Hur länge användes bantelefoner, lur med nummerskiva?

Användarens profilbild
Martin J

Hur länge användes bantelefoner, lur med nummerskiva?

Inlägg av Martin J »

Hejsan!
Jag har nyligen köpt en bantelefon från gamla SJ på Tradera, alltså en telefonlur med nummerskiva som kopplades in i teleskåp längs med linjen om man behövde ringa någonstans eller så. Kallades tydligen även för fältapa och fanns i flera varianter.

Frågan är nu hur länge detta system användes vid järnvägen?

Jag har googlat för fullt men inte hittat något svar på detta.

Ha det bra.
/Martin
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Anders Järvenpää

Re: Hur länge användes bantelefoner, lur med nummerskiva?

Inlägg av Anders Järvenpää »

Med "fältapa" avses främst en komplett fälttelefonapparat, oftast med induktor.

Har du kommit över en en handmikrotelefon med fingerskiva för selektortelefonsystem som ser ut så här (ritning Ebr 63055, SJ Fdnr 59 83 63)?
20250929_130757.jpg
20250929_130757.jpg (260.39 KiB) Visad 659 gånger
Den kopplas in i telefonposter längs banan så som bilden från Almunge visar.
aa.jpg
aa.jpg (176.55 KiB) Visad 659 gånger
En kvalificerad gissning är att svenska statsbanans sista selektortelefonsystem avvecklades under 1990-talet. På vissa museibanor (ULJ, AGJ) har nygamla system driftsatts och nya telefonposter tagits i bruk, alldeles nyligen.
Telefonmästare. Lokförare.
Thomas (thn) Nyström

Inlägg av Thomas (thn) Nyström »

Jag kan tillägga att även ÖSlJ numera har ett fungerande selektortelefonsystem och även ett TAM-telefonsystem. Båda systemet användes under den gångna helger då vi genomförde 'Museibanans dag'.

Den 'fältapa' som Anders nämner ovan finns i två varianter: Dels en militär med induktor (som kan ha nummerskiva) och dels en SJ-version som alltid har nummerskiva och induktor.

Ett selektorsystem är speciellt med avseende på signalering vilket gör att det krävs speciell utrustning för att kunna ringa och ta emot samtal, detta gör att en lur med nummerskiva som på Anders bild inte fungerar fullt ut som en vanlig telefon. Man ska alltså inte förväxla denna lur med en sådan som gamla tiders televerkare använde för att testa vanliga telefonlinjer med. En militär fältapa kan alltså inte användas i ett selektorsystem.

PS. För den intresserade så finns här två blogginlägg hur jag reparerade kabeln utefter ÖSlJs bana så vi fick igång telefonsystemen: https://blogg.oslj.nu/tag/telefoni/
Användarens profilbild
Martin J

Inlägg av Martin J »

Anders Järvenpää skrev: 29 sep 2025, 12:30 Med "fältapa" avses främst en komplett fälttelefonapparat, oftast med induktor.

Har du kommit över en en handmikrotelefon med fingerskiva för selektortelefonsystem som ser ut så här (ritning Ebr 63055, SJ Fdnr 59 83 63)?
20250929_130757.jpg

Den kopplas in i telefonposter längs banan så som bilden från Almunge visar.
aa.jpg

En kvalificerad gissning är att svenska statsbanans sista selektortelefonsystem avvecklades under 1990-talet. På vissa museibanor (ULJ, AGJ) har nygamla system driftsatts och nya telefonposter tagits i bruk, alldeles nyligen.
Hejsan!
Jo, det är en liknande sådan telefonlur med nummerskiva, inkl. tillhörande ljusbrunaktig förvaringsväska som jag köpt. Skillnaden är bara att den är ljusgrå och inte svart som på dina bilder. Jag har förstått vad en fältapa är och kanske skrev jag lite fel och att det skulle vara "Telefonapa", för det ordet används i en Youtubevideo från Järnvägsmuseet.

Nu räknar jag inte med museibanor utan frågan skulle ha varit hur länge detta system användes på svenska statsbanorna, och det verkar ha funnits kvar ganska länge vad jag fått fram men kan någon säga ungefär när det slutade användas så är jag tacksam.

Ha det bra.
/Martin
Användarens profilbild
Martin J

Inlägg av Martin J »

Hejsan!
Här kommer nu en bild på mitt Traderaköp. Jag har fått låna bilden från säljaren. Foto: Jens Larsson.

Grundfrågan kvarstår dock om hur länge detta telefonsystem användes på svenska statsbanorna så jag hoppas någon kan bidra med mer info där?

Ha det bra.
Bilagor
telefonapa.jpg
telefonapa.jpg (72.02 KiB) Visad 526 gånger
/Martin
Thomas (thn) Nyström

Inlägg av Thomas (thn) Nyström »

Martin J skrev: 29 sep 2025, 18:21 Grundfrågan kvarstår dock om hur länge detta telefonsystem användes på svenska statsbanorna så jag hoppas någon kan bidra med mer info där?
Anders Järvenpää skrev: 29 sep 2025, 12:30 En kvalificerad gissning är att svenska statsbanans sista selektortelefonsystem avvecklades under 1990-talet.
Jag har ingen anledning att tvivla på Anders gissning!
Användarens profilbild
Martin J

Inlägg av Martin J »

Ok, det fanns kvar så länge trots allt. Jag behöver inte ha exakt år men går det att precisera till början eller slutet av 90-talet så är jag nöjd?

Ha det bra.
/Martin
Anders Järvenpää

Inlägg av Anders Järvenpää »

Läderväskan har SJ förrådsnummer 72 77 270.
Telefonmästare. Lokförare.
Användarens profilbild
Martin J

Inlägg av Martin J »

Tack för upplysningen även om numret inte säger mig så mycket, eller kan man använda det för att leta någonstans kanske?

Hur som helst så har jag hittat en årtalsupplysning under en bild på en SJ telefonpost på Digitalt museum som säger användning 1994 och även efter det så jag får utgå från mitten på 90-talet som sagts tidigare, men skulle någon ha mer info får ni gärna delge den här.

Ha det bra.
/Martin
Swempa_ÖTV

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Jag började på järnvägen maj 2002 och jag vet att en lokförare fick gå ut i Liseberg, Gårdatunneln Göteborg och då använda den lur som fanns i X11an för att få kontakt med DLC Göteborg. Kan ha varit 2002-2005
Skriv svar