 390:-, men såldes ej.
Frank Stenvall säljer den för 800:- (dålig rygg)
Bokbörsen har två exemplar i gott skick för 1000 resp 2000:-
Kanske den var mer attraktiv för 20-30-40 år sedan när järnvägslitteratur generellt hade större värde och marknaden ännu inte svämmat över av äldre jvg böcker.
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Står där något om N&H tillverkning av lokomobiler
-
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Är det inte bilden på B 1140 som är en retuscherad bild av B 1083, som ju dessutom är ett Motala-tillverkat lok...
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Tack för svaren... spec. Conny med en "prislista", ja, vi får se vad det blir av det.
Hittade nu numret: Nr 589. Kanske rimligt gissa på en upplaga om 1000 ex.
Hittade nu numret: Nr 589. Kanske rimligt gissa på en upplaga om 1000 ex.
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Anders Sandgren skrev: ↑25 sep 2025, 19:12 Är det inte bilden på B 1140 som är en retuscherad bild av B 1083, som ju dessutom är ett Motala-tillverkat lok...

Har inte tillgång till bilden i boken men det lär röra sig om ovanstående bild. Originalbilden till "1140".
-
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Det 1000e lokomotivet - bok från 1912 - Nydqvist o Holm
Den här bilden är det nog med litet märkliga siffror på skorstenen
https://digitaltmuseum.se/021018043061/ ... -sj-b-1140
Här i originaltappning, notera att det är samma personal
https://digitaltmuseum.se/021018040824/ ... a-verkstad
Och så det lok som nog egentligen var det tusende, GDJ 58 i flaggor
https://digitaltmuseum.se/021018091935/ ... -detta-var
Gjorde inte NoHAB något liknande med nr 500 när man gjorde MKontJ 1 till nr 500 trots att 499 tillverkades året efter? MKontJ 1 deltog i Stockholmsutställningen 1897 tillsammans med NoHABs första lok.
I alla fall började de svenska tillverkarna med nr 1 även om till exempel Atlas lägsta nummer är något diffusa. George Englands nummerserie lär däremot ha börjat på 101.
Beyer, Peacock & Co angav inte nummer under ca 50, Prins Augusts nummer är en efterkonstruktion baserad på leveransdatum och orderboken men troligen tämligen korrekt, men några BP-stansar finns inte.
https://digitaltmuseum.se/021018043061/ ... -sj-b-1140
Här i originaltappning, notera att det är samma personal
https://digitaltmuseum.se/021018040824/ ... a-verkstad
Och så det lok som nog egentligen var det tusende, GDJ 58 i flaggor
https://digitaltmuseum.se/021018091935/ ... -detta-var
Gjorde inte NoHAB något liknande med nr 500 när man gjorde MKontJ 1 till nr 500 trots att 499 tillverkades året efter? MKontJ 1 deltog i Stockholmsutställningen 1897 tillsammans med NoHABs första lok.
I alla fall började de svenska tillverkarna med nr 1 även om till exempel Atlas lägsta nummer är något diffusa. George Englands nummerserie lär däremot ha börjat på 101.
Beyer, Peacock & Co angav inte nummer under ca 50, Prins Augusts nummer är en efterkonstruktion baserad på leveransdatum och orderboken men troligen tämligen korrekt, men några BP-stansar finns inte.