Jag hade nyligen glädjen att besöka Dalsland och DVVJ tillsammans med en god kamrat och vi hamnade bland annat i Gustavsfors. Där såg vi den imponerande och tidligare före 1948 öppningsbara bron över vattendraget mellan sjöarna Lelång och Västra Silen. Strax söder om brofästet närmast Gustavfors station fann vi en undergång vi inte vet historien kring. För många år sedan sa en järnvägsman till mig att genom denna undergång gick en gång en lite småbana, om detta är korrekt vet jag inte. Är det någon här på forumet som kan hjälpa till att lösa detta mysterium, har här funnits en små bana?
Bildtext under bilder.
1000000854mindre.jpg (411.1 KiB) Visad 1087 gånger
Bron över kanalen.
1000000853mindre.jpg (384.65 KiB) Visad 1087 gånger
Undergång under DVVJ ( för småbana, banvall fortsätter öster ut ? )
Screenshot_20250926_114603_Gallery.jpg (176.36 KiB) Visad 1087 gånger
Utklipp från terreng karta. (Lånad från kartbild.com ).
Detta en jättespännande frågeställning. Den förmodade banvallen är på kartan väldigt banvallslik med skärningar och bankar. Den synes i norr börja nere vid viken från Västra Silen och skulle kunna sluta vid fabriken. Varför skulle man vilja bygga en liten järnväg i stort sett parallellt med vattenvägen? Vattnet är inte särskilt strömt, jag kan paddlat kanot där, fallet ligger i höjd med fabriken nere i sydväst. Den enda nyttan skulle möjligtvis kunna vara att man fick upp godset i höjd över vattenytan. Banan finns inte med på Generalstabskartorna från 1909, 1928 eller 1940, dessa kan man spana in hos Läntmäteriet. Banan ligger i Dalsland, Värmland tittar fram nordväst om viken/vattendraget, den kan alltså inte finnas beskriven i boken Industribanor i Värmland. DVVJ var väl klar 1927 eller nåt sånt, småbanans banvall måste ju då rimligen ha funnits innan dess.
Screenshot_20250929-114754_Gallery.jpg (172.86 KiB) Visad 691 gånger
Den gode kamraten Magnus har idag funnet en bild på Digitaltmuseum.se över Gustavsfors bruk taget 1937. Där ser man den lilla banan som går under DVVJ och som tydeligvis användes för att frakta timmer, stora travar ligger mellan bana och kanalen. Banan ser inte ut att gå ned till fabriken. På urklippets övre del ser man också en högbana som troligtvis går till ett uppfodringsverk vid kanalstranden. Metoden att ta timmer upp ur vattnet och lägga det på land för att senare rulla ned i vattnet igen är inte jag bekant med, men någon annan vet kanske bättre?